• کد خبر : 6673
  • محیط زیست
  • تاریخ انتشار : 7 آذر 1400 - 11:40 ق.ظ
  • اندازه فونت
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی:

پرندگان مهاجر به تالاب بین‌المللی قوری گول بازگشتند

پرندگان مهاجر به تالاب بین‌المللی قوری گول بازگشتند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از تداوم آبرسانی به تالاب بین‌المللی «قوری گول» و بازگشت دوباره پرندگان مهاجر به این پهنه آبی خبر داد.

به گزارش واژه، حسن عباس نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: انتقال آب از حوضه «صبری چای» به قوری گول همه ساله بعد از نیمه آبان، تا نیمه اردیبهشت سال بعد انجام می‌شود.

وی افزود: وضعیت فعلی تالاب قوری گول، برآیند عوامل طبیعی همچون کاهش محسوس بارندگی در مقایسه با ۷۰ سال اخیر، افزایش ۳۰ درصدی تبخیر در پی افزایش دما با توجه به عمق کم و وسعت تالاب و توسعه بی‌رویه در زمینه‌های صنعت، راه سازی، کشاورزی و ویلاسازی بدون توجه به آمایش سرزمین و ظرفیت توسعه منطقه است.

عباس نژاد گفت: از ۱۸ آبان ماه امسال آبگیری تالاب آغاز شده و امیدواریم شرایط اقلیمی مناسب به طوری که یخبندان زیادی هم در مسیر انتقال آب وجود نداشته باشد، آبگیری آن به خوبی انجام شود.

به گزارش واژه به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌شرقی، وی اضافه کرد: نوید مسرت بخش جان گرفتن دوباره قوری گول این تالاب زیبا با همکاری و تلاش مردم، ساکنین حوزه تالاب ، مسئولین نهادهای ذی‌ربط و کلیه دست اندر کاران میسر شد.

*

تالاب بین المللی قوری گول امسال با توجه به کاهش میزان بارندگی و وقوع شرایط خشکسالی در منطقه و همچنین شرایط نابسامان کانال آبرسانی آن نسبت به سال های گذشته وضعیت مساعدی به لحاظ آبگیری و تامین حقابه نداشته است.

بر اساس آمار ارائه شده از طرف شرکت آب منطقه ای استان، میزان آب ورودی اش در سال آبی جاری ۰.۹۶ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با سال آبی قبلی(۱.۴میلیون متر مکعب) به میزان ۰.۴۴ میلیون متر مکعب کاهش آبگیری داشته است.

تراز آبی تالاب در پایان فصل آبی جاری  به ۱۹۱۱.۷۸ رسیده که نسبت به تراز زمان مشابه سال قبل(۱۹۱۲.۳۱) به میزان ۵۳ سانتی متر کاهش نشان می دهد.

 

خبرهای مرتبط