• کد خبر : 9983
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 30 دی 1401 - 10:17 ق.ظ
  • اندازه فونت
عضو شورای اسلامی شهر تبریز:

«تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری» از بند شعار رها می شود / سهم شهرداری از عوارض آلایندگی نیروگاه تبریز، دقیقا هیچ!

«تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری» از بند شعار رها می شود / سهم شهرداری از عوارض آلایندگی نیروگاه تبریز، دقیقا هیچ!

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با تاکید بر رویکرد عدالت محوری دوره ششم شورای شهر تبریز موضوعاتی همچون تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری تسهیل شده و از بند شعار و انتزاع و روی کاغذ ماندن رها می شوند.

احد صادقی در گفتگو با واژه، با تاکید بر رویکرد عدالت محوری دوره ششم شورای شهر تبریز، با اشاره به طرح ساماندهی نیروی انسانی شهرداری تبریز اظهار داشت: به دلیل همین رویکرد موضوعاتی همچون ساماندهی نیروی انسانی تسهیل شده و از بند شعار و انتزاع و روی کاغذ ماندن رها می شوند. وی ساماندهی و یکسان سازی قراردادهای پرسنل شهرداری را با کاهش تعدد و تنوع قراردادها، در راستای پرداخت عادلانه، افزایش انگیزه کارمندان، بهبود کیفیت انجام وظایف و مسئولیت پذیری ضروری دانست و افزود: بر همین اساس به ترتیب قراردادهای واحدهای پیمانکاری فضای سبز، پسماند و مابقی قراردادها با تمام شدن موعد قرارداد در اسفند 1401 و اردیبهشت ماه 1402 تمدید نشده و نیروهای این مجموعه ها در قالب یک مجموعه و شرکت جدید بکارگیری خواهند شد.

صادقی در ادامه با اشاره به مساله آلایندگی فعالیت های نیروگاه تبریز و مازوت سوزی و محدودیت قدرت عمل شهرداری در این زمینه گفت: موضوع نیروگاه از جنبه مسئولیت اجتماعی به شهرداری ارتباط دارد و در قانون هم پیش بینی شده صنایعی که آلاینده هستند یک درصد فروش خود را باید به شهرداری اختصاص دهند و شهرداری ها هم موظف هستند این یک درصد را برای کاهش آلودگی به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، گسترش فضای سبز و… اختصاص دهند تا از تاثیرات مخرب آلودگی هوا تا حدودی کاسته شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری  شورای اسلامی شهر تبریز، خاطرنشان کرد: متاسفانه سهم شهرداری از عوارض آلایندگی هوا طی سالیان گذشته به دلیل عدم همکاری محیط زیست و بروکراسی اداری پرداخت نشده است و شهرداری و شورای شهر بیش تر باید از این منظر از نیروگاه مطالبه داشته باشند تا لااقل با پرداخت عوارض آلایندگی شاهد افزایش تعداد اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی جهت استفاده مردم در سطح شهر باشیم.

وی افزود: تغییر مدل سیستم های مورد استفاده در نیروگاه به مدل های جدید همچون سیکل ترکیبی، آبی، هسته ای و… به جهت مشکلات اقتصادی کشور و نیاز مردم به برق این موضوع را تحت الشعاع قرار داده است و با توجه به نیاز شهری، صنعتی و… به برق ناگریز نیروگاه نباید تعطیل شود، موضوع دیگری هم که در رابطه با این بحث وجود دارد با افزایش میزان مصرف گاز در فصل سرما، شرکت توزیع گاز ایران به نیروگاه گاز نمی دهد و لارجم مجبور به استفاده از مازوت هستند.

احد صادقی اذعان داشت: با در نظر گرفتن تمام جنبه های موضوع دو راهکاری مطرح می شود که باید روزهای مازوت سوزی کمتر و توزیع گاز در نیروگاه های سطح کشور عادلانه باشد، چرا که برخی مواقع می بینیم بعضی از شهرها بجای مازوت گاز مصرف می کنند.

این عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: برای پیگیری و حل این مشکل بصورت زیربنایی، باید مساله را از ساختار دولتی و استانی پیگیری کنیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اهمیت توسعه فضای سبز در مدیریت شهر بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اساسی این حوزه تاکید کرد و گفت: یکی از اصول اولیه توسعه فضای سبز بحث شبکه آب خام است که در چند حوزه تمرکز بالایی انجام شده، معتقدم اول باید منابع آبی را به طور صحیح استفاده کنیم، از سیستم های مکانیزه استفاده شود، آبیاری با تانکر را کاهش و شبکه آب خام را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه برای احداث فضای سبز آب نیاز داریم، حتی اگر 600 پارک هم احداث کنیم اما آب نداشته باشیم، بیهوده است، ادامه داد: سیستم بازچرخانی آب و استفاده در فضای سبز یکی از شیوه های متداول است که در شهرهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

صادقی ادامه داد: مصوبه بعدی این بود که سیستم آبیاری پارک‌های سطح شهر با روش‌های جدید و هوشمند انجام شود تا مصرف آب را کاهش دهیم، همچنین در راستای بازچرخانی آب‌های سطحی، فاضلاب ها و تصفیه پساب‌های شهری برای مصرف در فضای سبز اقداماتی انجام و برای سال بعد بودجه در نظر گرفته شده است.

صادقی اذعان داشت: در این حوزه مطالعه و بررسی زیادی انجام شده، مطالعه شبکه آب خام تبریز را پیش بردیم که ساماندهی هایی در شبکه نیاز است تا مصرف آب را کاهش دهیم و از کمترین آب بیشترین بهره را ببریم.

 

 

به پیج اینستاگرام و کانال تلگرام “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط