• اندازه فونت
نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی:

فاز اول کارخانه نفلین سینیت سراب 30 ماه دیگر به بهره برداری می رسد/ نفلین سینیت 3000 نفر اشتغال مستقیم دارد

فاز اول کارخانه نفلین سینیت سراب 30 ماه دیگر به بهره برداری می رسد/ نفلین سینیت 3000 نفر اشتغال مستقیم دارد

یوسف داوودی گفت: پیمانکار کارخانه نفلین سینیت بر اساس قرارداد موجود 30 ماه زمان دارد تا پروژه را تکمیل و به بهره برداری برساند.

به گزارش واژه، نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار اصلی پروژه تعیین شده و اقدامات مهمی در راستای تکمیل پروژه برداشته است.

او با بیان اینکه این پروژه نزدیک به 20 سال راکد مانده بود اظهار داشت: در 5 سال گذشته تلاش کردیم تا این پروژه مجدداً فعال شود که خوشبختانه توانستیم اعتبارات لازم برای راه اندازی و فعال شدن مجدد این ابر پروژه را جذب کنیم.

داوودی ادامه داد: پروژه در 3 فاز طراحی شده که فاز اول بر اساس قراردادهای موجود پیمانکار 30 ماه فرصت تکمیل پروژه را دارد. فازهای بعدی نیز در صورت وجود سرمایه گذار با روش های مختلف قابل اجرا خواهد بود.

او با تشریح آخرین وضعیت این پروژه گفت: پروژه در مرحله ساخت تجهیزات در داخل و خارج از کشور است. برخی از تجهیزات این پروژه باید در خارج از کشور ساخته می شد که سفارش آنها داده شده است. در کل می توان گفت از دو بخش هیدرومتالوژی و پیرومتالوژی، بش هیدورمتالوژی تکمیل شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تجهیزات لازم پیرومتالوژی از جمله مخازن آب مجموعه ساخته و نصب شده ولی کارشناسان در حال بررسی نحوه کاهش مصرب آب این مجموعه هستند. در کار اقدامات مهمی برای تکمیل پروژه برداشته شده است.

داوودی پروژه نفلین سینیت سراب را از ابعاد گسترده برای استان و کشور دارای اهمیت ویژه دانست و گفت: در کشور نزدیک به 2 میلیون تن نیاز به پودر آلومینا داریم، با توجه به اینکه ذخیره معادن آلومینای کشور در حال اتمام است اهمیت این پروژه را بسیار بالا می برد، نمی توانیم و منطقی هم نیست بخواهیم 2 میلیون تن پودر آلومینا از خارج وارد کشور کنیم.

او ادامه داد: این پروژه برای 3000 نفر نیز اشتغال مستقیم ایجاد می کند و از سوی دیگر همراه با صنعت مس برای استان یک تحول عظیم اقتصادی شکل خواهد داد.

این نماینده مجلس در خصوص اقدامات انجام یافته برای صنایع پایین دست این مجموعه گفت: دو زمین 600 هکتاری برای احداث کارخانه اصلی، سیمان و نمک های مختلف و یک زمین 800 هکتاری بین کارخانه اصلی و دوزدوزان برای استقرار صنایع وابسته و پایین دست در نظر گرفته شده است. برای حمل و نقل تولیدات نیز مسیر انحرافی راه آهن از بستان آباد به سراب نیز طراحی شده که 20 کیلومتر آن انجام یافته است.

او گفت: کلیه زیرساخت های لازم از جمله برق، آب و … برای احداث کارخانه و صنایع پایین دست و وابسته ایجاد و تکمیل شده است.

داوودی با بیان اینکه امروز قیمت هر کیلوگرم پودر آلومینا در جهان نیم دلار است گفت: با استقرار صنایع وابسته و مجموعه ذوب آلومینا در منطقه می توانیم این ارزش افزوده را تا 30 برابر افزایش دهیم که یک درآمد بالا برای استان خواهد داشت.

 

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط