• اندازه فونت
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز:

احداث مجتمع تجاری در میدان ساعت از نظر ترافیکی درست نیست / نارضایتی مردم از آذرپارک بحق است

احداث مجتمع تجاری در میدان ساعت از نظر ترافیکی درست نیست / نارضایتی مردم از آذرپارک بحق است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: مجتمع تجاری که در میدان ساعت تبریز احداث خواهد شد از نظر ترافیکی درست نیست اما مسائل اقتصادی اجرای آن را دیکته می کند.

به گزارش واژه، محمدرضا روشنی در خصوص احداث پروژه مجتمع تجاری در میدان ساعت تبریز اظهار داشت: مجتمع تجاری که در میدان ساعت تبریزاحداث خواهد شد از نظر ترافیکی درست نیست اما مسائل اقتصادی اجرای آن را دیکته می کند. بعنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با هرنوع ساخت پارکینگ و مجتمع تجاری که منجر به ورود خودرو به مرکز شهر باشد مخالفم مگرآنکه جابجایی مردم با حمل و نقل عمومی همراه باشد. ممنوعیت ورود خودرو در همه جای شهر امکان پذیر نیست اما میتوانیم ورود به مرکز شهر را با پرداخت عوارض محدودتر کنیم و بگونه ای باشد هرکسی که بخواهد وارد مرکز شهر شود هزینه اش را بپردازد و آن مبلغ هم برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شود. عدالت اجتماعی یکی از دستاوردهای حمل ونقل انسان محور است. عدالت هم باید بطور سیستماتیک اعمال شود که هرکسی بخواهد شهر راشلوغ کند باید هزینه آنرا هم بپردازد و آن هزینه هم به نفع افراد جامعه صرف شود.

بی توجهی به افزایش تعداد اتومبیل ها!

وی در ادامه در خصوص اینکه چرا در نقاط مختلف کلانشهر تبریز شاهد ترافیک هستیم اظهار داشت:وقوع ترافیک بعلت نیاز انسانها برای جابجایی در سطح شهر است. حال سوال اینجاست که ما هدفمان جابجایی انسانهاست یا جابجایی خودروها؟!  در شهرهایی که هدفشان جابجایی انسانها بوده موفق و در مقابل شهرهایی که هدفشان جابجایی خودروها بوده بلااستثناء ناموفق عمل کرده اند و تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست چراکه همواره در طی سالیان تلاش کرده ایم تا خودورها را جابجا کنیم. در شهرهای بزرگتر از تبریز در سطح دنیا ترافیک کمتر مشاهده می کنیم که با اتخاذ برنامه ها و طرح های اساسی و علمی تلاش بر جابجایی مردم بوده که موفق عمل نموده اند.

وی با بیان اینکه مشکل ترافیک تبریز ریشه ای است،  گفت: سال۵۷  جمعیت تبریز حدود ۶۰۰ هزار نفر بود و حدودا ۵۰ هزار خودرو در این شهر تردد می کردند اما در حال حاضر جمعیت تبریزحدود ۲ میلیون نفر شده و تعداد اتومبیل های موجود در این شهر ۱۶ برابر افزایش یافته و به ۸۰۰ هزار خودرو رسیده! در حالیکه وسعت شهر نیز سه برابر شده است! نکته قابل تامل دیگر این است که تعداد اتومبیل های تبریز یک سوم شهرهای پیشرفته دنیاست اما ترافیک در این شهر سه برابر آن شهرهاست! علم حمل و نقل در دنیا میگوید هر قدر خیابانها را عریض تر کنیم تعداد خودروها نیز همیشه افزایش پیدا می کند در تبریز نیز سالها وضعیت همینگونه بوده و صرفا مسیر گشایی و خیابان کشی شده و به افزایش تعداد خودروها توجهی نشده است و حال شاهد ترافیک فزاینده در این شهر هستیم البته باید تاکید کنم که تنها تبریز با این معضل مواجه نیست بلکه در تهران نیز شاهد این معضل هستیم، وجود اتوبانهای عریض در تهران باعث افزایش ۱۰ برابری خودروها و ایجاد ترافیک شده است.

روشنی تاکید کرد: با بررسی شهرهای موفق دنیا در کنترل ترافیک مشاهده می کنیم که برنامه ریزی ها برای جابجایی انسان با توسعه حمل ونقل عمومی و اعمال محدودیت های ترافیکی بوده است البته تحقق تمامی برنامه ها زمانی صورت می گیرد که مردم مجاب شوند تا از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و در کنار آن نیز باید برنامه ریزی های اساسی صورت بگیرد تا میزان اتلاف وقت مردم در استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

شهرسازی تبریز دخیل در افزایش ترافیک!

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در ادامه در پاسخ به این سوال که شهرسازی تبریز از گذشته تاکنون تا چه میزان در بروز و افزایش ترافیک در این شهر دخیل بوده است؟ اظهار داشت: بله می توان گفت که چنین است و این موضوع از دیدگاه خودرو محور کاملا هم منطقی است بعضی از اصول در شهرسازی از گذشته های دور در تبریز درست رعایت نشده است اما هم اکنون نمیشود شهر را کوبید و از نو بازسازی کرد ولی در حد توان باید برخی موارد را اصلاح کنیم. اکنون دنیا به سمت نوشهرسازی حرکت کرده است یعنی چگونه این بافت اشتباه شهری را به سمتی سوق دهیم که ترافیک را کاهش دهد. جابجایی بر مبنای حمل و نقل انبوه (TOD) جزو اهداف ما است. یعنی شهرسازی غلط را چگونه به سمت کاهش ترافیک سوق دهیم.

تقاطع های غیرهمسطح و انتقال ترافیک!

روشنی در خصوص اینکه گفته می شود احداث تقاطع های غیر هم سطح گره های ترافیکی را صرفا به تقاطع های بعدی منتقل می کند نیز خاطر نشان کرد:این مطلب هم در برخی پروژه ها درست است دیگرعملکرد مثبت تلقی کردن احداث زیرگذر و روگذر صحیح نیست باید برای اجرای تمامی پروژه ها در سطح شهر پیوست ترافیکی در نظر گرفت سپس پروژه ای عملیاتی و اجرایی گردد در برخی شهرهای دنیا حتی مشاهده می شود برخی پروژه های اجرا شده به دلیل عدم موفقیت حتی تخریب هم می شوند.

تدوین دومین طرح جامع ترافیک تبریز

تدوین طرح جامع ترافیک تبریز موضوع دیگیر بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در گفتگوی اختصاصی خود با “سازه خبر” به آن پرداخت و اظهار داشت:نخستین طرح جامع ترافیک تبریز در سال ۱۳۸۵ با افق سال ۱۴۰۰ تدوین و اجرایی شد و هم اکنون برای تدوین دومین طرح جامع ترافیک تبریز اقدام کرده ایم که ۱۵ ساله طراحی و عملیاتی خواهد شد این طرح با هزینه ای بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان و با همکاری دانشگاه علم و صنعت تدوین می شود و به نظر می رسد پس از انجام مطالعات و تحقیقات لازم از سال ۱۴۰۴ اجرایی گردد در این طرح ضمن لحاظ موارد ابلاغی سازمان برنامه و بودجه ۱۷ محور اصلی مانند اقتصاد مقاومتی، عدالت، بی او تی، حمل و نقل بار، حمل و نقل در مواقع بحران را نیز اضافه کرده ایم.

 

اجرای پیاده راه جمهوری با موافقت مردم

روشنی در مورد آخرین وضعیت اجرا یا عدم اجرای پیاده راه جمهوری در هسته مرکزی تبریز نیز گفت: برای اجرای پیاده راه جمهوری نظر مردم در اولویت قرار دارد و در این مورد مردم و فعالان در بازار تبریز باید قاتع شوند که اجرای این طرح به نفع خودشان و شهرشان است ما اعتقاد داریم باید پروژه پیاده راه جمهوری اجرایی شود اما تا زمانیکه عمده فروش ها در بازار تبریز فعال هستند نمی توان این پروژه را تمام و کمال اجرایی نمود و زمانی این پروژه کاملا محقق می شود که فکری اساسی برای انتقال عمده فروش ها به سمت پایانه های بار صورت گیرد تا تردد اتومبیل های باری به این منطقه لزومی نداشته باشد و بازار تبریز به محلی برای خرده فروشی تبدیل گردد. البته نباید فراموش کنیم عمده فروشی در بازار تبریز نه تنها ترافیک را چند برابر می کند باعث تخریب بازار تاریخی تبریز نیز می گردد.

نارضایتی بحق مردم از آذرپارک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در مورد حواشی ایجاد شده حول شرکت آذرپارک و نارضایتی مردم از پارک بانها نیز گفت: به مردم حق می دهیم که ناراضی باشند، قراردادی که با شرکت آذر پارک بسته  شده است شفاف نیست و چون بگونه ایست که شهرداری خود شریک محسوب می شود نمی توان چاره ای اساسی برای آن اندیشید البته اختلافات بین شهرداری تبریز و شرکت آذرپارک در دادگاه مطرح شده اما نوع قرارداد باعث به نتیجه نرسیدن اقدامات قانونی می شود به هر حال یک سال از مدت قرارداد مذکور باقی مانده و پس از اتمام آن باید قراردادی اصولی تر منعقد گردد و ایرادات موجود رفع شده و ماهیت نظارتی و بالادستی شهرداری تبریز به صورت کامل لحاظ شود.

جمع آوری BRT در برخی مسیرها

روشنی در بخش پایانی گفتگوی اختصاصی خود با “سازه خبر” همچنین در خصوص دستاوردهای اجرای BRT در تبریز نیز تصریح کرد:به نظرم BRT در تبریز یکی از موفق ترین طرحها در حوزه کاهش ترافیک و حمل و نقل عمومی بود که مردم را کمی از خودرو شخصی دور و وارد حمل ونقل عمومی ۱۸کیلومتری کرد، BRT طرحی موقت نبود بلکه قرار بود در برخی مسیرها موقت باشد و با گسترش مترو در برخی موارد جمع آوری گردد و حمل و نقل عمومی به صورت ترکیبی اجرایی شود بطوریکه مردم در بخش هایی از شهر که مترو وجود ندارد با BRT  تردد کنند و با رسیدن به ایستگاه مترو از آن برای ادامه مسیر بهره مند شوند.

منبع: سازه خبر

 

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط