• کد خبر : 7518
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 12 دی 1400 - 3:50 ب.ظ
  • اندازه فونت

ضرورت ایمن‌سازی کنارگذر مرگ در تبریز

ضرورت ایمن‌سازی کنارگذر مرگ در تبریز

کنارگذر جنوبی تبریز(آزادراه شهید کسایی) با این که کمتر از یک درصد راه‌های آذربایجان شرقی را شامل می شود، با دربرگیری حدود سه درصد از مجموع تصادفات رانندگی به جاده مرگ معروف شده و ساماندهی و ایمن‌سازی آن از مطالبات اصلی شهروندان است.

 به گزارش واژه، وجود ۲۰ نقطه حادثه خیز در کنارگذر جنوبی ۴۷ ساله تبریز، آزادراه شهید کسایی و وقوع تصافات خونبار در آن در سال های گذشته، افکار عمومی را نسبت به ضرورت ساماندهی و ایمن سازی این شریان اصلی حساس کرده و آنان از کم توجهی سازمان های مسوول در این زمینه گلایه دارند.

آزادراه شهید کسایی یا کنارگذر جنوبی تبریز به طول ۱۹ کیلومتر در جنوب شهر تبریز واقع شده است که در امتداد مرز جنوبی این شهر، جنوب شرقی تبریز را به جنوب غربی آن متصل می‌کند و بخش مهمی از تصادفات منجر به فوت شهر تبریز مربوط به این کنارگذر است.

ناظران محلی می گویند: با توجه به اینکه بخش اعظمی از این بزرگراه در حریم قانونی شهر قرار دارد، شهرداری باید به وظایف خود با هدف کاهش سوانح و حوادث ترافیکی در این مسیر توجه بیشتری داشته باشد.

شهروندان تبریز با انتقاد از بی‌توجهی برخی از متولیان امر نسبت به رفع مشکلات موجود این کنارگذر معتقدند: این وضعیت مایه آبروریزی برای شهری همچون تبریز است و باید هرچه سریع ‌تر نسبت به رفع مشکلات، ایمن سازی، کنترل ورود و خروج، اصلاح هندسی و بررسی‌های فنی آن اقدام و از توان متخصصان برای تدوین یک طرح مطالعاتی و اجرایی در این زمینه استفاده کرد.

به رغم اهمیت بسیار ویژه کنارگذر جنوبی و تاکید بر سامان دهی مشکلات فعلی آن در جلسات مختلف، حساسیت قابل قبولی از سوی برخی دستگاه های دولتی و سایر متولیان امر وجود ندارد.

در تبیین وضعیت نامناسب این کنارگذر، اشاره به این نکته کافی است که تنها در مدت سپری شده از سال جاری افزون بر ۱۰ نفر جان خود را در تصادفات رانندگی روی داده در آن از دست داده اند و دهها نفر مجروح شده اند.

کنارگذر جنوبی تبریز (اتوبان شهید کسایی) کجاست؟ 

آزادراه شهید کسایی یا کنارگذر جنوبی تبریز، همان گونه که از نامش برمی آید، آزادراهی به طول ۱۹ کیلومتر در جنوب شهر تبریز است که در امتداد مرز جنوبی این شهر، جنوب شرق را به جنوب غربی آن متصل می‌کند.

این آزادراه، در واقع بخشی از آزادراه تهران–تبریز را تشکیل می‌دهد که در ادامه به کنارگذر غربی تبریز (آزادراه شهید باکری) منتهی شده و در نهایت به بازرگان و از آنجا نیز به اروپا متصل می‌شود.

بخش‌های جنوبی این آزادراه در سال‌های اخیر صحنه ساخت و سازهای فاقد یا مخالف پروانه ساخت بوده که نتیجه آن حاشیه‌نشینی گسترده در این منطقه از شهر شده است.

معمولا در جریان بازی‌های باشگاه فوتبال تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه یادگار امام تبریز، به‌ جهت کمبود شمار اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی، تماشاگران این بازی‌ها مسیر ۲ کیلومتری ورزشگاه یادگار امام تا بزرگراه شهید کسایی را با پای پیاده و با پشت‌ سر گذاشتن پستی و بلندی‌های بسیار طی می‌کنند.

آزادراه شهید کسایی از پل های متعددی تشکیل یافته که در صورت وارد آمدن خسارت‌های جزئی به آن‌ها، ارتباطات بین‌شهری در بسیاری از بخش‌های شهر تبریز مختل خواهد شد؛ در این کنارگذر ۲۹ ورودی و خروجی غیراستاندارد وجود دارد.

یکی از مشکلات اصلی در تعریض و ساماندهی این راه ارتباطی، وجود پنج جایگاه سوخت است که ساخت یکی از آنها نیز برای چند ماه در رسانه ها و فضای مجازی حاشیه ساز شد؛ علاوه بر اینها ساخت سه جایگاه سوخت دیگر نیز در حاشیه این کنارگذر در دست اقدام است که در صورت تکمیل بر ضریب حادثه آفرینی آن خواهند افزود.

کنارگذر جنوبی تبریز غیراستاندارد است

حسن کلاهی برقی، راننده خودروی ون که ۱۰ سال رانندگی در خیابان‌های تبریز را تجربه کرده است، گفت: خیلی تلاش می‌کنم تا گذرم به این آزادراه نیفتد و کم‌ترین تردد را در آن داشته باشم، با این حال، ناگزیر روزی چهار بار از این مسیر تردد می‌کنم.

وی افزود: علاوه بر خطرناک بودن همزمانی تردد خودروهای سنگین و سواری در بزرگراه شهید کسایی، شانه خاکی استانداردی هم برای آن در نظر گرفته نشده و تعداد پل‌های عابر پیاده آن هم بسیار محدود و اندک است، از این رو هم رانندگان و هم عابران پیاده‌ای که به ناچار از این بزرگراه عبور می‌کنند، همواره در خطرند.

محمدرضا حسینعلی زاده، یکی از رانندگان خودروهای سنگین با ۲۵ سال تجربه رانندگی نیز اظهار کرد: آزادراه شهید کسایی (کنارگذر جنوبی) که پیش‌تر به عنوان کمربندی طراحی شده بود، هم اکنون به یک خیابان شهری تبدیل و تردد با تریلر و کامیون در میان این همه سواری برای ما دشوار شده است.

یکی دیگر از رانندگان عبوری از این مسیر نیز گفت: این آزادراه، مسیر قابل اطمینانی برای تردد نیست، زیرا نه تنها حفاظ و گاردریل ندارد، بلکه خط کشی‌های آن رنگ و رو رفته شده و رمپ و لوپ‌های استانداردی هم ندارد.

سازمان های مرتبط به مسوولیت خود در قبال ارتقای ایمنی کنارگذر جنوبی عمل کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به آمار بالای تردد در کنارگذر جنوبی تبریز ( اتوبان شهید کسایی) و تصادفات در این مسیر، ساماندهی این اتوبان برای ارتقای ایمنی ضروری است.

جواد رحمتی افزود: دستگاه های اصلی دخیل در این مسیر یعنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و شهرداری تبریز باید در رفع موانع موجود اقدام کنند تا ارتقای ایمنی تردد در این اتوبان محقق شود.

وی با تاکید بر بهسازی و ساماندهی این بزرگراه به علت افزایش ورودی ها و تردد بالای خودرو در این مسیر، اظهار داشت: در کوتاه مدت برای ساماندهی این بزرگراه باید سرمایه گذاری شود و ساماندهی ورودی و خروجی های این بزرگراه باید در اولویت قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: جابجایی و انتقال درختان رفوژ میانی این بزرگراه توسط شهرداری تبریز برای اجرای عملیات تعریض بزرگراه ضروری است.

