• کد خبر : 14938
  • یادداشت
  • تاریخ انتشار : 6 بهمن 1402 - 9:01 ب.ظ
  • اندازه فونت

برای نقش‌آفرینی بیشتر در کمیسیون صنایع و معادن؛ ورزقان، نماینده‌ای در سطح ملی می‌خواهد

برای نقش‌آفرینی بیشتر در کمیسیون صنایع و معادن؛ ورزقان، نماینده‌ای در سطح ملی می‌خواهد

وجود معدن مس سونگون که امروز به عنوان نگین بی‌بدیل معادن استان و کشور خودنمایی می کند به تنهایی اثبات‌گر اهمیت تاثیرگذاری نماینده شهرستان ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی است. نماینده این شهرستان به طور ویژه باید در حوزه معدن در کشور نقش‌آفرین بوده و با توسل به مذاکره و استفاده از ابزارهای ارتباطی برای ریاست کمیسیون فعال گردد.

پایگاه خبری تحلیلی واژه | دهه ها آذربایجان را با صنعت و صنعتگرانش می‌شناختند، گرچه این روزها به دلایل مختلف حال این صنعت خوب نیست اما هنوز هم این شیر خسته و تنها بر تمام میدان صنعت آقایی می‌کند.

با توجه به‌ آمار موجود بار صنعت را در آذربایجان معدن به دوش کشیده است. در سال‌های اخیر، بی‌توجهی‌های گسترده به نوسازی صنایع، تحریم‌ها و مسائل اقتصادی کلان، باعث شد تا صنعت استان از قطار پیشرفت و توسعه پیاده شود. عدم حمایت از بخش خصوصی و فراهم ساختن امکان نوسازی و توسعه آنها نیز باعث شد تا استان شاهد فرسودگی زیرساخت‌های صنعت و تولید از یک‌سو و فرار سرمایه به مناطق دیگر کشور باشد.

بدلیل اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی در تدوین سیاست‌های کلی کشور و به طور خاص در حوزه صنایع و معادن، عدم آشنایی نمایندگان استان با حوزه صنایع و معادن از جمله مواردی است که باعث بروز این مشکلات شده است.

در سال‌های گذشته برخی از نمایندگان استان که می‌بایست آشنا با صنعت و معدن باشند ولی با توسل به منابع عجیب مالی و توسل به تبلیغات نادرست وارد مجلس شده و به عضویت کمیسیون صنایع و معادن در آمدند که یکی از بازوهای مهم تصمیم سازی در مجلس است.

به نظر می رسد استان آذربایجان‌شرقی با در اختیار داشتن صنایع مهم و تاثیرگذار و همچنین معادن متعدد در شهرستان‌های مختلف، نه تنها باید عضویت فعال و موثر در کمیسیون صنایع و معادن داشته بلکه باید به نوعی معدن‌محور شکل بگیرد و کلیه نمایندگان استان آشنا با این حوزه باشند.

از سوی دیگر وجود معدن مس سونگون که امروز به عنوان نگین بی‌بدیل معادن استان و کشور خودنمایی می کند به تنهایی اثبات‌گر اهمیت تاثیرگذاری نماینده شهرستان ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی است. نماینده این شهرستان به طور ویژه باید در حوزه معدن در کشور نقش‌آفرین بوده و با توسل به مذاکره و استفاده از ابزارهای ارتباطی برای ریاست کمیسیون فعال گردد.

امروز نقش مس در صنعت و معدن مس سونگون در تولید مس در کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، لذا تشریح این شرایط در قالب این یادداشت نمی‌گنجد. از اینرو ضرورت آشنایی نماینده منطقه‌ای که بیش از هر چیز دیگر اقتصاد و پویایی جامعه‌اش به معدن و مس پیوند خورده باید تخصص و آشنایی کامل چه از بعد فنی و چه از بعد مالی با این موضوع داشته باشد تا بتواند بازیگری پرنقش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی باشد.

براساس آنچه گفته شد و با توجه به سبقه فعالیت‌های “رضا علیزاده کاسین” در حوزه صنعت و حضور وی در شرکت‌های مختلف صنعتی و معدنی و حضور وی به عنوان نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته، می‌توان امیدوار بود در صورت راهیابی وی به عنوان نماینده مردم ورزقان به مجلس دوازدهم، بتواند یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست بر این کمیسیون باشد تا بتواند سیاست‌های صحیح در حوزه معادن استان و کشور را پیش ببرد.

از طرف دیگر این حضور می‌تواند شتاب‌دهنده‌ای مهم برای نوسازی صنعت استان و استقرار صنایع مختلف بویژه در حوزه صنایع پایین دستی معادن باشد. به دلیل اهمیت مجموعه مس سونگون برای کشور، استقرار نماینده ورزقان بر کرسی ریاست کمیسیون صنایع و معادن دور از ذهن نیست.

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط