• کد خبر : 6740
  • محیط زیست
  • تاریخ انتشار : 8 آذر 1400 - 12:29 ق.ظ
  • اندازه فونت

بازگشت حیات به تالاب قوری گل/ امیدواریم شرایط جوی با ما یار باشد

بازگشت حیات به تالاب قوری گل/ امیدواریم شرایط جوی با ما یار باشد

وضعیت نابسامان تالاب قوری گل و زمزمه مرگ این تالاب چند وقتی می‌شود که در رسانه‌های استان مطرح است و به یک سوژه جدی تبدیل شده است.

به گزارش واژه، اگرچه تالاب روزهای خوشی را نمی‌گذراند اما مسئولین محیط زیست استان نویدِ جان گرفتن قوری گل با رسیدن حق آبه و بارش برف و باران را می‌دهند؛ نویدی که باید تا پایان اردیبهشت ماه یعنی تا آخرین ماهی که حق آبه قوری گل جاری است، منتظر آن ماند و دید که آیا تالاب واقعا جان خواهد گرفت یا خیر.

حسن عباس نژاد، مدیرکل محیط زیست استان در بازدید از روند انتقال آب به تالاب قوری گل با بیان اینکه انتقال آب از حوضه صبری چای به قوری گل همه ساله بعد از نیمه آبان، تا نیمه اردیبهشت سال بعد انجام می‌گیرد افزود: امیدواریم با شرایط اقلیمی‌مناسب به طوریکه یخبندان زیادی هم در مسیر انتقال آب وجود نداشته باشد، آبگیری تالاب به خوبی انجام شود.

وی افزود: وضعیت فعلی تالاب قوریگل برآیند عوامل طبیعی همچون کاهش محسوس بارندگی در مقایسه با ۷۰ سال اخیر، افزایش ۳۰ درصدی تبخیر در پی افزایش دما با توجه به عمق کم و وسعت تالاب، توسعه بی‌رویه در زمینه‌های صنعت، راه سازی، کشاورزی و ویلاسازی بدون توجه به آمایش سرزمین و ظرفیت توسعه منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در پایان از تداوم آبرسانی به تالاب بین المللی قوری گل و بازگشت دوباره پرندگان به این تالاب خبر داد.

*

قوری‌گل (به معنی تالاب خشک) در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای یوسف آباد قرار گرفته‌است. منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

با توجه به اهمیت زیست‌محیطی دریاچه قوریگل، این تالاب جزء تالابهای بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد. همچنین این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است. هم‌اکنون برنامه‌های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه می‌باشد.

خبرهای مرتبط