• کد خبر : 6586
  • محیط زیست
  • تاریخ انتشار : 3 آذر 1400 - 10:50 ق.ظ
  • اندازه فونت

هوای تبریز در پنجمین روز پیاپی برای گروه‌های سنی حساس ناسالم شد

هوای تبریز در پنجمین روز پیاپی برای گروه‌های سنی حساس ناسالم شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: هوای تبریز در پنجمین روز پیاپی برای گروه‌های سنی حساس ناسالم است.

به گزارش واژه، حسن عباس نژاد افزود: شاخص کیفیت هوای تبریز میانگین ۲۴ ساعته گذشته از ساعت ۹ روز سه شنبه تا ساعت ۹ امروز چهار شنبه روی عدد ۱۱۵ واحد است و هوا برای گروه‌های سنی حساس ناسالم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی توصیه کرد شهروندان با مشارکت عمومی از هرگونه فعالیت منجر به افزایش آلودگی هوا، خودداری کرده و بیماران قلبی و ریوی و سالمندان و کودکان در فضای باز حضور پیدا نکنند.

شاخص آلودگی از صفر تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰ هوای سالم، از ۱۰۰ الی ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و هم‌چنین از ۱۵۰ الی ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌ها و شاخص آلودگی بیش از ۲۰۰ نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

*

آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و زیست‌مولکول‌ها وارد اتمسفر کرهٔ زمین شود.

آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌است که می‌تواند هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان باشد.

 آلودگی هوای داخل ساختمان به دلیل سوزاندن منابع سوخت جامد – مانند هیزم، ضایعات محصولات کشاورزی و سرگین – برای پخت‌وپز و گرمایش ایجاد می‌شود.

سوزاندن چنین سوخت‌هایی، به ویژه در خانوارهای فقیر، می‌تواند منجر به آلودگی هوا و در نتیجه بیماری‌های تنفسی گردد که می‌تواند باعث مرگ زودرس افراد شود.

سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوای داخل ساختمان را «بزرگترین خطر بهداشت محیطی در جهان» نامیده‌است، آلودگی هوای خارج از ساختمان عامل افزایش چندین علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان، از جمله سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی، مانند آسم است.

خبرهای مرتبط