• کد خبر : 6642
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 6 آذر 1400 - 12:50 ق.ظ
  • اندازه فونت

آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های پیشتاز در واکسیناسیون کروناست

آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های پیشتاز در واکسیناسیون کروناست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های پیشتاز در واکسیناسیون است، گفت: تاکنون ۷۵ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان هر ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

به گزارش واژه، عباسعلی درستی روز شنبه در یک گفت‌وگو خبری با بیان اینکه استان ما جزو استان‌های پیشتاز در واکسیناسیون کروناست، اظهار کرد: وضعیت کرونایی آذربایجان شرقی در حالت بسیار مطلوبی قرار دارد و تمامی معیارها و شاخص‌ها در این حوزه در حال کاهش هستند.

وی با بیان این‌که هیچ شهرستان قرمز در استان‌های کشور وجود ندارد، افزود: آذربایجان شرقی جزو استان‌های بسیار خوب در حیطه واکسیناسیون در سطح کشور هستیم.

درستی با اشاره به پدید آمدن سویه جدید کرونا در خارج از کشور، خاطرنشان کرد: فعلا از این نوع ویروس در کل کشور و حتی کشورهای همجوار دیده نشده ، اما یک نگرانی جهانی در این باره وجود دارد که بیانگر سرعت انتشار بسیار بالای این سویه است.

درستی گفت: این نوع ویروس تاکنون در کشور وجود نداشته، اما ممکن است در روزهای آتی از طریق مرزها و مسافران به کشور وارد شود، لذا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون در این راستا بسیار ضروری است.

وی افزود: در خصوص این سویه، تمامی افراد از جمله واکسن زده‌ها هم در معرض ابتلا هستند و تکمیل واکسیناسیون که باعث جلوگیری از مرگ و میر ناشی از کرونا می‌شود، به جد توصیه می‌شود.

*

واکسن بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (به انگلیسی: COVID‑19 vaccine) واکسن‌هایی هستند که با هدف ایجاد ایمنی اکتسابی علیه بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (کووید‑۱۹) در حال طراحی، ساخت یا تولید هستند.

اقداماتی که در گذشته به منظور تهیهٔ واکسن علیه بیماری‌های کروناویروسی مانند نشانگان تنفسی حاد و نشانگان تنفسی خاورمیانه انجام شد، باعث افزایش اطلاعات در مورد ساختار و عملکرد کروناویروس‌ها شده‌است.

این اطلاعات به دانشمندان کمک می‌کند که با سرعتی بالاتر از حد معمول، واکسن‌هایی متعد و نوآورانه برای مقابله با کووید‑۱۹ طراحی و تولید کنند.

وضعیت مجوز استفاده از واکسن‌های کووید-۱۹ در کشورهای مختلف تأیید شده برای استفاده عمومی، واکسیناسیون دسته جمعی در حال انجام است

تا ژانویهٔ ۲۰۲۱ تعداد ۶۹ واکسن پیشنهادی در مرحلهٔ کارازمایی بالینی هستند که شامل ۴۳ واکسن در فازهای ۱ و ۲ و ۲۶ واکسن در فازهای ۲ و ۳ هستند.

در فاز ۳ چندین واکسن پیشنهادی دارای تأثیری ۹۵درصدی در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ گزارش شده‌اند. تا آوریل ۲۰۲۱ تعداد ۱۷ واکسن، حداقل از یک کشور مجوز استفاده درمانی برای تزریق و استفادهٔ عمومی را دریافت کرده‌اند. این واکسن‌ها شامل ۲ واکسن RNA (واکسن کووید-۱۹ فایزر و واکسن کووید-۱۹ مدرنا)، ۸ واکسن ویروس غیرفعال (کروناواک،) سینوفارم، کوواکسین، کووایران برکت، کووی‌واک، Minhai-Kangtai, QazVac و WIBP-CorV و بی‌بی‌آی‌بی‌پی-کروی)، ۶ واکسن ناقل ویروسی (اسپوتنیک V، اسپوتنیک لایت، جانسون اند جانسون، Convidecia و آکسفورد-آسترازنکا) و ۲ واکسن پپتیدی (EpiVacCorona و RBD-Dimer) هستند.

بسیاری از کشورها اولویت دریافت واکسن را به گروه‌های جمعیتی با خطر بالا مانند افراد مسن و افراد در معرض ابتلا مانند کادر درمانی اختصاص داده‌اند.

طبق آمار رسمی تا ۶ ژوئن ۲۰۲۱ حدود ۲/۱۵ میلیارد دوز واکسن در سراسر دنیا به افراد تزریق شده‌است.

فایزر، مدرنا و آسترازنکا پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۲۱ می‌توانند ۵/۳ میلیارد دوز واکسن تولید کنند که این تعداد می‌تواند حدود ۳ میلیارد نفر را واکسینه کند. تا ماه دسامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ میلیارد دوز واکسن توسط کشورهای مختلف، پیش سفارش شده‌اند.

حدود نیمی از این تعداد توسط کشورهای ثروتمندی خریداری شده‌اند که در مجموع تنها ۱۴ درصد از جمعیت دنیا را شامل می‌شوند.

خبرهای مرتبط