• کد خبر : 3468
  • اقتصادی
  • تاریخ انتشار : 14 مرداد 1399 - 2:41 ب.ظ
  • اندازه فونت

عملکرد مدیریت سرمایه گذاری شهرداری تبریز قابل قبول نیست

عملکرد مدیریت سرمایه گذاری شهرداری تبریز قابل قبول نیست

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب وکار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: عملکرد مدیریت سرمایه گذاری شهرداری تبریز قابل قبول نیست و باید فکری اساسی برای این موضوع انجام شود.

به گزارش واژه، غلامحسین مسعودی ریحان ضمن انتقاد از عملکرد مدیریت سرمایه گذاری شهرداری تبریز با بیان اینکه وضعیت سرمایه گذاری درتبریز قابل قبول نیست گفت: وضعیت به گونه‌ای شده که انگار مدیریتی به نام سرمایه گذاری در شهرداری وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورای شهر تبریز گزارشی از پروژه‌های درحال اجرا در زمینه سرمایه گزاری در تبریز تهیه کرده که نشان دهنده وضعیت قابل قبول در این پروژه‌ها نمی‌باشد. وی گفت: با وجود عدم ارائه برنامه مناسب از شهرداری در زمینه سرمایه گذاری این گزارش به زودی  منتشر خواهد شد.
مسعودی ریحان بابیان اینکه نگاه به سرمایه گذاری باید تغییر یابد گفت: امروز اراده برای جذب سرمایه گذار در تبریز وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اولین کار تغییر نگرش نسبت به سرمایه گزاری است افزود: تا امروز بسته‌ای برای سرمایه گذاری تدوین نشده است که باید بستر‌های آن تهیه و بسته‌های سرمایه گزاری تدوین شود.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه راهکار‌های مختلفی از سوی کمیسیون و کارشناسان برای جذب سرمایه گذار در تبریز ارائه شده است گفت: اغلب این پیشنهادات همواره راکد مانده و توجهی به آنها نشده است .
مسعودی ریحان ضمن انتقاد از عدم توجه کافی به سرمایه گذاران گفت: سرمایه گذارانی که به مدیریت سرمایه گذاری مراجعه می‌کنند در این اداره بی‌جواب مانده و از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شوند.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه اگر وضعیت فعلی ادامه یابد اعضای کمیسیون سرمایه گزاری استعفا خواهند داد گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات و رکود فعلی جذب سرمایه گذار است.

سونیا اندیش دیگر عضو کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار نیز در این جلسه با بیان اینکه سه سال از شروع فعالیت شورای پنجم گذشته است که از ابتدا بر تشکیل مدیریت سرمایه گذاری تاکید داشتیم گفت: هدف این بود بتوانیم در حوزه سرمایه گذاری تحول خوبی ایجاد کنیم و بخش خصوصی را به پای کار سرمایه گذاری در تبریز بیاوریم.
وی با بیان اینکه اعضای شورا که در کمیسیون ها حضور دارند باید در زمینه‌های مختلف دغدغه داشته باشند و این فقط یک اسم یا سمت نیست گفت: همه ما برای پیشبرد برنامه‌های شهری تلاش می‌کنیم و پرسشگری باید در اولویت ما باشد.
نائب رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه جلسات مکرر و کارهای کارشناسی بسیاری برای تدوین شیوه نامه سرمایه گزاری شهرداری تبریز انجام شده گفت: این کار زمان بر بود اما تدوین شد تا بهانه ها برای نبود شیوه نامه ازبین رود.
این عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه با گذشت ۹ ماه از تدوین شیوه نامه سرمایه گذاری جلسه هیئت عالی سرمایه گذاری در مرداد ماه برگزار شده که آنهم بدون ارسال  دعوت نامه مناسب برای اعضا بوده است.
وی با انتقاد از عملکرد مدیریت سرمایه گذاری شهرداری تبریز گفت: در کلانشهر تبریز پروژه‌های ۳میلیارد تومانی و ۸۰۰ میلیون تومانی به عنوان پروژه سرمایه گزاری معرفی می‌شود که آنها هم نیمه کاره است.
اندیش با اشاره به از دست رفتن انگیزه سرمایه گذاران برای سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در تبریز را دارند در سازمان سرمایه گزاری به آنها توجه نمی‌شود و سرمایه گزاران فراری داده می شوند.
وی با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز نمی‌تواند عاملی برای توجیه نبود سرمایه گذاری در تبریز باشد چراکه نوسانات در سال ۹۹ اتفاق افتاده و در سال های قبل از آن نیز شاهد وضعیت مشابه بودیم.
عضو شورای شهر تبریز گفت: امروز ایران به دلیل پایین بودن قیمت ها بهشت سرمایه گذاری است با ۱۰۰ دلار کارگر در ایران کار می‌کند که در خارج از ایران این هزینه بیش ۱۰۰۰ دلار است.
نائب رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه برای جذب سرمایه گذار باید به دنبال آن رفت نه اینکه سرمایه گذار به سمت ما حرکت کندگفت: در سه سال گذشته سرمایه گذاری در تبریز انجام نشده که این قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه اگر پایه حقوق دریافتی کارکنان مدیریت سرمایه گذاری را ۵ میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم  در سه سال گذشته بیش از ۷ میلیارد تومان فقط برای حقوق مدیران و کارکنان حوزه سرمایه گزاری هزینه شده است گفت: در این مدت تنها ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در تبریز انجام شده که آنهم ناقص است.
سونیا اندیش با انتقاد شدید از عملکرد مدیریت سرمایه گذاری شهرداری تبریز گفت: اگر تنها محل استقرار سازمان سرمایه گزاری را به اجاره دهیم آورده آن برای شهر بیشتر از وجود مدیریت سرمایه گذاری خواهد بود.
این عضو شورای شهر تبریز نیز با تکرار سخنان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار گفت: با وضعیت فعلی سرمایه گذاری در تبریز لزومی برای وجود کمیسیون سرمایه گذاری وجود ندارد و با ادامه وضع موجود اعضا از این کمیسیون استعفا خواهند داد.

سعید نیکو خصلت دیگر عضو کمیسیون نیز با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی برای تدوین شیوه نامه سرمایه گزاری شهرداری تبریز گفت: در آن زمان علت رکود در سرمایه گذاری نبود شیوه نامه بیان می‌شد که با برگزاری جلسات فشرده و متعدد این شیوه نامه تدوین شد  اما هنوز هم شاهد وجود وضعیت قبلی هستیم.
وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون سرمایه گذاری از بسیاری از پروژه‌های مناطق در زمان تدوین شیوه نامه بازدید کرد که سازمان سرمایه گذاری می‌توانست در این موضوع ورود و تعدادی از این پروژه ها را تکمیل کند اما این کار نیز انجام نشده است.
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه اعضای شورای شهر در زمینه‌هایی مثل تولید نماتد و اتوبوس با جدیت ورود کردند اما همت لازم از سوی مدیریت سرمایه گزاری شهرداری تبریز وجود نداشت گفت: قابل قبول نیست که وضعیت یک سازمان پس از تغییر مدیریت  باز همانند مدیریت قبل باشد.

عبداله تقی‌پور عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه زمانی که شهرداری ها مستقل شدند و بودجه دولتی آنها قطع شد شهرداری تهران برای تامین هزینه های خود به سمت تراکم فروشی حرکت کرد که  شهرداری‌های سایر شهر‌ها نیز به سمت تراکم فروشی حرکت کردند که اقدامی منسوخ بود.
وی با بیان اینکه امروز باید به سمت جذب سرمایه گذاری حرکت کرد گفت: جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی بهترین راهکار برای توسعه و درآمدزایی در شهرها است که نمونه بارز آن پروژه لاله پارک به شمار می‌رود.
تقی‌پور با بیان اینکه در مدیریت نباید نگاه ما سو استفاده از سرمایه گذار باشد گفت: این را باید بدانیم که سرمایه گذار باید بیشتر از مدیریت شهری منتفع شود و این واقعیت سرمایه گزاری در دنیا است.
وی با بیان اینکه شهرداران مناطق نیز باید پتانسیل های مناطق خود برای سرمایه گذاری ارائه کنند گفت: شهردار تبریز نمی‌تواند به تنهایی برای سرمایه گذاری در شهر اقدام کند بلکه باید مدیران و معاونین آن بسیاری از برنامه ها را ارائه کنند.

کریم صادق زاده دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز ضمن اشاره به ۱۴ مرداد روز ملی تبریز گفت: هرکس برای عمران و آبادانی شهر تبریز تلاش کند  باید از آن قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه تبریز به عنوان شهری که دارایی های مادی و معنوی بسیاری دارد و یک شهر مطرح و پیشرو در کشور است گفت: تبریز شهر اولین‌ها است که باید علت رکود و کم تحرکی در حوزه سرمایه گذاری در آن مشخص شود و اگر مدیران شهرداری به هر دلیلی نمی‌توانند فعالیت داشته باشند استعفا داده و از سیستم خارج شود.
سخنگوی شورای شهر تبریز با بیان اینکه امروز درحالیکه ۱۰ پروژه سرمایه گذاری در شیراز در شورای پنجم کار شده و به زودی افتتاح می‌شود فرصت های طلایی برای جذب سرمایه گذار در تبریز از دست رفته است و انتظارات ازمدیریت سرمایه گذاری محقق نشده است.
وی افزود: انتظار داشتیم پس از تدوین شیوه نامه سرمایه گذاری وضعیت سرمایه گذاری در تبریز بهتر از وضعیت کنونی باشد.

