• اندازه فونت
مهدی جلیلی مرند ( کارشناسی ارشد عمران محیط زیست و فعال اجتماعی )

نماهای رومی یا خلاء معماری و نماسازی ایرانی – اسلامی

نماهای رومی یا خلاء معماری و نماسازی ایرانی – اسلامی

نماسازی، یک امر مهم در یک پروژه ساختمانی است، همچنان که پوشش هر فرد می‌تواند تجلیگاه افکار و شخصیت آن فرد باشد.

پایگاه خبری تحلیلی واژه | چند سالی است که شاهد رواج نماسازی های مدرن و البته جذابی تحت عنوان نماهای رومی در گوشه و کنار شهرهای بزرگ کشورمان هستیم. نماهای شیک با سنگ های زیبا و نورپردازی های ویژه ای که امروزه دید شهروندان را به خود جذب می کنند.

اکثراً از این نماها در مناطق مرفه شهر و به اصطلاح در بالا شهر استفاده می‌گردد و حال سوال اینجاست که آیا رشد و رواج این نوع نماسازی در کشوری که خود طلایه دار فرهنگ و معماری اسلامی است میتواند حاوی پیام خاصی باشد؟

اگر شما هم با دیدن این نماها سوالاتی از این قبیل که چرا نماسازی اصیل ایرانی-اسلامی در صنعت ساختمان سازی ما کمتر دیده می شود و نماهای رومی جای نماسازی سنتی را گرفته اند؟ به ذهنتان می آید و شاید به این نتیجه خواهید رسید که احتمالا ذایقه ها عوض گردید است.

نماسازی، یک امر مهم در یک پروژه ساختمانی است، همچنان که پوشش هر فرد می‌تواند تجلیگاه افکار و شخصیت آن فرد باشد. نمای ساختمان های مسکونی نیز میتواند نمایشگر تاثیرگزاری یا تاثیرپذیری معماری یک جامعه باشد. نماهای سنگی، نماهای سنگین و هزینه بری هستند که علاوه بر سنگینی و تحمیل وزن زیاد به سازه و هزینه بری، اجرای آن نیز نسبت به سایر نماها مشکل تر است و از همه مهمتر اینکه سرمایه معدنی کشور که باید مسیر پیشرفت کشور را از طریق صادرات فراهم سازد در ساختمان ها دپو میگردد.

با نگاه کردن به آثار متعدد معماری ایرانی-اسلامی در گوشه و کنار کشور عزیزمان خواهیم دید که نمای اصیل ایرانی می‌تواند جایگزین نماهای رومی گردد، البته باید نوآوری نیز در آن شکل گیرد که انجام این کار بر عهده معماران عزیز می باشد تا به این نوع نماسازی ها فرهنگ معماری خود را از تاثیرپذیری به تاثیرگذاری سوق دهند و مدرن سازی شهر را با فرهنگ اصیل کشورمان در آمیزند.

نماسازی اصیل ایرانی که ترکیبی است از کاشی کاری و آجرکاری می تواند جایگزین مناسبی برای این نماهای رومی باشد. کاشی سازی و آجرسازی یک صنعت قدیمی ایرانی است، صنعتی که فعالیت آن اشتغال زایی در کشور برای تخصص های متفاوت و تولید ثروت برای کشور را به دنبال خواهد داشت و همچنین از طرفی سنگ های تولیدی از معادن مختلف کشور که مواهب الهی برای کشور عزیزمان هستند به جای انبارشدن و عملا‌‍ً توقف ثروت در نمای ساختمان ها مسیر صادرات را هموار خواهد ساخت و از این طریق نیز تولید ثروت و اشتغال در کشور صورت خواهد گرفت.

آری وقتی سخن از مهندسی به میان می آید باید تفکر مهندسی ضمیمه کارهای اجرایی گردد. تفکر مهندسی فقط طراحی و ساخت نیست بلکه تولید و اقتصاد و فرهنگ نیز باید ضمیمه آن باشد، به امید آنکه روزی شاهد نماهای اصیل ایرانی-اسلامی در پوشش ساختمان های کشور عزیزمان ایران باشیم.

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

 

خبرهای مرتبط