• کد خبر : 14424
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 4 آذر 1402 - 1:15 ب.ظ
  • اندازه فونت

پیش‌بینی بارش برف در نواحی سردسیر و ارتفاعات آذربایجان‌شرقی

پیش‌بینی بارش برف در نواحی سردسیر و ارتفاعات آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با نفوذ سامانه بارشی، بارش برف نواحی سردسیر و ارتفاعات استان را دربر می‌گیرد.

به گزارش واژه،«محمد امیدفر»، روز شنبه در گفت و گویی افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، این سامانه بارشی از روز دوشنبه وارد جو استان شده و شهرهای نیمه جنوبی را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی با بیان اینکه با فعالیت سامانه بارشی دمای هوای استان کاهش می یابد، اظهار کرد: سامانه یاد شده همچنین موجب افزایش ابر، وزش باد و بارش باران در سایر نواحی استان می شود.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی، انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر و خودداری عشایر و دامداران در رفتن به مناطق مرتفع شد.
امیدفر، با اشاره به اینکه تا روز دوشنبه جوی پایدار در استان حاکم خواهد بود، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته سراب با دمای منفی ۶ درجه و کلیبر با دمای مثبت ۱۲ درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز در سردترین زمان به صفر درجه رسید.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط