• اندازه فونت
گزارش پایگاه خبری تحلیلی واژه از نا ایمنی ساختمان‌ها در تبریز؛

سرنوشت متروپل آبادان در انتظار پاساژهای تبریز

سرنوشت متروپل آبادان در انتظار پاساژهای تبریز

مراکز تجاری و خدماتی تبریز بیشتر در بافت قدیمی قرار گرفته که وضعیت مغازه‌ها و پاساژهای آن به لحاظ ایمنی مناسب نیست و قبل از بروز حادثه‌ای تأسف بار نیاز به ایمن‌سازی دارند.

پایگاه خبری واژه – سمیه گل محمدی: پس از حادثه ناگوار متروپل آبادان نگاه‌ها به سمت ساختمان‌های نا ایمن به ویژه مراکز تجاری و خدماتی ائم از مغازه‌ها و پاساژهای مرکز شهر دوخته شد، از طرفی هم با توجه به مقصر بودن چندین دستگاه شهری و استانی در احداث چنین ساختمانی، نگرانی و دغدغه را در افکار عمومی بیش از پیش کرده است.
در این گزارش به بررسی علل حوادثی پرداخته می شود که علت آن نقص ایمنی در ساختمان‌های حادثه‌دیده و نبود مقررات ایمنی قابل اجرا از یک سو و اهمال مسئولان شهری در پیگیری تصویب قوانین مرتبط است.

پاساژهای هسته مرکزی تبریز ناکارآمد هستند
بافت مرکزی تبریز بازارها و پاساژهای متعددی درخود جای داده که قدمتی چند دهه‌ای دارند، بیشتر مجتمع‌ها و پاساژهای هسته مرکزی تبریز در دهه ۵۰ احداث شده و امروز از نظر استحکام و شاخص‌های ایمنی، ناکارآمد هستند.
خطر انبارهای مواد آتش‌پذیر از قبیل پارچه، لباس، فرش، کاغذ و بساط دستفروشان در راهروی پاساژها از نقاط خطرساز در مجتمع‌های تجاری و پاساژهای هسته مرکزی تبریز است. انبارهای این پاساژها تا حدی مملو از اجناس می گردد که حتی صاحب انبار خود قادر به حرکت در این انبار نمی شود.
مشکل اساسی مربوط به مراکز تجاری و خدماتی است که کاربری مسکونی دارند لیکن فعالیت تجاری در آنها صورت می گیرد، معضل عمده این مراکز عدم وجود پله فرار و یا راه خروجی متناسب با حجم مورد نیاز کاربری تجاری است.

نا‌ایمن ترین پاساژهای تبریز را بشناسید
پاساژ امت، پاساژ 110 ، پاساژ برلیان، پاساژ امیر کبیر و بازار انگج از نا‌ایمن ترین مراکز تجاری و خدماتی تبریز بوده که دارای مشکلاتی چون پوسیدگی پروفیل ، طراحی قدیمی ، سیستم سیم کشی نامتناسب، اتصالات نامناسب کولر ها و … است .

پاساژهای

حوادث ناگوار تلنگری برای مسئله ایمن سازی ساختمان ها است
فریدون بابایی اقدم، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه حوادث ناگوار تلنگری برای مسئله ایمن سازی ساختمان ها است، می گوید: متاسفانه موضوع نا‌ایمن بودن ساختمان ها به ویژه مراکز تجاری و خدماتی تنها به هنگام رخ دادن اتفاقات و حوادث به فکر مسئولان و مدیران شهری خطور می کند.
او اظهار می کند: موضوع ناایمن بودن ساختمان های تبریز یک زمانی پس از حادثه پلاسکو در تهران مطرح و بعدها به حال خود رها شد حتی یک سری جلسات و نامه نگاری ها در آن هنگام صورت گرفت ولی طولی نکشید که به مرور از یاد رفت، اکنون هم اخیراً پس از قضیه متروپل آبادان این موضوع مجدد طرح شده و چند روز قبل به دعوت آقای دادستان جلسه ای در این راستا با حضور دستگاه های ذیربط که قانون مشخص کرده، تشکیل یافت.
بابایی اقدم با بیان اینکه بعد از آن جلسه دیگری در دفتر معاون عمرانی استاندار مبنی بر ناایمن بودن ساختمان ها اجرایی و مجدداً این مهم طرح شد، ادامه می دهد: ما به عنوان نماینده مردم سعی مان این است به موضوع ایمن سازی پاساژها و مراکز تجاری به صورت ویژه پرداخت شود، بر خود مکلف می دانیم در راستای حفظ و صیانت از جان شهروندان هر تدبیری که نیاز است آن را عملیاتی کنیم.
رییس کیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز ابراز می کند: طی بازدیدی که اخیراً از مجتمع های تجاری داشتم در صحن علنی هم در خصوص وضعیت نگران کننده سازه ای برخی از مجتمع های تجاری تذکر دادم.

