• کد خبر : 14691
  • یادداشت
  • تاریخ انتشار : 26 آذر 1402 - 8:36 ب.ظ
  • اندازه فونت
امیر سعدلونیا ( دکترای انرژی و محیط زیست )

چشم ‌انداز انرژی جهان در سال 2023

چشم ‌انداز انرژی جهان در سال 2023

آژانس بین‌المللی انرژی (International Energy Agency, IEA) ، گزارش سال 2023 خود تحت عنوان چشم‌انداز انرژي جهان (World Energy Outlook) را روز سه‌شنبه 24 اکتبر (2 آبان) منتشر کرد. این گزارش معتبرترین منبع تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی روند تغییرات سیستم انرژی در سطح بین‌المللی است.

پایگاه خبری تحلیلی واژه: گزارش چشم انداز انرژی جهان، از سال 1998 تا کنون، هر سال منتشر شده و حاوی داده‌های عینی و تجزیه و تحلیل‌های بی‌طرفانه در مورد عرضه و تقاضای انرژی جهانی، در سناریوهای مختلف و با توجه به پیامدهای مربوط به امنیت انرژی، اهداف اقليمي و توسعه اقتصادی می‌باشد.

 

اهم مطالب در گزارش اخیر، به شرح زیر است:

1ـ برخی از فشارهای فوری ناشی از بحران جهانی انرژی کاهش یافته است، اما بازارهای انرژی، ژئوپلیتیک و اقتصاد جهانی همچنان نا‌آرام هستند و خطر اختلال بیشتر در آنها وجود دارد.

2ـ قیمت سوخت‌های فسیلی نسبت به اوج خود در سال 2022 کاهش یافته، اما بازارها همچنان متشنج و بی ثبات هستند.

3ـ ادامه جنگ در اوکراین، بیش از یک سال پس از تهاجم روسیه، اکنون با خطر طولانی شدن درگیری در خاورمیانه همراه شده است.

4ـ وضعیت کلان اقتصادی با تورم افسارگریخته، هزینه‌های استقراض بالاتر و سطح بالای بدهی، شکننده است.

5ـ میانگین دمای سطح جهانی در حال حاضر حدود 1.2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن است، که باعث موج گرما و سایر رویدادهای شدید آب و هوایی شده و این درحالی است که انتشار گازهای گلخانه‌ای هنوز به اوج خود نرسیده است.

6ـ بخش انرژی همچنان علت اصلی آلودگی هواست و بیش از 90 درصد از جمعیت جهان در معرض این آلودگی قرار دارند.

7ـ روندهای مثبت در بهبود دسترسی به برق و پخت و پز تمیز در برخی کشورها کند شده یا حتی معکوس شده است.

8ـ ظهور یک اقتصاد جدید برای انرژی‌های پاک، به رهبری انرژی خورشیدی و خودروهای برقی (EVs)، امیدی را برای آینده ایجاد کرده است. سرمایه‌گذاری در انرژی پاک از سال 2020 تا 40 درصد افزایش یافته است. فشار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یک دلیل کلیدی برای این امر است، اما تنها دلیل نیست. امنیت انرژی، به ویژه در کشورهای واردکننده سوخت، نیز عامل مهم دیگر است. در سال 2020، از هر 25 خودروی فروخته شده، یکی برقی بوده است. در حالیکه در سال 2023 ، این رقم به یک به ازای هر 5 خودرو رسیده است. تا پایان سال 2023، بیش از 500 گیگاوات به ظرفیت نصب شده تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه خواهد شد که یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

9ـ براساس سناریوی مبتنی بر انجام برنامه‌ها و سیاست‌های اعلام شده کشورها، دو نتیجه مهم در این گزارش اعلام شده است:

یک ـ سهم زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی که برای دهه‌ها در حدود ۸۰ درصد مانده بود شروع به کاهش کرده و در سال ۲۰۳۰ به ۷۳ درصد خواهد رسید.

دو ـ میزان تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در حال افزایش است. بطوریکه، هشتاد درصد از ظرفیت جدید نصب شده تولید برق، به نیروگاه‌های تجدید پذیر اختصاص خواهد یافت.

 

آنچه در این میان، قابل تأمل است و گزارش هم به آن اشاره‌ای نمی کند این است که ایران تا سال 2030 و پس از آن چه برنامه‌ای برای گذار انرژی دارد.

 

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط