• کد خبر : 5120
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 7 مهر 1400 - 10:40 ق.ظ
  • اندازه فونت

سامانه بارشی در راه آذربایجان‌شرقی

سامانه بارشی در راه آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از اوایل امروز(چهارشنبه) سامانه بارشی همراه با وزش باد نسبتا شدید استان را فرا می‌گیرد.

 

محمد امیدفر با بیان اینکه این پدیده با نفوذ تدریجی سامانه ناپایدار جوی بروز می کند، افزود: فعالیت این سامانه در برخی نواحی شمالی آذربایجان شرقی به ویژه منطقه ارسباران موجب بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق می شود.

وی از کاهش محسوس دما در کلیه نواحی استان خبر داد و گفت: این وضعیت تا اواخر شنبه آینده ادامه دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها را از آثار مخاطره این سامانه دانست و  خواستار محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.

*

استان آذربایجان شرقی بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران محسوب می‌شود، این استان از سمت شمال به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود شده‌است، این استان دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کلّ محدودهٔ استان را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌اند.

استان آذربایجان شرقی به دلیل وسعت زیاد دارای آب و هوای متنوع می‌باشد به‌طوری‌که بیشترین دمای ثبت شده در شهرهای میانه و جلفا می‌باشد که مردم این شهرها دمای ۴۵ + درجه بالای صفر را تجربه کرده‌اند و همچنین کمترین دمای ثبت شده در استان و در کلیه شهرهای ایران مربوط به بستان آباد با دمای ۴۶ – درجه زیر صفر می‌باشد. میانگین بارندگی سالیانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر است.

خبرهای مرتبط