• کد خبر : 8201
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 4 بهمن 1400 - 8:22 ق.ظ
  • اندازه فونت

تیم‌های ارزیاب به محل زلزله تبریز اعزام شدند/ مردم آرامش خود را حفظ کنند

تیم‌های ارزیاب به محل زلزله تبریز اعزام شدند/ مردم آرامش خود را حفظ کنند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: تیم‌های ارزیاب به محل زلزله تبریز اعزام شدند.

به گزارش واژه، محمدباقر هنربر در گفت‌وگو با خبرنگاران درخصوص زمین‌لرزه صبح امروز تبریز و اعزام تیم‌های ارزیاب به محل  اظهار کرد: قدرت این زمین‌لرزه که ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه صبح به وقوع پیوست، ۴.۳ درجه در مقیاس ریشتر بود و در عمق ۱۴ کیلومتری زمین در حوالی باسمنج رخ داد.

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از وقوع این زمین‌لرزه، تیم‌های ارزیابی متشکل از نیروی انتظامی، اورژانس، هلال احمر و شهرداری به نقاط مختلف شهر تبریز به‌ویژه مناطق آسیب‌پذیر اعزام شده‌اند تا خسارت‌های احتمالی را بررسی و در صورت نیاز عملیات امدادرسانی را انجام دهند.

وی همچنین افزود: همچنین با دستور استاندار آذربایجان شرقی، کلیه مدارس تبریز در تمام مقاطع تحصیلی امروز تعطیل خواهند بود.

هنربر در پایان تاکید کرد: از مردم و شهروندان درخواست می‌کنیم ضمن حفظ هوشیاری و رعایت نکات ایمنی در هنگام وقوع زمین‌لرزه، آرامش خود را حفظ کنند.

*

زمین‌لرزه (به انگلیسی: Earthquake) یا گاهی زلزله، بومهن، لرزش و جنبش و تکان خوردن زمین است که به دلیل رهش انرژی تخلیه شده از سنگ‌ها در گسل‌های پوسته زمین در مدّتی کوتاه روی می‌دهد. محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را هایپوسنتر، و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزه می‌گویند.

پیش از وقوع زمین‌لرزهٔ اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد که به پیش‌لرزه معروف‌اند.

به لرزش‌های بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه می‌گویند که با شدّت کمتر و با فاصلهٔ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهد. هرچقدر تعداد پیش لرزه‌ها بیشتر باشد، مقدار ریشتر زمین لرزهٔ اصلی، کمتر می‌باشد.

در نزدیکی سطح زمین، زلزله به صورت ارتعاش یا گاهی جابجایی زمین نمایان می‌شود. زمانی که رومرکز در داخل دریا باشد، در صورت تغییر شکل زیاد و سریع بستر دریا باعث ایجاد سونامی می‌شود که معمولاً در زلزله‌های بزرگ‌تر از بزرگی هشت ریشتر اتفاق می‌افتد. ارتعاشات زمین باعث ریزش کوه و همین‌طور فعالیت‌های آتشفشانی می‌شوند.

در حالت کلی کلمهٔ زمین‌لرزه هر نوع ارتعاشی را در بر می‌گیرد – چه ارتعاش طبیعی چه مصنوعی توسط انسان – که موجب ایجاد امواج ارتعاشی می‌شود. زمین‌لرزه‌ها اغلب نتیجه حرکت گسل‌ها هستند، و همین‌طور می‌تواند حاصل فعالیت‌های آتشفشانی، ریزش کوه‌ها، انفجار معدن‌ها و آزمایش‌های هسته‌ای باشد.

نقطهٔ آغازین شکاف لرزه را کانون می‌نامند. مرکز زمین‌لرزه نقطه‌ای در راستای عمودی کانون و در سطح زمین است.

خبرهای مرتبط