• کد خبر : 4041
  • اقتصادی
  • تاریخ انتشار : 2 آبان 1399 - 11:18 ق.ظ
  • اندازه فونت

افزایش ۴۰ درصدی صادرات آذربایجان شرقی در شش ماه گذشته

افزایش ۴۰ درصدی صادرات آذربایجان شرقی در شش ماه گذشته

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در شش ماهه نخست امسال صادرات استان حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش واژه، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: نباید با سیاست‌های نادرست به بدنه تولید و صنعت  آسیب وارد کرده و کاری کنیم که کارآفرینان و تولیدکنندگان دلسرد شوند.

وی با بیان این‌که روند امور واگذاری‌ها باید به صورت صحیح و قانونی اجرا شود ادامه داد: رحمتی که تولیدی‌های ما در این فضایی که با تحریم‌ها و مشکلات دیگر مواجه هستیم متحمل می‌شوند، قابل تقدیر است و باید تمامی موانع از سر راه تولید کنندگان برداشته شود.

وی در رابطه با طولانی شدن اتمام طرح های عمرانی گفت: باتوجه به محدود بودن منابع دولتی، باید از توان بخش خصوصی و شرکت‌های سرمایه گذاری استفاده کنیم؛ بر این اساس مقرر شد تا سایتی را راه اندازی کرده و پروژه‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند را در آن سایت معرفی کنیم.

پورمحمدی بزرگراه تبریز _ سهند را یکی از طرح‌های نیمه تمام استان عنوان کرد و گفت: میزان پیشرفت این پروژه اکنون به ۹۸ درصد رسیده است.

وی افزود: در روز‌های پایانی آبان ماه امسال شاهد افتتاح این طرح با حضور وزیر راه و شهرسازی خواهیم بود.

پورمحمدی در خصوص دریافت اجاره اراضی بستر‌های مسیل از معدن کاران افزود: نباید هیچ گونه اجاره بهایی از معدن کاران اخذ شود و اگر فعالیت معدنی در یک نقاطی منجر به بسته شدن مسیر رودخانه شده یا آثار زیست محیطی همراه داشته باشد، قطعا برابر مقررات برخورد خواهد شد.

وی همچنین در خصوص یکی از دستورات جلسه که در رابطه با مشکلات مربوط به صادرات به خصوص صادرات بخش کشاورزی بود، بیان کرد: باید با هدف تسهیل در امور گمرکی، گمرکات استان به صورت دو شیفته و حتی خارج از وقت اداری فعالیت کنند تا مشکلاتی بر سر راه صادرکنندگان ایجاد نشود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم و کرونا در بخش تولید و صنعت، با تاکید بر ضرورت اجرای دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به بخش خصوصی، گفت: باید بیشتر از گذشته، مراقب سرمایه‌گذاران و صنعتگران استان باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان ‌شرقی نیز در این جلسه به تبیین پیشرفت فیزیکی مهم‌ترین طرحهای عمرانی استان پرداخت و گفت: در حال حاضر ‌در مجموع، یک هزار و ۸۶۰ پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که یک هزار و ۱۰۰ مورد از این تعداد، مربوط به طرح های جاری است.

جواد رحمتی اظهار کرد: در سالهای گذشته به صورت میانگین بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان طرح با مشارکت و همکاری دولت و بخش خصوصی در استان اجرا شده است.

در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان بررسی شد.

مشکلات تأمین مواد اولیه کارخانه ها ، بی توجهی به تأمین کالاهای استراتژیک، بی تدبیری و مداخله دولت در بازار مواد اولیه ، فقدان نقشه راه واحد در صنعت، مشکلات مربوط به خصوصی سازی و چالش‌های سرمایه گذاران در بازار مواد اولیه، صادرات ،تولید بخشنامه های لحظه ای ،بی ثباتی بازار ارز و قیمتهای مواد اولیه و وجود صدها طرح نیمه تمام در استان از جمله مشکلاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

خبرهای مرتبط