• کد خبر : 14565
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 16 آذر 1402 - 1:07 ب.ظ
  • اندازه فونت

انجام 2140 عملیات نجات در تبریز

انجام 2140 عملیات نجات در تبریز

مدیر سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با بیان اینکه میانگین زمان اعزام به محل حادثه در تبریز ۳ دقیقه است، گفت: امسال یک هزار و ۴۰۳ مورد حریق اطفا شده و ۲ هزار و ۱۴۰ نجات موفق انجام شده است.

به گزارش واژه، سیدفرهاد حسینی مدیر سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز اظهار کرد: از زمان اعلام حادثه به سامانه ۱۲۵ تا زمان رسیدن نیروهای امداد و نجات آتش‌نشانی، گلدن تایم و یا زمان طلایی نام دارد که بسته به عوامل مختلف همچون فاصله محل حادثه تا ایستگاه آتش‌نشانی، ترافیک مسیر و نوع حادثه، می‌تواند متفاوت باشد.
حسینی در این ارتباط می‌گوید: زمان اعزام نیروهای امداد و نجات به محل حادثه بسته به شرایط مختلف فرق داشته ولی گلدن تایم یا میانگین زمان اعزام به محل حادثه در تبریز سه دقیقه است.
وی اضافه می‌کند: ۲۳ ایستگاه فعال و یک پست آتش‌نشانی به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به افراد حادثه‌دیده در نقاط مختلف شهر هستند.

مزاحم تلفنی، پای ثابت تماس‌های روزانه سامانه ۱۲۵
با گستردگی ارائه خدمات مخابراتی برای عموم مردم کشور از اوایل دهه هفتاد، مزاحمت تلفنی و شوخی‌های بین خانواده، دوست و همکار و گاهی اذیت و آزار نیروهای امدادی نیز آغاز شد. مزاحمت‌هایی که در ظاهر شوخی بوده ولی باعث مشکلات بزرگ برای خانواده‌ها و امدادرسانی نیروهای اورژانس، پلیس و آتش‌نشانی شد.
با گذشت زمان و فرهنگ‌سازی در این زمینه، اگرچه آمار مزاحمت تلفنی پایین آمده ولی همچنان پای ثابت تماس با مراکز امداد و نجات است.
سید فرهاد حسینی، مدیر سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در رابطه با تعداد تماس روزانه با این سامانه می‌گوید: به صورت میانگین روزانه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تماس تلفنی داریم که ۲۰ مورد آن منجر به اعزام نیرو و انجام عملیات می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در این بین هنوز هم شاهد مزاحمت‌ تلفنی با سامانه ۱۲۵ هستیم و روزانه یکصد تماس تلفنی مزاحم داریم که زیر پنج درصد کل تماس‌های روزانه است.
مدیر سامانه ۱۲۵ معتقد است: البته با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در میان مردم به خصوص دانش‌آموزان، به نسبت گذشته کاهش قابل توجهی در مزاحمت تلفنی وجود دارد.

دو هزار و ۱۴۰ نجات از ابتدای سال‌ جاری تا به امروز
“هر تماس با سامانه ۱۲۵ منجر به اعزام نیرو نمی‌شود و گاها صدها تماس تنها برای یک مورد حادثه گرفته می‌شود”. بخش دیگری از صحبت‌های سید فرهاد حسینی است.
وی می‌گوید: از ابتدای سال جاری به امروز یک هزار و ۴۰۳ مورد حریق اطفا شده و دو هزار و ۱۴۰ نجات موفق و ۴۴۳ مصدوم داشته‌ایم که در این بین متأسفانه ۶۴ فوتی نیز وجود داشت.

بافت مناطق، تعیین‌کننده نوع حادثه
«حادثه خبر نمی‌کند»؛ نقاط مختلف شهر، شمال، جنوب، برخوردار و کم‌برخوردار همواره در معرض انواع حوادث هستند. همین موضوع موجب گستردگی خدمات آتش‌نشانی در نقاط مختلف شهر و احداث ایستگاه‌های متفاوت شده است.
“نوع حادثه در مناطق مختلف شهر و فصول مختلف سال فرق دارد” این را سیدفرهاد حسینی مدیر سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز می‌گوید.
وی ادامه می‌دهد: حبس‌شدگی در آسانسور، حریق مسکونی، حریق علف‌های هرز، تصادفات خودرویی حبس‌شدگی در خانه، تنگی زیورآلاتی چون انگشتر، گازگرفتگی و گرفتاری حیوانات اهلی و وحشی از جمله حوادثی هستند که در نقاط مختلف شهر و بسته به شرایط جغرافیایی و بافت موجود فرق دارد.
حسینی اضافه می‌کند: به عنوان مثال در شهرک مایان حبس‌شدگی آسانسور نداریم و برعکس در شهرک اندیشه و باغمیشه آمار گرفتاری در آسانسور بالا است؛ به طوری که از ابتدای سال تا به امروز ۱۷۶ مورد گرفتاری در آسانسور گزارش و تیم امداد ونجات اعزام شده‌اند.
وی همچنین آمار بالای تصادفات در مناطق نزدیک به اتوبان‌ها، آتش‌سوزی‌ در شهرک مایان و آتش‌سوزی در بازار تبریز را حوادثی اعلام کرد که بسته به نوع بافت، ابنیه و تراکم موجود اتفاق می‌افتد.

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط