• کد خبر : 9446
  • محیط زیست
  • تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1401 - 5:58 ب.ظ
  • اندازه فونت

تداوم بارش در آذربایجان‌شرقی موجب سیلابی شدن رودخانه ها می‌شود

تداوم بارش در آذربایجان‌شرقی موجب سیلابی شدن رودخانه ها می‌شود

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با تداوم فعالیت سامانه بارشی به طور متناوب تا پنج روز آینده، رودخانه‌های استان سیلابی می‌شود.

به گزارش واژه، محمد امیدفر گفت: بررسی نقشه های هواشناسی نشاندهنده جوی ناپایدار در این مدت در سطح استان بوده و فعالیت این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید، خیزش گرد و خاک، بارش باران به صورت رگبار و در نواحی مستعد بارش تگرگ می شود.

وی با بیان اینکه این سامانه همه نواحی استان را دربر می گیرد، اظهار داشت: فعالیت این سامانه همچنین موجب آبگرفتگی معابر عمومی و اختلال در تردد جاده ای، برخورد آذرخش و آسیب به محصولات کشاورزی می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال فعالیت این سامانه، احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، تابلوهای تبلیغاتی، خسارت به سازه های سبک وجود دارد بنابراین توصیه می شود اقدامات لازم برای محکم کردن سازه های سبک و تابلوهای تبلیغاتی انجام و در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال احتیاط شود.

امیدفر، همچنین خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در بستر و یا حاشیه مسیل ها و رودخانه ها، لغو عملیات کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده های استان و پاکسازی دهانه پلها و آبروها شد.

وی از کشاورزان استان نیز خواست به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی در مورد رگبار باران، غرش و برخورد آذرخش و بارش تگرگ توجه کنند.

امیدفر، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارندگی با ۴.۲ میلی متر از مرند و کمترین میزان با یک دهم میلی متر از مراغه، بستان آباد و عجبشیر گزارش شده است.

 

خبرهای مرتبط