• کد خبر : 6745
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 8 آذر 1400 - 2:47 ب.ظ
  • اندازه فونت

غرق شدگی ۲۰ نفر را در آذربایجان شرقی به کام مرگ کشاند

غرق شدگی ۲۰ نفر را در آذربایجان شرقی به کام مرگ کشاند

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی گفت: در هفت ماهه امسال ۲۰ نفر بر اثر غرق شدگی در استان جان خود را از دست دادند.

به گزارش واژه، دکتر علی صفایی فرد اظهار داشت: آمار تلفات غرق شدگی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۵ نفر بود ۱۵ نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۶ نفر در سدها، ۵ نفر در استخر کشاورزی، ۲ نفر در رودخانه، یک نفر در چاه، سه نفر در سیل و سه نفر نیز در سایر مکان ها غرق شده اند.

صفایی فرد گفت: در مهرماه امسال نیز ۲ نفر در اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته فرقی نکرده است.

در سال گذشته ۳۷ نفر براثر غرق شدگی در استان جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۵ نفر زن بودند.

*

غرق‌شدگی به معنای خفگی در نتیجه فرورفتن در مایعات، به ویژه آب است که سومین علت شایع مرگ در بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته‌است.

نزدیک به غرق شدگی (near drowning) بر اساس «وجود حیات، حداقل به صورت موقتی، بعد از خفگی در نتیجه فرورفتن در یک محیط مایع» تعریف می‌شود.

در هر صورت خفگی در آب یک تراژدی است، زیرا قربانیان اغلب جوان بوده و در شرایط جسمی خوبی هستند. در زمان رسیدن غریق در بخش اورژانس، می‌توان گستره ای از الگوهای بالینی را از کاملاً هوشیار تا ایست قلبی مشاهده کرد.

بعضی از مواقع به نظر می‌رسد که امیدی به مورد غرق شده وجود نداشته باشد و بیمار بدون تنفس بوده و برون ده قلبی نیز ضعیف و مردمک‌ها نیز گشاد باشند؛ اما با توسعه مراقبت‌های اورژانسی، بعضی از قربانیان که به نظر می‌رسید امیدی به برگشت آنها نیست، به خوبی روند بهبودی را طی نمودند. حتی قربانیانی که یک ساعت یا بیشتر در آب شناور بوده‌اند، بعد از تلاش‌های دامنه‌دار، نجات یافته‌اند؛ از این رو می‌بایست به مورد غرق شدگی جدا از موارد دیگر احیاء قلبی- تنفسی نظر افکنده شود.

 

خبرهای مرتبط