پاساژهای

مرکز تحقیقات مسکن مکلف به شناسایی مراکز ناایمن شده است
بابایی اقدم در این باره می گوید: ماحصل چنین جریانی این است که در سطح کشور یک سری اقدامات در خصوص ایمن سازی اتفاق می افتد، قانون، مرکز تحقیقات مسکن را مکلف کرده تا مراکز ناایمن را شناسایی کنند و بعد شهرداری را مکلف دانسته که ساختمان هایی که مکلف به ایمن سازی شده ولی این اقدام را اجرایی نکرده اند را پلمپ کند به شرطی که این ساختمان ها شناسایی و معرفی شوند.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اظهار می کند: شورای شهر تهران در خرداد ماه سال جاری 129 ساختمان ناایمن را شناسایی و اجازه پلمپ را از دادستانی گرفته است چراکه ناایمن بودن ساختمان ها تبعات اجتماعی را با خود به همراه دارد.
او ابراز می کند:در گفت و گو با مدیران شهری پایتخت مطرح شده که اسامی ساختمان های ناایمن پس از اجازه دادستانی از طریق رسانه ها منتشر شود، اگر نیاز باشد ما هم باید اسامی را منتشر کنیم ولی تا آن زمان نیاز است یک سری اقدامات عاجل ترتیب داده شود.
بابایی اقدم می گوید: شهرداری اعلام آمادگی کرده است برای ایمن سازی و استحکام بنای مراکز پرخطر، ما نیز آماده ارائه یک سری سیاست‌های تشویقی در راستای صدور مجوز ایمن‌سازی هستیم.

پاساژهای

تمهیدات جدی برای ایمن سازی ساختمان‌های نا ایمن در نظر گرفته شود
روح‌لله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز هم با تاکید بر ضرورت ایمن سازی ساختمان های ناایمن اظهار می کند: با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه باید در راستای ایمن سازی اقداماتی اتخاذ شود تا شاهد رخ دادن اتفاقات ناگوار در سطح شهر نباشیم.

سختگیری به همراه تسهیل‌گری لازمه ایمن سازی ساختمان های پر خطر است
علی نوای باغبان، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص می گوید: سختگیری در این موضوع به همراه تسهیل‌گری و آسان‌بخشی لازم است؛ جایی که جان و مال مردم به خطر می‌افتد، شهرداری موظف به انجام وطیفه خود است.
او با بیان اینکه شورای شهر می‌تواند به شهرداری این مجوز را بدهد که عوارض صدور پروانه برای این بناها رایگان باشد، ادامه می دهد: اینکه ضوابط میراث فرهنگی اجازه بازسازی پاساژهای قدیمی را نمی‌دهد، مسئولیت هر گونه اتفاقی با میراث فرهنگی است چرا که این ضوابط مانع از نوسازی است.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ابراز می کند: به طور مشخص باید در تعرفه عوارض تجدید نظر کنیم و برای افرادی که بحث نوسازی و بازسازی دارند، هم تخفیف و هم صدور رایگان پروانه و دیگر مشوق‌ها را داشته باشیم.
باغبان یادآور می شود: ابنیه‌هایی که خطرپذیری بالایی دارند باید در اسرع وقت مورد تصمیم‌گیری قرار گرفته و بقیه موارد نیز باید استحکام‌بخشی مقاوم سازی شود.

پاساژهای

ضرورت تدوین سیاست‌های کلان برای ایمن سازی ابنیه های پر خطر
محمد عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز هم عنوان می کند: باید سیاست کلان کشوری برای موضوع ایمن سازی ابنیه های پر خطر و آسیب پذیر تدوین شود.
وی اظهار می کند: مالکین ساختمان‌های خطرآفرین می‌توانند در بحث استحکام بنا به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، مراجعه و نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.
عزتی یادآور می شود: در بحث عوارص و صدور پروانه نیز ما مساعدت‌هایی انجام می‌دهیم و در کنار آن یا مالکیت به ساکنین به صورت سرقفلی داده شود و یا اینکه خود مالکین اقدام به ایمن‌سازی کنند.

مقام سازی ساختمان‌های ناایمن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است
محمد باقر هنر بر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اظهار می کند: بحث مقام سازی ساختمان‌های ناایمن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و کارگروه واحد با حضور نمایندگان دادستانی، شورای شهر و شهرداری به صورت مداوم برگزار می شود.
هنربر با اشاره به نقش پر رنگ اصناف و کسبه در مرکز شهر بیان می کند: از زمانی که قضیه متروپل رخ داده مراجعات به ما بیشتر شده و این موضوع نشان می دهد که مردم می خواهند در مکان های ایمن فعالیت کنند.

 

پاساژهای

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی ساختمان‌های مرکز شهر
علیرضا زبردست، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز هم در خصوص ایمن سازی ساختمان ها می گوید: ایمن سازی مراکز و ساختمان های پر خطر در دستور کار قرار گرفته و به صورت جدی و ویژه در این راستای سخت گیری هایی می شود.
زبردست بیان می کند: امسال ۱۰ میلیارد تومان از بودجه مناطق برای ایمن‌سازی پاساژهای تحت مالکیت شهرداری تبریز به ویژه در مرکز شهر در سال جاری تخصیص یافته است.

*

حالا همه‌ی شهروندان تبریزی به ویژه ساکنان مراکز تجاری و خدماتی واقع در مرکز شهر پس از ماجرای متروپل در انتظار هرچه سریعتر ایمن سازی ساختمان ها هستند، طبق گفته مدیران استانی و شهری مسئله ایمن سازی ساختمان ها در دستور کار قرار گرفته و امید می رود هرچه سریعتر اقدامات جدی در این راستا اتخاذ شود تا شهروندان بتوانند در رفاه و آسایش بیشتر از پیش زندگی کنند.

 

 

به پیج اینستاگرام و کانال تلگرام “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط