• کد خبر : 14724
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 30 آذر 1402 - 12:21 ق.ظ
  • اندازه فونت

راه اندازی رایگان پویش سلامت غربالگری دیابت و فشارخون در سراسر کشور

راه اندازی رایگان پویش سلامت غربالگری دیابت و فشارخون در سراسر کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریزدر خصوص راه اندازی پویش سلامت گفت:راه اندازی پویش سلامت غربالگری دیابت و فشارخون در سراسر کشور به صورت رایگان درمراکز بهداشت استان انجام میشود.

به گزارش واژه، بهمن نقی پوردر نشست صمیمی با خبرنگاران با تشریح اینکه بیماریهای قلبی عروقی نخستین علت مرگ ومیر در کشور است و دیابت به تنهایی رتبه پنجم علت مرگ های کشور را دارا است، افزود: اگر به یاری خدای بزرگ وتلاش کلیه دست اندرکاران امر و شما سفیران سلامت موفق به انجام کامل غربالگری دیابت وفشار خون در کشور شویم نزدیک به 50 درصد از سکته های مغزی کاسته می شود و این کاری جهادی در حوزه سلامت است.

وی ادامه داد: دیابت و فشار خون هر چه زودتر تشخیص داده شود، می توان از بیشتر بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کرد. اغلب بیماری ها از جمله کلیوی و چشم به دلیل فشار خون اتفاق می افتد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:یکی از معتبرترین رتبه بندی دانشگاه ها تایمز می باشد، بر اساس این رتبه بندی رتبه دانشگاه علوم پزشکی خوب است و در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور رتبه اول را کسب کرده است.

وی در مورد انتقال کلینیک شیخ الرئیس برای کاستن از بار ترافیکی شهر گفت: شیخ الرئیس مأمن افراد بی بضاعت و کسانی است که نمی توانند ویزیت های گران را پرداخت کنند. اگر بنا باشد شیخ الرئیس را انتقال دهیم قبل از آن باید فکری به حال مردم کنیم.

نقی پور ادامه داد:دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ نفر دانشجوی خارجی نیز در دانشگاه علوم پزشکی مشغول تحصیل هستند.

دکتر نقی پور گفت: در پویش غربالگری دیابت و فشارخون هدف این است که بیش از 70درصد افراد بالای 18 سال کشور وتمام بانوان باردار در همه سنین غربالگری شوند و دراستان ما حدود850 هزار نفر غربالگری شده اند.

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط