• کد خبر : 8123
  • محیط زیست
  • تاریخ انتشار : 30 دی 1400 - 11:10 ق.ظ
  • اندازه فونت
رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی:

مجوزهای مشروط در رابطه با مسائل محیط زیست صادر شود

مجوزهای مشروط در رابطه با مسائل محیط زیست صادر شود

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از محیط زیست باید رویکرد مشروط در صدور مجوزها را برای صنایع در دستور کار قرار دهد، گفت: مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی با تغییر رویکرد صفر و صدی در این حوزه و صدور مجوزهای مشروط به صنایع ممکن است و توصیه می‌کنیم اداره کل محیط زیست استان این رویکرد را در جلسات مطرح کند .

به گزارش واژه، محمدحسین فرهنگی روز چهارشنبه، ۲۹ دی ماه، در همایش هوای پاک، با بیان این‌که آلودگی هوا در هر جای جهان از مهم‌ترین چالش‌های محیط زیست است، اظهار کرد: توجه به اینکه محیط زیست یکی از ارکان مجامع مختلف در جهان است، در چنین شرایطی کشور ما نیز باید وزنه‌ی قابل توجهی در تصمیم‌گیری‌ها در رابطه با محیط زیست و سلامت مردم به ویژه هوای پاک را ارائه دهد.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست باید جایگاه بهتری در قوانین داشته باشد، گفت: با توجه به تجارب کشورهای مختلف، همواره تصمیمات سنجیده و حساب شده در راستای حفظ محیط زیست در این کشورها گرفته شده است ولی در کشور ما در رابطه با مسائل زیست محیطی همواره با پاسخ های مثبت و منفی یا تصمیمات صفر و صدی برخورد کرده‌اند به طوری که برخی از صنایع،  سازمان محیط زیست را به عنوان نهاد ایست برای خود می‌دانند.

وی با بیان این که اکثر مجوزها و مخالفت‌ها به صورت صفر و صدی در حوزه‌ی مسایل زیست محیطی کشور انجام می شود که این روش‌ها در بسیار ی از کشورها منسوخ شده است، گفت: کشوری مانند استرالیا که در دنیا از نظر معادن و بیشترین ذخایر معدنی در رتبه‌ی اول قرار دارد، پاسخ مثبت و منفی  در رابطه با مسایل زیست محیطی ندارد و تمام مجوزهای صادر شده در حوزه معدن و صنعت مجوزهای مشروط است و مانع هیچ تولید کننده ای نیست.

وی با بیان اینکه اکثر واحدهای صنعتی در برخی کشورها به صورت مشروط فعالیت می‌کنند، گفت: اگر قرار است تولید کننده ای هوا را آلوده کند موظف است از فیلتر برای پاکسازی هوا استفاده کند یا اگر واحد تولیدی درختان منطقه ای را قطع می‌کند باید جایگزین آن، درختان زیادی را بکارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برخی از کشورها مانند آلمان ذوب مس در داخل منطقه انجام می‌شود چرا که تمام پیش بینی ها برای جلوگیری از آلایندگی انجام شده است و به این شرط مجوز دریافت کرده‌اند در حالی که در کرمان، منطقه ای که ذوب مس انجام می دادند، باعث تخریب زندگی مردم آن منطقه شده بود.

وی با اشاره به لزوم همکاری و تعامل سازمان محیط زیست با مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان در راستای حفظ محیط زیست، گفت: بسیاری از راهکارهای خلاقانه در چنین مراکزی بایگانی شده‌اند چرا که برخی از مخترعان، امکان عملیاتی کردن آن ایده‌ها را ندارند.

فرهنگی افزود: با استفاده از پتانسیل برخی ایده پردازان، به واحدهایی که آلایندگی دارند پیشنهاد تغییر تکنولوژی داده و راهکار ارایه دهیم تا نگاه‌ها و تحولات مثبت به سمت بهتر شدن محیط زیست پیش رود.

 

خبرهای مرتبط