رحمتی، با تاکید بر تکمیل طرح مطالعاتی ساماندهی کنارگذر جنوبی تبریز توسط مشاور طرح ادامه داد: پس از تکمیل طرح با برگزاری جلسه ای با حضور شهردار تبریز و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هماهنگی های لازم برای حل مسایل بین این دستگاه ها و اجرای طرح اقدام خواهد شد.

وقوع حدود سه درصد کل تصادفات جاده ای آذربایجان شرقی در کنارگذر جنوبی تبریز 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز در این ارتباط گفت: این اداره کل اقدامات لازم در مورد ساماندهی لاین جنوبی این کنارگذر را انجام داده، اما اقدامات مربوط به لاین شمالی که مسوولیت آن بر عهده شهرداری بود، انجام نشده است.

اورجعلی علیزاده، افزود: این کنارگذر که در بین مردم با نام «اتوبان شهید کسایی» شناخته می شود با ۱۹ کیلومتر طول و دربرگیری کمتر از یک درصد راه های استان، با ۲.۸ درصد آمار تصادفات جاده ای شرایط بسیار نامناسبی دارد.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه ۵۰ درصد ترافیک این کنارگذر، شهری و ۵۰ درصد ترافیک جاده ای است و علاوه بر این تداخل ترافیکی، کاربری های پیرامونی آن نیز مزید علت شده تا شاهد آمار بالای تصادفات در این مسیر باشیم و امیدواریم با اجرای آزادراه تبریز – ارومیه این شرایط تعدیل شود.

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی هم در خصوص رمپ و لوپ‌های این کنارگذر گفت: با ایجاد رمپ و لوپ‌های غیر مجاز و هدایت ترافیک شهری به این مسیر، عملا این بزرگراه از ترافیک جاده‌ای خارج شده و تلفیقی از ترافیک جاده‌ای و شهری به خود گرفته است.

سرهنگ رضا کریمی نژاد از احداث زیرگذرهای غیرفنی در بزرگراه هم انتقاد کرد و افزود: این زیرگذرها کاربرد چندانی ندارد، زیرا احتمال وقوع حوادث متعدد برای عابران وجود دارد و هنگام بارش باران، سیلابی هم در آن‌ها به راه می‌افتد که جان شهروندان را تهدید می‌کند.

وی در تشریح علل برروز سوانح رانندگی در بستر کنارگذر جنوبی تبریز هم توضیح داد: اختلاف سطح در بزرگراه شهید کسایی و نبود گاردریل موجب شده وسایط نقلیه‌ای که با سرعت در آن حرکت می‌کنند، حین حرکت و سبقت با حاشیه راه برخورد کرده و با خارج شدن کنترل وسیله نقلیه از دست راننده، در برخی موارد حتی با تیرهای برق موجود در وسط جاده هم برخورد می‌کنند.

عملیات تعریض کنارگذر جنوبی تبریز کی آغاز می شود؟ 

هر چند فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز، دی ماه پارسال اعلام کرد که طرح مطالعاتی تعریض کنارگذر جنوبی تبریز با مشارکت شهرداری این کلان شهر و اداره کل راهداری و حمل و نقل و پایانه های آذربایجان شرقی در مرحله پایانی است، اما تاکنون عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

حال باید منتظر ماند و دید که مدیریت شهری تبریز با توجه به هزینه های سنگین جانی و مالی کنارگذر جنوب یتبریز برای شهروندان چه زمانی نسبت به اجرای طرح های مرتبط با ساماندهی این جاده ارتباطی بین المللی اقدام می کند.

البته مشکلات این کنارگذر به کم عرض بودن، ضعف در طراحی هندسی و نبود خروجی و ورودی های کافی دسرتسی به آن محدود نیست، بلکه سیستم روشنایی آن نیز فرسوده است.

بابایی اقدم در این باره گفت: اداره برق منطقه‌ای درخواستی برای تامین اعتبار اصلاح و نوسازی سیستم روشنایی اتوبان شهید کسایی ارائه داده است که با توجه به هزینه بالای آن، حمایت دستگاه های دیگر خصوصا دولت را طلب میکند.

خبرگزاری ایرنا

خبرهای مرتبط