• کد خبر : 14774
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 12 دی 1402 - 1:34 ب.ظ
  • اندازه فونت

حفظ باروری با روش نوین بازیافت تخمک از راه شکم در تبریز

حفظ باروری با روش نوین بازیافت تخمک از راه شکم در تبریز

دکترخدیجه پویا جراح و متخصص زنان و زایمان و ناباروری از دانشگاه آنکارا و تبریز گفت: روش بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال روش نوینی برای حفظ باروری است که تاکنون 11 مورد را درتبریزانجام داده ایم.

به گزارش واژه، دکتر خدیجه پویا در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع حفظ باروری در زنان، با بیان اینکه با افزایش سن، ذخیره تخمدان دختران نیز کاهش می یابد، اظهار کرد: امروزه با توجه به بروز مسائلی از جمله افزایش تمایل دختران به اشتغال، تحصیل و حضور پر رنگ در جامعه، باروری در سال‌های اخیر به تاخیر افتاده است.

وی افزود:طی سال‌های اخیر برای حفظ باروری از فریز جنین استفاده می‌شد و تخمک دختران بعد از تشکیل جنین برای آینده فریز می شدند ولی در حال حاضر امکان حفظ باروری با فریز تخمک نیز امکان پذیر شده است.

دکتر پویا با اشاره به مزایای فریز تخمک، گفت: سن مهم ترین عامل برای باروری است و تخمک های فریز شده به طور نرمال می توانند در آزمایشگاه های مخصوص تا سال‌ها حفظ شده و بعد ها برای مادر شدن دختران مورد استفاده قرار گیرند، نوزادان حاصل از فریز تخمک، نوزادانی بدون مشکل هستند و تاکنون هیچ مشکل ژنتیکی در این نوزادان دیده نشده است.

وی با اشاره به روش استاندارد طلایی برای فریز تخمک، گفت: روش استاندارد طلایی برای بازیافت و برداشتن تخمک از طریق واژینال است که این روش در کشورهای اسلامی برای دختران مجرد پیامدهایی به همراه دارد، چرا که برای تخمک کشی و بازیافت آن از واژن مشکلاتی از لحاظ دوشیزگی بانوان به خاطر مسایل فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند، البته برای انجام این کار، گواهی هم توسط پزشک ارایه می‌شد ولی قبولیت خاصی در جامعه‌ی ما ندارد.

او با بیان اینکه روش بازیافت تخمک از راه شکم در چندین کشور گزارش شده است، گفت: در حال حاضر روش نوین بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال بدون آسیب به دوشیزگی دختران مجرد انجام می شود، این روش با مطالعه ی‌ یکی از پروفسورهای ترکیه ای در دانشگاه آنکارا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ انجام و حدودا روی ۱۱۶ دختر که تمایلی به ازدواج نداشتند یا به سرطان مبتلا بودند، انجام شده است.

او با بیان اینکه تخمک فریز شده می‌تواند به مدت بیش از ۱۰ سال در تانکرهای مخصوص در مراکز ناباروری نگهداری شود، گفت: زمانی که فردی می‌خواهد صاحب فرزند شود، تخمک های فریز شده از تانکرهای مخصوص خارج شده و با اسپرم همسر فرد لقاح خارجی شده و به طور صحیح به داخل رحم فرد برگردانده می‌شود.

جراح و متخصص زنان و زایمان در پایان سخنان خود اعلام‌ کرد: امیدواریم هیچ زنی آروزی مادر شدن صرفا به خاطر بالا رفتن سن یا داشتن سرطان بر دلش نماند، روش فریز تخمک اعطای حیاتی دوباره‌ برای دختران مجرد است.

وی در خصوص تعداد تخمک خارج شده در این روش، اظهار کرد: در سیکل طبیعی زنان بدون تحریک دارویی، فقط یک تخمک می‌توان به دست آورد اما قطعا انجام این روش برای یک فولیکول نمی‌ارزد، بنابراین از دارو برای تحریک تخمک گذاری استفاده می‌شود ، تعداد تخمک دریافتی به ذخیره تخمدان دختر نیز بستگی دارد. زمان‌هایی بوده که حتی یک تخمک هم نجات بخش است.

وی خاطرنشان کرد: جنین فریز شده بعد از ذوب، ۹۰ درصد و تخمک فریز شده نیز ۷۰ درصد قابل استفاده است‌.

وی افرود: انجام تخمک کشی زیاد زمان بر نیست و سرپایی می باشد اما به دلیل بیهوشی یک ربعی که دارد رضایت والدین نیاز است.

دکتر پویا بهترین سن برای انجام فریز تخمک را زیر ۳۵ اعلام کرد و گفت: دختران مجرد تا سن ۴۰ سالگی هم می‌توانند اینکار را انجام دهند و بیشتر برای افراد با ذخیره تخمدان کم و مبتلایان به سرطان صورت می‌گیرد.

وی در خصوص هزینه انجام این روش گفت: هزينه ای حدود ۱۰، ۱۲ ميليون تومانی دارد و همچنين ساليانه نيز مبلغی برای نگهداری اخذ مي شود.

وي همچنين با بيان اينکه 20 درصد زوج ها در کشور از باروري رنج مي برند افزود : با توجه به مراجعيني که روزانه داريم به نظر مي رسد اين رقم از 20 درصد بيشتر باشد.

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط