• کد خبر : 8931
  • محیط زیست
  • تاریخ انتشار : 11 اسفند 1400 - 12:30 ق.ظ
  • اندازه فونت

شناسایی اولین مورد احتمالی انتقال کووید-۱۹ از گوزن به انسان

شناسایی اولین مورد احتمالی انتقال کووید-۱۹ از گوزن به انسان

شواهد جدید نشان می دهد که گوزن دم سفید احتمالاً می تواند ویروس جدید و متفاوت کرونا را به انسان منتقل کند. این موضوع می تواند روند مهار همه گیری کرونا را با مشکل مواجه کند زیرا کنترل بیماری در بین حیوانات وحشی به مراتب دشوار تر است.

به گزارش واژه، تیمی از دانشمندان اعلام کردند که از طریق یک همکاری تحقیقاتی چند رشته ای با هدف نظارت بر ویروس کرونا در حیات وحش ، یک نوع جدید و بسیار متفاوت از ویروس کرونا در بین گوزن ها کشف شده است.
این یافته ها نشان دهنده اولین شواهد از سویه بسیار متفاوت ویروس SARS-CoV-2 در گوزن‌دم سفید و قابلیت انتقال از گوزن به انسان است. این سویه دارای ۷۶ جهش ژنتیکی است که ۳۷ مورد آن قبلاً با میزبان های حیوانی غیر انسانی مرتبط بود ولی ۲۳ مورد از آنها قبلاً در گوزن ها گزارش نشده بود. گفتنی است.به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک یک مورد انسانی مرتبط اپیدمیولوژیک در این مطالعات نشان می دهد شواهدی از جهش و سازگاری میزبان تحت انتخاب خنثی در این سویه جدید وجود دارد.
در این گزارش آمده است که گوزن دم سفید در ایالات متحده به نوع اومیکرون ویروس کرونا آلوده شده است و گوزن دم سفید کانادایی در استان های مرکزی این کشور نیز به سایر سویه های کرونا مبتلا شده اند.
بر اساس این گزارش، گوزن‌های آلوده کانادایی پس از نمونه برداری از صدها گوزن در انتاریو طی فصل شکار سال ۲۰۲۱ توسط  این تیم تحقیقاتی کشف شد. بر اساس این گزارش، سواب بینی و بافت غدد لنفاوی رتروفارنکس این جانوران برای شناسایی ویروس مورد آزمایش قرار گرفتند.
دکتر فینلی مگوایر، یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار دانشگاه دالهوسی در این رابطه نوشت: به طور کلی،  RNA ویروس SARS-CoV-2 در ۲۱ نمونه شناسایی شد که نشان دهنده شش درصد از جانوران بررسی شده در مطالعه حاضر بود. جالب اینجاست که نزدیک‌ترین گونه به ویروس شناسایی شده در گوزن انتاریو، نمونه ‌های مشتق شده از انسان و راسو در سال ۲۰۲۰ بودند. ما همچنین یک مورد انسانی را شناسایی کردیم که بسیار شبیه به نمونه‌های گوزن بود و نکته جالب این که نمونه فوق الذکر، از همان محدوده زمانی و منطقه ‌ای به دست آمده است.

دکتر فینلی مگوایر در ادامه توضیحاتش افزود: تحلیل کامل روابط درون این گروه از ژنوم ها با نمونه های اندک به دست آمده، کار دشواری است. با این حال، این پیوند مکانی-زمانی و تماس نزدیک شناخته شده با گوزن ، نوعی پیوند اپیدمیولوژیک محسوب می شود. به گزارش سیناپرس، موضوع فوق به این معنی است که سویه جدید  ویروس کرونا می تواند از گوزن به انسان منتقل شود. به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است نحوه تماس گوزن و نخستین ابتلای این جانوران به ویروس کرونا هنوز مشخص نیست.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی BioRxiv. منتشر شده است.

خبرهای مرتبط