• کد خبر : 14547
  • گزارش
  • تاریخ انتشار : 13 آذر 1402 - 9:40 ب.ظ
  • اندازه فونت
انتقال پر سر و صدای ساختمان شورای شهر؛

همیشه حق با صادق خان است/ شورا همان جایی رفت که نجفی می‌گفت

همیشه حق با صادق خان است/ شورا همان جایی رفت که نجفی می‌گفت

یک نفر که هرگز راضی نبود نامش فاش شود می‌گفت وقتی با صادق نجفی در پرواز کنار همدیگر بودیم و از عملکردش انتقاد می‌کردم با خنده گفت: قانون یک خط است… نان بده فرمان بده، من صادق نجفی هستم.

پایگاه خبری تحلیلی واژه – جمال بیک زاده: انتقال شورا از ساختمان عمارت ساعت بحث قدیمی شوراها در تبریز بود. این بحث در شورای سوم برای اولین بار همزمان با تخلیه عمارت توسط شهردار تبریز مطرح شد. اولین پیشنهاد طبقه 33 برج آیسان بود، پیشنهادی که همان روزها با استقبال سرمایه گذار طرح به تصویب رسید اما هرگز به سرانجام نرسید. پیشنهاد دوم ساخت ساختمانی در محل زمین های ارتش بود که اگر انتقال ارتش در همان دوره صورت می گرفت می توانست اجرایی شود اما موضوع انتقال ارتش 8 سال بعد در شورای پنجم به سرانجام رسید.

موضوع انتقال ساختمان شورا در شورای چهارم با افزایش تعداد اعضا و شهردار پرحاشیه آنها یعنی صادق نجفی بیشتر قوت گرفت، هرچند حاشیه مردان و زنان شورای چهارم کمتر از شهردار نبود و از زمانیکه با تخلیه موزه، ساکن عمارت شدند حاشیه ها آغاز شد.

از زمانیکه قرعه کشی اتاق ها انجام شد حواشی شورا آغاز شد. نتیجه قرعه کشی استقرار بهروز خاماچی در یکی از اتاق های موزه تخلیه شده بود، او از استقرار در این اتاق ها خودداری کرد. بابایی اقدم که می بایست در اتاق بهروز خاماچی مستقر می شد گفت: در اتاق های موزه ساکن نمی شوم مجبور باشم در محوطه عمارت چادر خواهم زد.

یکی دیگر از اعضای وقت شورا یعنی اکرم حضرتی نیز مخالف استقرار در اتاق های موزه بود، او هم می گفت در حیاط مجموعه چادر خواهم زد. بابایی مستاجر دوست‌داشتنی باهر شد که البته این رفاقت آنها تا شهردار شدن باهر در دوره بعد هم ادامه پیدا کرد، در پایان این تقابل چندماهه بابایی و خاماچی، بابایی اقدم در انتهای سالن موزه دفتر مستقل گرفت و تا پایان سال اول شورای ششم همانجا ماند. انتظار حضرتی هم برای استقرار در دفتری که از اتاق های تخلیه شده موزه بود به ساعت نکشید، همان روز اول در دفترش مستقر شد.

صادق نجفی در پاسخ به درخواست اعضای شورا برای احداث ساختمان جدید برای شورای شهر پیشنهاد داد شورا به زمین پشت لاله پارک که همان امتداد دوکمال است منتقل شود. شورا ابتدا به پیشنهاد نجفی رای مثبت داد اما این درحالی بود که موافقان طرح شهردار بعداً متوجه شدند محلی که شهردار به آنان اختصاص داده پشت لاله پارک است نه اطراف مقبره دوکمال. شیری آذر عضو آن دوره شورا که موافق انتقال بود گفته بود: ساختمان شورا باید همانند دیگر ادارات از مرکز شهر خارج شود، البته مردم باید بتوانند دسترسی داشته باشند و امکانات مناسبی برای مراجعین فراهم شود.

علی نوای باغبان که عضو این دوره شورا نیز هست آن روز گفته بود: بنده معتقدم این منطقه هیچ مزیتی نسبت به سایر مناطق ندارد. دو کمال جایی است که هیچ اداره ای یا ارگانی در آنجا ساکن نیست و نمی توان گفت نسبت به سایر پیشنهادات دارای مزیتی هست. البته این احتمال هست که رای شورا برگردد و انتخاب جدیدی داشته باشیم.

