• کد خبر : 13722
  • فرهنگی
  • تاریخ انتشار : 5 آبان 1402 - 6:24 ب.ظ
  • اندازه فونت

«پرانتز باز انسان پرانتز بسته» در تبریز به روی صحنه می‌رود

«پرانتز باز انسان پرانتز بسته» در تبریز به روی صحنه می‌رود

نمایش پژوهشی «پرانتز باز انسان پرانتز بسته» به کارگردانی حسین اصل عبداللهی در تبریز به روی صحنه می‌رود.

به گزارش واژه، این اثر پژوهشی که با حمایت و همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر الف و با مشارکت دانشجویان هنر این دانشگاه برای اجرای عمومی آماده شده است از 5 آبان ماه 1402 در پلاتوی اصلی مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز به روی صحنه خواهد رفت.

بر اساس این گزارش حسین اصل عبداللهی، طراح، نویسنده و کارگردان این نمایش، عصر دیروز در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: ایدۀ اولیۀ نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته» بر اساس نظریۀ مرگ مؤلف رولان بارت شکل گرفت و پس از پژوهش‌ در حوزه‌های مختلف تئاتر مدرن و پست مدرن این کار با حضور و همکاری دانشجویان هنر دانشگاه الف به صورت کارگاهی شکل گرفت.

وی گفت: در اجرای این نمایش متن کمرنگ شده و فضاسازی اصل قرار داده شده و از طرفی اساس کار بر روی مخاطب قرار گرفته است، یعنی بر اساس نظریه‌های تئاتر مدرن و پست مدرن، گروه نمایشی کار خود را انجام داده و تمام شده است و از روز اجرا این مخاطب است که تصمیم خواهد گرفت با اثر چگونه برخورد کند و یا نمایش را بر اساس دیدگاه خود به چه شکل تحلیل کند.

عبداللهی افزود: طبق نظریه‌های موجود ما تناسب ارتباط میان مخاطب و گروه نمایشی را به هم ریختیم و فاصلۀ مخاطب و گروه اجرایی را تا حد ممکن شکستیم.

این مدرس تئاتر همچنین گفت: همان‌طور که همه می‌دانیم، مسئلۀ زندگی مدرن، انسان است به همین خاطر طبق نظریۀ هوسرل، ما نیز برای شناخت، پدیدۀ انسان را در پرانتز قرر دادیم و برای این کار به جای کلام، بیشتر از نشانه‌ها و نمادها استفاده کردیم و ایدۀ کار را با تصویر به نمایش گذاشته‌ایم.

گفتنی است، نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته» 8 اپیزودی است و هر روز 3 سانس اجرا خواهد داشت که ساعت شروع سانس‌ها 17-18-19 خواهد بود.

حسین اصل عبداللهی در پایان تأکید کرد: آینده از آن کسانی است که از تجربه کردن نمی‌ترسند و این نمایش تجربۀ جدید است که پیش از این در ایران و حتی در خارج از ایران نیز بدین شکل اتفاق نیفتاده و من تمام ترس‌ها و اضطراب‌های این تجربه به جان خریدم و یقین دارم که تأثیر خود را بر روی مخاطب عام و خاص خواهد گذاشت.

هومن بیگ‌نژاد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی الف نیز در این مراسم ضمن تشکر از اصحاب رسانه و دانشجویان و اساتیدی که در اجرای این نمایش سهم داشتند اظهار کرد: من بی‌صبرانه منتظر روی صحنه رفتنِ این نمایش هستن چون معتقدم به معنی دقیق کلمه یک تئاتر پژوهشی است که در ایران و تبریز کمتر اتفاق افتاده است.

وی گفت: متد جدید آموزش در کشورهای توسعه یافته بر اساس کار عملی و همین تجربه‌های عینی است و اگر امروز نمایشی تحت عنوان نمایش پژوهشی دانشجویان را به شکل کارگاهی وارد مسیر تولید اثر می‌کند، یعنی این نمایش نه تنها تئاتری برای رفتن به روی صحنه است بلکه یک کلاس آموزشی تمام‌عیار نیز هست.

این گزارش حاکی‌ست، در اجرای نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته» محمدحسین آرمیده به عنوان دستیار کارگردان، ثنا حبیب‌اللهی به عنوان منشی صحنه، محمدصابر حمزه‌زاده به عنوان مدیر صحنه، مبینا چاوانی‌آذر به عنوان طراح لباس، مهدی ستاری به عنوان گریمور، پری اشتری به عنوان روابط عمومی، محمد شیری و یونس فتحی به عنوان طراح پوستر و طراح گرافیست، ندا فرشباف به عنوان عکاس، اتابک کامیار در ساخت تیزر، ایلیا قاسم‌زاده، امیرحسین اکبرنژاد و صمد کمال کاظمی به عنوان گروه موسیقی و همچنین محمدحسین آرمیده، ثنا حبیب‌اللهی، المیرا کریم‌زاده، منیژه نظری، فاطمه محمدی، هستی بابایی، امیر حقی، حامد نعمتی، فاطمه وظیفه، فاطمه طلعت‌فر، امین فرشباف علیزاده، مریم اکبرزاده، فرحان فرهادیانی، زهرا کمال کاظمی، سنا رحمان‌زاده، ناصر منصوری، امیرکوزه‌دوست، علی حبیب‌زاده و محمدصابر حمزه‌زاده به عنوان بازیگر، حسین اصل عبداللهی را یاری می‌کنند.

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

 

خبرهای مرتبط