• کد خبر : 9281
  • محیط زیست
  • تاریخ انتشار : 9 فروردین 1401 - 9:21 ب.ظ
  • اندازه فونت
خبر خوش و عیدانه زیست محیطی استان آذربایجان شرقی؛

بازگشت اردک های سرسفید به تالاب بین المللی قوری گول

بازگشت اردک های سرسفید به تالاب بین المللی قوری گول

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی از ورود گونه‌های اردک سرسفید، سرحنایی، سنقر و آنقوت ونیز چنگر به تالاب بین المللی قوری گول امروز نهم فروردین ۱۴۰۱ خبر داد.

ب️ه گزارش واژه، غنی پور گفت:خوشبختانه با بالا آمدن آب تالاب بین المللی قوری گول پرندگان به خصوص اردک سر سفید نیز به تالاب بازگشتند.
وی افزود: آب تالاب درمهرماه سال گذشته به پایین ترین سطح رسیده بود که خوشبختانه با توجه به بارندگی های اخیر و پیگیری ها و مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همکاران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بستان آباد و حمایت موثر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و اقدامات به موقع مدیریت منابع آب و حمایت های فرمانداری و دادگستری شهرستان بستان آباد و همراهی مردم محلی و استفاده حداکثری از ظرفیت آبگیری کانال آبرسانی، تالاب قوری گول از خشک شدن نجات و وضعیت آبی این تالاب در وضعیت خوبی قرار دارد.

*

اردک سر سفید یکی از در حال انقراض ترین گونه های منطقه ی پالآرکتیک می باشد که متاسفانه به دلیل از دست دادن بیش از ۵۰ درصد زیستگاه های خود در جهان، جمعیت آن از ۱۵۰ هزار قطعه در اوایل قرن بیستم به حدود ۱۵ هزار قطعه در حال حاضر رسیده است. مهمترین عامل این کاهش تغییر کاربری زیستگاه های این پرنده به اراضی کشاورزی و سایر عوامل توسعه می باشد.
تالاب قوری‌گول یک تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار است که در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت ۳۸۹۰ هکتار در ارتفاع ۱۹۱۵ متر از سطح دریای آزاد در آذربایجان‌شرقی در ۴۰ کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است. این تالاب به خاطر این که زیستگاه زادآوری گونه های مهم و در خطر انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید، اردک مرمری و … است به عنوان یکی از تالاب های سایت کنوانسیون رامسر انتخاب شده است.

خبرهای مرتبط