• کد خبر : 8733
  • محیط زیست
  • تاریخ انتشار : 1 اسفند 1400 - 8:54 ق.ظ
  • اندازه فونت

ایجاد تحول اقتصادی ،زیست محیطی و فرهنگی با همایش بین‌المللی دیرینه شناسی

ایجاد تحول اقتصادی ،زیست محیطی و فرهنگی با همایش بین‌المللی دیرینه شناسی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت : برگزاری همایش بین المللی ملی تنوع زیستی دیرینه شناسی در منطقه فسیلی مراغه فرصتی ارزشمند برای ایجاد تحول اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی در آذربایجان شرقی خواهد بود.

به گزارش واژه، حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در جلسه هماهنگی  برگزاری همایش بین المللی دیرینه شناسی در منطقه فسیلی که با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه برگزار شد گفت :  در این رویداد ملی و بین المللی همراهی تلاش می کنیم صنایع و بخش های اقتصادی سرمایه گذار را تقویت و جهت تحقق این هدف نیازمند به فرآیند سیستمی و تیمی با حضور تمامی دستگاهها و نیز بهره گیری از ظرفیت بالقوه دانشگاهها هستیم.

وی افزود: ثبت شدن نام منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی– طبیعی فسیلی ایران با بالاترین رده حفاظتی محیط زیست و به عنوان بهشت فسیل‌شناسان جهان نیز از دیدگاه‌های فراوان از جمله به لحاظ مطالعات علمی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

عباس نژاد گفت : با اجرای این همایش ملی – بین المللی مطالعات مربوط به منطقه فسیلی مراغه مبنی بر توسعه علم دیرینه‌شناسی، ظرفیتی برای توسعه گردشگری کشور در زمینه تاریخ طبیعی بر حسب تجربه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود ظرفیتی که طی حدود ۲ دهه اخیر و با حفاری‌ها و استخراج فسیل‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بیش از پیش تقویت شده است.

وی ادامه داد: تاکنون نیز دبیرخانه های اجرایی و علمی این همایش ایجاد و راه اندازی شده و پذیرای مقالات و آثار علمی و پژوهشی شرکت کنندگان در آن شده است.

ایشان اضافه کرد: راه اندازی سایت همایش، مسابقه فرهنگی هنری عکس طبیعت مراغه، طراحی المان هایاستانی در زیمنه زیست و دیرینه شناسی و برگزرای نمایشگاه های معرفی توانمندی های استانی و شهرستان در کنار این رویداد علمی پیش بینی شده است.

 سید علی موسوی معاون استاندار  و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این جلسه گفت: برگزاری همایش بین‌المللی دیرینه‌شناسی به میزبانی مراغه زمینه‌ساز معرفی ظرفیت‌های استانی و شهرستانی خواهد بود  بطوریکه برگزاری این رویداد علمی می تواند بستر مناسبی برای معرفی و شناساندن پتانسیل های اقتصادی منطقه در کنار توسعه علمی و پژوهشی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان مراغه بهشت فسیلی کشورمان بوده و جایگاه ویژه ای در زمینه دیرینه شناسی در مجامع بین المللی دارد و با توجه به وجود مرکز دیرینه شناسی در این شهرستان، برگزاری این رویداد علمی و پژوهشی حرکتی ارزنده و سازنده برای خطه آذربایجان و مراغه خواهد بود.

موسوی اضافه کرد: با توجه به اجرای طرح آمایش سرزمینی توسط وزارت علوم، با رایزنی های انجام شده، توسعه و ایجاد دانشکده فسیل و دیرینه شناسی در این شهرستان مورد حمایت و تاکید وزارت علوم بوده و در این راستا تلاش می شود.

شایان ذکر است دومین همایش ملی تنوع زیستی اول تا سوم خرداد سال آینده به میزبانی مراغه برگزار می شود.

خبرهای مرتبط