• کد خبر : 15035
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 20 بهمن 1402 - 10:22 ب.ظ
  • اندازه فونت

خاروانای‌ها در رویای رانندگی امن در جاده ورزقان – خاروانا / قصه پر غصه یک راه

خاروانای‌ها در رویای رانندگی امن در جاده ورزقان – خاروانا / قصه پر غصه یک راه

راه ورزقان – خاروانا دیگر برای مردم خاروانا و ورزقان یک پروژه عمرانی نیست، تعلل بسیار زیاد در احداث و تکمیل این مسیر پراهمیت، آن را به قصه ای پر غصه برای اهالی این منطقه تبدیل کرده است

به گزارش واژه، از کلنگ زنی بزرگراه ورزقان خاروانا در سال 89 تا امروز این پروژه با فراز و نشیب های گسترده روبرو بوده است. مطالعات اولیه این پروژه در سال ۸۵ با عنوان “ارتقاء به جاده اصلی” آغاز می شود؛ ولی در حد همان مطالعه باقی می ماند.

رایزنی های گسترده علیزاده نماینده وقت ورزقان در مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ باعث می شود تا نام ورزقان خاروانا به پروژه بزرگراه ارمنستان اضافه شود. قطعه اول پروژه ورزقان در همان سال با عنوان “پروژه احداث بزرگراه خواجه- ورزقان- خاروانا – نوردوز” به پیمانکار واگذار شده ولی به دلیل عدم تخصیص بودجه دولتی از پیشرفت مناسبی برخوردار نمی باشد.

با تلاش علیزاده شرکت مس ایران تامین مالی پروژه را از محل مسئولیت های اجتماعی بر عهده می گیرد. صورت جلسه این توافق تیرماه ۹۱ آماده و دقیقاً یک ماه پس از آغاز به کار مجلس نهم به امضای الهوردی دهقان می رسد.

معدن مس سونگون نیز در همان زمان کار احداث جاده اختصاصی مس را آغاز می کند ولی این پروژه نیز بنا به دلایلی تقریباً نیمه تمام رها می شود. و در طی ۴ سال صرفاً ۸ درصد پیشرفت می‌کند.

پس از انتخابات مجلس دهم پروژه جان می گیرد و بخش های بیشتری از آن تا سال ۹۸ زیر ترافیک می رود. در آبان ۹۷ طی صورتجلسه ای بین علیزاده نماینده وقت، فرماندار و شرکت مس، دوباره مس سونگون مکلف به تامین مالی قطعه ۱ و قطعه ۵ پروژه می شود.

قطعه اول در سال ۹۸ آغاز می شود ولی قطعه ۵ تا سال ۹۹ با این که به پیمانکار واگذار شده بود ولی عملیات اجرایی آن شروع نمی‌شود.

با آغاز به کار مجلس یازدهم دهقان با تاکید بر مسائلی که هرگز اثبات نمی شود به مدت حدود سه سال جلوی اجرای آن را می گیرد. او پایش را در یک کفش کرده و تغییر خط پروژه را از جنوب به شمال، طولانی تر شدن مسیر، از بین رفتن اراضی کشاورزی و ده ها دلیل واهی دیگر را به پروژه نسبت می دهد که پس از سه سال رفت و آمد به نتیجه نرسیده و تمام نهادهای مسئول بر درست بودن پروژه صحه گزارده و پروژه در زمان خود آقای دهقانی شروع شد.

حالا سه سال پس از رکود پروژه و ورود میلیاردها تومان خسارت به بیت المال، از دست رفتن جان ده‌ها شهروند در جاده ناایمن، دهقانی نتوانست ادعای دزدی بزرگراه را ثابت کند و پروژه از حالت تعلیق خارج شده و در حال اجراست. اجرا و تکمیل این پروژه که دستمایه انتخاباتی در دوره گذشته برای الهوردی دهقان بوده، مردم منطقه را امیدوار به تکمیل رویای ۱۷ ساله یعنی تردد امن در جاده ورزقان – خاروانا نموده است.

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط