• کد خبر : 15555
  • گزارش
  • تاریخ انتشار : 5 اردیبهشت 1403 - 2:24 ب.ظ
  • اندازه فونت
با نامه دیروز سازمان لیگ به هیئت فوتبال آذربایجان شرقی و مدیران تراکتور، ورود بانوان تبریزی به ورزشگاه یادگار امام ممنوع اعلام شد

تیر خلاص به یک رویای ناتمام

تیر خلاص به یک رویای ناتمام

به نظر می رسد با اتفاقی که سازمان لیگ مجری آن بود، استاندار آذربایجان شرقی، در یک مچ اندازی سیاسی، در مقابل قشری از حامیانِ دولت سیزدهم تن به شکست داده است.

پایگاه خبری تحلیلی واژه | مهدی جمالی: با اعلام سازمان لیگ برتر فوتبال کشور مبنی بر ممنوعیت مجدد حضور بانوان تبریزی در ورزشگاه یادگار امام، یکی از مهم ترین دستاوردهای اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی، به باد رفت.

اوایل همین امسال بود که رسانه های ورزشی خبر دادند با ورود و دستور مستقیم استاندار آذربایجان شرقی، زیرساخت های لازم برای حضور بانوان به ورزشگاه یادگار امام برای تماشای بازی های تیم فوتبال تراکتور صادر شده است. علی خاکی زاد دبیر کل هیأت فوتبال استان آذربایجان شرقی، یازدهم فروردین ماه امسال، به خبرگزاری «برنا» گفته بود: پس از بازدید استاندار محبوب و پر تلاش آذربایجان شرقی آقای دکتر مالک رحمتی و دستور اکید جهت تکمیل و رفع نواقصات، زیر ساخت های لازم به مسئولین ورزشی و از سویی با توجه به قول مساعد مسئولین ورزشی و مجموعه ورزشی که مراحل پایانی نصب گیت های ورودی و سایر الزامات پروژه در حال انجام است و با توجه به پیشرفت فیزیکی در استادیوم در صدد هستیم از روز جمعه ۲۴ فروردین ماه و از هفته بیست و سوم بازی تراکتور تبریز و ذوب آهن اصفهان شاهد حضور بانوان در استادیوم یادگار امام تبریز باشیم.»

این اتفاق افتاد و در رویدادی تاریخی، برای اولین بار، قریب به 5 هزار بانوی تبریزی موفق شدند تا مسابقه تیم محبوبشان را در مقابل رقیب اصفهانی از نزدیک تماشا کنند.

برای استاندار جوان آذربایجان شرقی، گشوده شدن درهای یادگار امام بر روی زنان و دختران تراکتوری، به معنای یک دستاورد بزرگ و البته سرمایه اجتماعی گرانبهایی بود که او می توانست در مدت کمتر از سه ماه جلوس بر کرسیِ استانداری رقم بزند.

 

پای استاندار روی خون شهدای گوهرشاد!

این تصور اما دیری نپایید و به فاصله چند روز از نخستین حضور بانوان در ورزشگاه، به رغمِ پشتیبانی رسانه های نزدیک به دولت از این اقدام «مالک رحمتی» صدور بیانیه ای با امضای « جمعی از طلاب و اساتید عضو بسیج طلاب تبریز» همه معادلات را بر هم زد.

بیانیه نویسان، در مکتوب خود انگشت انتقاد خود را خیلی محکم به سمت استاندار اشاره رفتند و اظهار داشتند: « متاسفانه عده ای در دولت های گذشته برای دستاوردهای موقت و دوره ای و سراب کلید حل مشکلات کشور بسیاری از ارزش های اسلامی و انقلابی را فدا کرده اند. هزاران اسف آن دسته از اقدامات ارزش زدایی که در دولت قبلی بخاطر ترس از نیروهای انقلابی نتوانستند انجام دهند، در دولت موسوم به انقلابی آیت الله رئیسی انجام داده و در ادامه بر انقلاب اسلامی ایران تحمیل خواهند کرد. علیرغم مخالفت مراجع عظام تقلید در رابطه با ورود بانوان به استادیوم های ورزشی و از سویی عدم وجود زیر ساخت های مناسب؛ استاندار آذربایجان شرقی مجوز ورود بانوان به استادیوم فوتبال را صادر کرد.»

