• اندازه فونت

بنام جوانان به کام دلالان/عدم نظارت بر خرید و فروش وام ازدواج در تبریز

بنام جوانان به کام دلالان/عدم نظارت بر خرید و فروش وام ازدواج در تبریز

“خرید وام ازدواج با قیمت مناسب “، این جمله‌ای درج‌شده در تراکت‌هایی است که به اغلب دیوارهای شهر تبریز چسبانده شده، البته کار فقط به چسباندن تراکت‌ها ختم نمی‌شود و در فضای مجازی نیز پای واسطه‌های خرید و فروش وام ازدواج دیده می‌شود.

به گزارش واژه، شاید این روزها که  از پیاده راه‌های تبریز گذر می کنید بار‌ها آگهی‌های “فروش وام ازدواج” به چشمتان خورده باشد، این آگهی‌ها گا‌ها در سایت‌ها و اپلیکشین‌های خرید و فروش دیده می‌شود؛ اما همه می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند!

وامی که امروزه مورد سوء استفاده برخی از سودجویان قرار می‌گیرد و هر ساله متناسب با شرایط زندگی جوانان کشور افزایش پیدا می‌کند، تنها متعلق به جوانانی است که قرار است با آن سقفی برای آرزو‌هایشان بسازند، اما حالا با سوء استفاده‌های سودجویان به جیب دیگران می‌رود.

این رقم کمک حمایتی دولت است تا مقدمه‌ای برای آغاز زندگی مشترک آن هم در این شرایط سخت اقتصادی باشد اگر قرار بود مانند دیگر وام‌های پرداختی از شبکه بانکی به همه افراد تعلق بگیرد، دیگر اسمش “وام ازدواج” نبود.

“خرید وام ازدوج با قیمت مناسب “

تراکت هایی با عنوان “خرید وام ازدوج با قیمت مناسب ” این روزها در پیاده راه های سطح شهر تبریز بیشتر به چشم می خورد، گویا دلالان وارد میدان شده اند تا سودهایی را از آن خود کنند و معلوم نیست هدفشان از این اقدام چیست.

خبرنگار واژه با دیدن این تبلیغات در سطح شهر تبریز طی تماسی با یکی از شماره‌ها به سراغ جزئیات خرید و فروش وام ها رفته و طی اولین تماس دریافته که این افراد برای خود دفتر و دستک، تلفن گویا، منشی و کارمند و حتی وب‌سایت و اپلیکیشن و… راه اندازی کرده اند.

او درخصوص مبالغ خرید و فروش وام‌های سوالاتی را مطرح کرده و پاسخ دهنده جواب چنینی را داده است: اگر وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی داشته باشید، ۲۰ میلیون تومان و اگر مبلغ وام ازدواج شما ۱۰۰ میلیون تومان باشد، ۳۰ میلیون تومان آن را خریداری می‌کنیم.

تنظیم قرارداد و انجام تمامی کارهای بانکی توسط خودمان است

اما برویم به سراغ جزئیات خرید و فروش وام ها! پاسخگوی شرکت در جواب سوال‌های خبرنگار واژه درخصوص قانونی بودن یا نبودن شرکت می‌گوید: «اگر قانونی نبود که تا حالا این همه نمی‌توانستیم تبلیغات کنیم.»

این پاسخ دهنده عنوان می‌کند: تنظیم قرارداد و انجام تمامی کارهای بانکی توسط خودمان است و کارها را  طی 15 روز به اتمام  می رسانیم و هزینه را هم درجا پرداخت می کنیم.

مساله مهمی که در اینجا برای ما و هر مخاطبی محل ابهام بود، اینکه اگر کسی در قبال دریافت ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان، امتیاز وام ازدواج یا هر وام دیگر را فروخت، چگونه می‌تواند اعتماد کند که خریدار در ادامه، اقساط این تسهیلات را خواهد پرداخت؛ پاسخگوی شرکت مدعی است زمانی که فردی قصد فروش وام ازدواج را داشته باشد، یا خودش در سامانه بانک مرکزی ثبت‌نام می‌کند یا اینکه ما ثبت‌نام را انجام می‌دهیم و کد رهگیری و نوبت وام را دریافت می‌کنیم، اگر نوبت دریافت وام برسد، چون دفاتر اسناد رسمی قراردادی با این سبک و سیاق ندارند و ممکن است تنظیم نکنند، ما برای اطمینان فروشنده یک اقرارنامه در شرکت تنظیم می‌کنیم.

بانک ها در ضمانت ها بسیار سخت گیری می کنند

علی یکی از جوانان تبریزی هم در این باره می گوید: سخت گیری بانک ها در وثیقه و عدم توانایی در تامین آن موجب شد تا وام ازدواج یک میلیارد ریالی خود را به ازای دریافت یک دستگاه ماشین لباسشویی در اختیار یکی از اقوام متمول و دلال خود قرار دهد.

این جوان تبریزی ادامه می دهد: بانک ها در ضمانت ها بسیار سخت گیری می کنند و برای هر نفر دو ضامن معتبر می خواهند که در مجموع برای دریافت وام من و همسرم به چهار ضامن کارمند نیاز بود که ما حتی یک ضامن کارمند نیز نداریم.

علی اضافه می کند: اگر قرار است دولت برای کمک و حمایت از جوانان وام کم بهره پرداخت کند،  نباید ضمانت ها نیز سخت گیرانه و غیر قابل اجرا باشد، بیشتر جوانان قادر به پیدا کردن چند ضامن معتبر نیستند.

جای خالی نظارت بر خرید و فروش وام ازدواج در تبریز

خرید و فروش وام به عنوان یک نوع عقد محسوب می‌شود که باید همچون تمام عقود، دارای چارچوب قانونی مشخصی باشد و با رعایت موازین شرعی و حقوقی منعقد شود.

شاید یکی از دلایل خرید و فروش وام ازدواج بی توجهی قانون‌گذار به اعمال شرایط خاص برای دریافت وام ازدواج است، با توجه به افزایش مبلغ وام باید شرایط و ضوابط خاصی برای متقاضیان لحاظ و جامعه هدف واقعی دریافت کنندگان وام مشخص شود تا از سوء استفاده در این موضوع، جلوگیری شود.

از مسئولان ذیربط استان آذربایجان شرقی به ویژه در تبریز انتظار می رود به این تبلیغی که این روزها زیبایی بصیری شهر را پر کرده رسیدگی کنند تا تخلفی در این راستا صورت نگیرد.

گزارش از سمیه گل محمدی

خبرهای مرتبط