شهرام دبیری رییس شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه باید قبول کرد که وجود نوسانات ارزی در بازار زمینه‌ برای سرمایه گذاری در پروژه های شهری را ازبین برده است گفت: صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاری وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید سیاست گذاری کرد تا پروژه های راکد تعیین و تکلیف شود تا اگر سرمایه گذار قصد فعالیت ندارد همکاری خاتمه و با سرمایه گذار دیگری کار شود.
رییس شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه امروز همکاری با دستگاه‌های دولتی برای سرمایه گذاری باید در اولویت باشد گفت: سرمایه گذاری دستگاه های دولتی تفاوت جدی با بخش خصوصی دارد.
دبیری با بیان اینکه سرمایه گذاران برای برداشت سود سرمایه گذاری می‌کنند گفت: باید دیدگاه ما به سرمایه گذاران تغییر کند چرا که سرمایه گذار باید از فعالیت خود سود کسب کند.
وی با اشاره به پتانسیل بالای سرمایه گذاری در قسمتی از اتوبان تبریز سهند که در محدوده شهر تبریز قرار دارد گفت: باید برنامه جامعی برای سرمایه گذاری در این بخش  ایجاد شود و این نکته نیز  مورد توجه باشد که وضعیت سایر شهرهای کشور نیز مشابه تبریز است و پروژه سرمایه گذاری بزرگ وجود ندارد یا بسیار کم است.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه  تنها پروژه ای که امروز در زمینه جذب سرمایه گذاری نسبتا موفق است پروژه لاله پارک است که سرمایه گذار آن نیز به دلیل تبریزی الاصل بودن و ارق به تبریز سرمایه گذاری کرده و صرفاً به دنبال سود نیست.
وی با بیان اینکه تمامی فعالیت های شهرداری تبریز برای رفاه مردم تبریز است گفت: اگر اقداماتی صورت بگیرد که آسایش و رفاه مردم کاهش یابد بهتر است این کار با اجرای پروژه‌های بدون برنامه انجام نشود.
شهردار تبریز با بیان اینکه نمی‌شود گفت تمامی سرمایه گذاری‌های گذشته در تبریز موفق بوده است گفت: باید مشخص شود در پروژه های اجرا شده شهرداری چه مقدار سود کرده است که یقیناً سود شهرداری بسیار کمتر از حد معمول بوده است.
وی ضمن بیان اینکه هدف شهرداری در زمینه جذب سرمایه گذار کیفیت است نه کمیت گفت: سه هفته پیش سرمایه گذاری در زمینه اتوبوس به تبریز آمده بود که به جرم کلاهبرداری در شهرهای دیگر دستگیر شدند به همین دلیل است که در پروژه های مشارکتی دقت بسیاری می‌شود.
ایرج شهین باهر با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه گذاری هر مقدار نیز ما پای کار باشیم باید سرمایه گذار متقاضی نیز وجود داشته باشد گفت: به هرقیمتی نمی‌توان سرمایه گذار جذب کرد.
وی با بیان اینکه در زمینه جذب سرمایه گذار باید دقت شود گفت: در سرمایه گذاری هایی که قبلاً انجام شده زمین های شهرداری در اختیار افرادی قرار گرفته که صلاحیت ندارند و امروز درگیر مسائل حقوقی برای قطع همکاری با آنها هستیم.
شهردار تبریز ضمن اشاره به اینکه با شرایط فعلی اقتصاد نمی‌توانیم انتظار سرمایه گذاری داشته باشیم افزود: اگر بخواهیم به هر نحوی برای خود کارنامه سرمایه گذاری ایجاد کنیم می‌توانیم زمین‌های شهر را به مشارکت بدهیم و دارایی بیت المال را به دست افرادی دهیم که سرمایه بردار هستند نه سرمایه گذار اما ما هرگز چنین کاری را نخواهیم کرد چراکه به دنبال درست کردن کارنامه جعلی نیستیم.
وی با اشاره به پیگیری سرمایه گذاری بزرگ شرکت میهن از سوی شهرداری در تبریز گفت: اگر یک سرمایه گذاری مثل سرمایه گذاری شرکت میهن در تبریز انجام شود بهتر از سرمایه گذاری های بدون برنامه است.

خبرهای مرتبط