در ادامه این بیانیه، با لحنی آخته تر آمده است: « در روزهایی که نیروهای محترم انتظامی در کنار بسیجیان جان برکف با فدای آبرو و جان خود وارد میدان مبارزه با بی حجابی شده است، استادیوم یادگار امام تبدیل به میدان رژه بی حجابی و هنجار شکنی های تعدادی از بانوان گردید. اینجانبان در مرحله اول طی نامه ای به استاندار از ایشان دعوت کردیم که در جمع اساتید و طلاب بسیجی حاضر گردیده و در این راستا سخنان مستدل طلاب و نظر فقه معتبر توسط اساتید را شنیده و اتمام حجتی گردد ولی متاسفانه توجهی نگردید. بدینوسیله در مرحله دوم اعتراض خود، اعلام می داریم؛ با توجه علیرغم اینکه استاندار آذربایجان شرقی دانش آموخته دانشگاه امام صادق و به قول بزرگان استان، هدیه امام رضا (ع) است متاسفانه برخلاف آموخته های محل تحصیل خود و خلاف مسیر امام رضا (ع) با صدور این مجوز پا روی خون شهدای گوهر شاد گذاشت.»

 

سکوت امام جمعه در منازعه فرزندانِ معنوی!

با انتشار این بیانیه، بسیاری منتظر بودند تا امام جمعه تبریز که پیش تر بارها در زدودن غبار از فضای اجتماعی و سیاسی پیشقدم شده بود، به واسطه ارتباطی که هم با استاندار جوان آذربایجان شرقی داشته و در بدو کارِ رحمتی، خیلی قرص و محکم به او اطمینان داده بود که مثل کوه پشتش خواهد ایستاد و هم به سبب آنکه نمایندگی ولایت فقیه، او را در جایگاه پدر معنوی جامعه حوزوی استان نشانده، دیدگاه های دو طرف را به هم نزدیک ساخته و آتش این اختلاف برآمده در میان کارگزار ارشد دولت سیزدهم و قشری از بدنه حامیانِ آن را فرونشاند.

این انتظار از آنجایی که آل هاشم بارها مسائل مربوط به تیم تراکتور و جامعه طرفداران این تیم را دنبال کرده و حتی تا تریبون نماز جمعه برده بود، تقویت شد. با این حال با گذشت قریب یک هفته از افزایش فشارها و انتقادات به تصمیم استاندار، آل هاشم سکوت رسانه ای در این ارتباط را ترجیح داد و البته مشخص نیست آیا در زیر این سکوت رسانه ای، گامی در این مسیر برداشته یا نه و این که اساسا نظر شخصی خود او درباره ورود بانوان به ورزشگاه چه بوده است.

 

تیر خلاص به یک رویای ناتمام

با این وجود، هر چه بود، نامه دیروز سازمان لیگ برتر به هیئت فوتبال آذربایجان شرقی و مدیرعامل تراکتور، تیر خلاصی بود بر تلاش های استاندار جوان البته و نقطه پایان بر رویایی که یک بار برای بانوان تبریزی تعبیر شد و حالا تکرار آن به آینده ای نامعلوم موکول می شود.

در بخشی از نامه سازمان لیگ فوتبال آمده است: « بنابر مشکلات رفاهی مشاهده شده در رویه مهمان پذیری بانوان، نواقص مرتبط با زیر ساخت موجود ورزشگاه و عدم تامین ایمنی بانوان ورزشگاه تا رفع نواقص و بهبود موارد خواسته شده فاقد شرایط پذیرش بانوان محترم می باشد.»

سوالی که اینک به درستی برای طرفداران تراکتور پیش آمده، این است که چرا در حالی که تصمیم به ورود بانوان به ورزشگاه ها در سطوح بالای نظام اتخاذ شده و با تکرار و عادی شدن آن در مسابقات تیم های پایتخت و استان های دیگر، مراجع عظام نسبت به آن اعتراضی نشان نداده اند، این حق از بانوان تبریزی ستانده می شود. بانوانی که در تنها حضورشان در ورزشگاه یادگار امام نشان دادند شئونات اجتماعی و مذهبی را در فضایی چونان، بسیار شایسته تر از هواداران تیم های دیگر و شهرهای دیگر، به جای می آورند.

 

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط