• کد خبر : 6165
  • محیط زیست
  • تاریخ انتشار : 17 آبان 1400 - 8:53 ب.ظ
  • اندازه فونت

مجوزی برای مازوت سوزی در نیروگاه تبریز و سهند صادر نشده است

مجوزی برای مازوت سوزی در نیروگاه تبریز و سهند صادر نشده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: مجوزی برای مازوت سوزی در نیروگاه تبریز و سهند صادر نشده است.

به گزارش واژه، حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در واکنش به این ادعای مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: هیچ‌گونه مجوزی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های این استان صادر نشده است.

وی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست استان نه تنها مجوزی برای استفاده ازسوخت مازوت صادر نکرده بلکه به دلیل رعایت نکردن استاندارد‌های سوخت مازوت و عدم اتخاذ تمهیدات محیط زیستی در استفاده از این سوخت از نیروگاه تبریز شکایت کرده است.

*

جست و جو در سایتهای تخصصی این حوزه نشان می دهد مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانه‌ها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می‌گرفت چراکه آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کوره‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، کوره‌های ضایعات‌سوز نیز می‌گویند.

طبق اعلام  سایت علمی و آموزشی «فرادرس»، مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه این ماده، ‌ گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجه‌بندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است. در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» (Dirty Oil) می‌گویند و از آن‌جایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است.

آن را می‌توان از جمله ترکیب‌های نفت خام به شمار آورد که حاصل تقطیر جزء به جزء آن به هنگام پالایش نفت خام است و بعد از تبخیر بنزین و سایر فرآورده‌های سبک‌تر، از نفت خام بدست می‌آید.

بر این اساس مازوت نوعی نفت کوره با کیفیت بسیار پایین به شمار می‌آید نفت کوره از جمله فرآورده‌های نفتی است که در بسیاری از موتورها، چراغ‌ها، گرمکن‌ها و کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به عنوان حلال نیز از آن بهره می‌گیرند. نفت کوره همانطور که گفته شد از نفت خام بدست می‌آید و برای استفاده در کاربری‌های مختلف، آن‌را پالایش می‌کنند.

خبرهای مرتبط