گرچه شورای چهارم به بهانه‌های مختلف، از جمله قرار گرفتن روی گسل، مسیل بودن، کاربری غیر مرتبط و عدم دسترسی شهروندان اجازه ساخت ساختمان شورا در دوکمال را نداد اما در نهایت و پس از نزدیک به ۸ سال پیشنهاد آقای صادق عملی شد و شورای شهر راهی امتداد دوکمال یعنی پشت لاله پارک شد.

علی شیاری عضو منتقد انتقال شورا به دوکمال از دلایل مخالفت آن روزهایش اینگونه می‌گوید: من معتقدم شورای شهر منتخب مردم است و متفاوت از مدیریت و شهرداری است شورای شهر و یا منتخبین مردم باید اولویت اصلی شان در دسترس مردم بودن باشد. لذا صحبت من این بود که محل استقرار شورای شهر باید در محلی باشد که به سهولت در دسترس شهروندان باشد.

او در خصوص پیشنهادش برای استقرار شورا می گوید: پیشنهاد من باغ صبا و شهرداری منطقه یک بود و هست. این محل هم از نظر ترافیکی و هم از نظر در دسترس بودن علی الخصوص برای مناطق محروم و کم برخوردار مناسب بود.

شیاری در خصوص تصمیم اعضای شورای ششم برای انتقال به ساختمان جدید می گوید: متاسفانه تصمیمی که در این خصوص شنیدم خبر خوبی نبود.

او درباره انتقادش از تصمیم شورای فعلی می گوید: بر سر همان دلایلم برای مخالفت هستم. آن زمان بحث دسترسی بود الان هم از دسترسی برای این محل سخت است، شاید برای برخی از آقایان بدلیل اینکه از تمامی امکانات برخوردارند موضوع مهمی نباشد ولی دسترسی برای مردم در این محل سخت است. آقایانی که راننده شخصی و خدم و حشم دارند قطعاً دسترسی برایشان سهل است اما مردمی که از حداقل ها برخوردار نیستند و بخواهند مشکلاتشان را ابراز کنند امکان دسترسی به این ساختمان را نخواهند داشت.

شیاری می افزاید: به نظر من منطقه یک و یا با توجه به کاهش تعداد اعضای شورا نسبت به دوره چهارم ساختمان شماره 2 می توانست کفاف اعضای شورای شهر را بدهد اما شورا این تصمیم را نگرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه خروج از عمارت شهرداری خواست شهروندان بود می گوید: از سال های گذشته مردم و اهالی فرهنگ از ما می خواستند این عمارت را تخلیه کنیم و کل مجموعه به عنوان موزه و واحد فرهنگی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

او در خصوص انتقادات نسبت به فاصله ساختمان جدید از مرکز شهر می گوید: ساختمان جدید شورا خارج از شهر نیست و ترافیک عصرهای منطقه نشانگر تردد زیاد شهروندان در این محل است. دبیری در خصوص انتقادات درباره عدم دسترسی به این محل نیز تاکید می کند: در تلاشیم تا پایان سال مشکلات دسترسی به ساختمان جدید با توسعه حمل و نقل عمومی رفع شود.

هر چند انتقال ساختمان اداری شورای شهر به ساختمان جدید الاحداث شهرداری منطقه 5 مخالفان سر سختی چون روح الله رشیدی، محمد حسن اسوتچی و … داشت ولی خرداد 1402 در یک جلسه غیر علنی با نظر اکثریت اعضای حاضر در جلسه، به ریاست حجت الاسلام رسول برگی ساختمان مذکور به عنوان محل جدید استقرار شورا انتخاب شد.

11 آبان با وجود تمام انتقادات و تایید‌ها شورای شهر به همان ساختمانی رفت که در محل پیشنهادی صادق نجفی ساخته شده است.

البته نه با کاربری و طراحی برای شورا، بلکه طراحی و اجرا شده برای شهرداری منطقه 5 تبریز با متراژی بسیار زیاد.

آنچه مشخص است عمارت ساعت شهرداری تبریز سال آینده دیگر میزبان شورای شهر نخواهد بود. باید منتظر ماند و دید آیا ساختمان جدید شورای شهر می تواند در خدمت رسانی بیشتر به شهروندان موثر باشد یا این مجموعه از عمومی مردم دور خواهد ماند و تاثیرگذاری در لایه های مختلف را از دست می دهد.

 

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط