• کد خبر : 14572
  • گزارش
  • تاریخ انتشار : 18 آذر 1402 - 1:31 ب.ظ
  • اندازه فونت

خانه تکانی در چهره ورزقان

خانه تکانی در چهره ورزقان

با همت شورای اسلامی شهر و شهرداری ورزقان به نظر می‌رسد محرومیت زدایی در چهره ورزقان آغاز شده است.

پایگاه خبری تحلیلی واژه – مجید پالوایه: سالهاست ورزقان را با مس می شناسند و هر کس راهش به این شهر می افتاد از محرومیت و توسعه نیافتگی شهر حیرت زده می شد. شهری که بر‌خلاف مجموعه معدن سونگون و درآمد سرشاری که از این مجموعه استخراج می شود هیچ نشانی از یک شهرستان پردرآمد در مجموعه شهری آن وجود نداشت.

ورزقان شبیه به انسانی ثروتمند ولی با چهره فقیرانه به مردم نمایش داده می شد. البته باید به این نکته توجه داشت وقتی شهری محروم می شود در نهایت به فقر در ابعاد مختلف شهروندی مانند سلامت، رفاه و تحصیلات، کاهش ارتباط اقتصادی شهروندان با یکدیگر و در نتیجه به فقر و محرومیت نهایی منجر می شود.

در سال های گذشته ورزقان به دلیل بی توجهی های گسترده در مسیر سقوط به محرومیت قرار گرفته بود و این تصویر را هر بیننده ای، چه شهروند باشد و چه گردشگر می توانست با تمام وجود درک کند. اما در ماه های اخیر تغییر روند نگاه مدیریت شهری به موضوع توسعه تغییر کرده است.

ورزقان اکنون برای آنانکه حتی به صورت گذری و به عنوان گردشگر (همچون نگارنده) از این شهر عبور می کنند تصویری زنده از یک کارگاه بزرگ عمرانی به خود گرفته است. تابلوهای متعدد از توضیحات پروژه های عمرانی که در قالب های مختلف فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی خود نشان از این واقعیت دارد که ورزقان در حال خانه تکانی و پاک کردن چهره شهر از توسعه نیافتگی است.

احداث کمپ گردشگری زرآباد، ایجاد جاده سلامت، لایروبی رودخانه داخل ورزقان، احداث و کانال گذاری مسیر فاضلاب شهری، احداث یادمان بزرگ شهدا تنها بخش کوچکی از تغییراتی است که مجموعه شهرداری ورزقان در آن نقش دارد.

 

ورزقان

 

تجهیز ناوگان خدمات شهری و نوسازی آن که به صورت مستقیم توسط مدیریت شهری صورت گرفته چهره‌ای متفاوت به شهر بخشیده است. از سوی دیگر مطالعه و اجرای مدیریت آب‌های سطحی بعد سال‌ها توانست نگرانی شهروندان را از وقوع آبگرفتگی و سیل در ماه‌های پر بارش سال جلوگیری کند که در هم کلامی با شهروندان این شهر مشهود بود. اجرای کف‌سازی مسیری موسوم به چای کنار نیز توانسته محل تجمع و تفریح اهالی این شهر شده که حضور خانواده‌ها برای گذران اوقات فراغت بسیار ارزشمند است.

البته پروژه های متعدد بخش خصوصی، سرمایه گذاری های مجموعه های مختلف دولتی و پروزه های منتشر نشده مدیریت شهری به این لیست افزوده شود می توان آغاز تغییر چهره ورزقان را جشن گرفت.

این تغییر چهره ورزقان و توسعه شهر می تواند به عنوان الگویی مناسب برای تمام شهرهای منطقه باشد تا چهره توسعه نیافتگی از چهره شهرهای استان زدوده شود.

 

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط