• کد خبر : 15100
  • سیاسی
  • تاریخ انتشار : 30 بهمن 1402 - 9:36 ب.ظ
  • اندازه فونت

اتحادیه اروپا رسما ماموریت خود در دریای سرخ را آغاز کرد

اتحادیه اروپا رسما ماموریت خود در دریای سرخ را آغاز کرد

شورای اروپا امروز دوشنبه اعلام کرد که عملیات دریایی خود با هدف بازیابی امنیت ترانزیت از طریق دریای سرخ را آغاز کرده است.

به گزارش واژه، شورای اروپا امروز دوشنبه اعلام کرد که عملیات دریایی خود را با هدف بازیابی امنیت ترانزیت از طریق دریای سرخ به دلیل حملات مداوم انصارالله یمن به کشتی‌های تجاری در منطقه آغاز کرد.

ماموریت اتحادیه اروپا «در امتداد خطوط ارتباطی دریایی اصلی در تنگه باب المندب و تنگه هرمز و همچنین آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عرب، خلیج عمان و خلیج فارس» خواهد بود. علاوه بر این، این گروه از نزدیک با عملیات نظامی ضد دزدی دریایی این بلوک در اقیانوس هند برای تقویت امنیت دریایی در دریای سرخ و اقیانوس هند غربی همکاری خواهد کرد.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی اظهار داشت: این عملیات نقش کلیدی در حفاظت از منافع تجاری و امنیتی، به خاطر اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی گسترده‌تر خواهد داشت.

پیشتر یک مقام اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه در نظر دارد ماموریت دریایی «آسپیدس» (در زبان یونانی به معنای سپر است) را «در چند هفته» و دستکم با چهار کشتی اجرا کند.

به گفته مقام‌های اتحادیه اروپا، فرماندهی کلی این ماموریت در اختیار یونان خواهد بود و یک مقام ایتالیایی کنترل عملیات دریایی را در دست خواهد داشت.

تاکنون فرانسه، آلمان، ایتالیا و بلژیک گفته‌اند که قصد دارند کشتی‌های خود را به این دریا اعزام کنند. مدت این ماموریت یک سال تعیین شده و اتحادیه اروپا گفته است که هدف از آن حفاظت از کشتی‌های غیرنظامی در دریای سرخ است و قصد حمله به خاک یمن را ندارد.

آمریکا مدعی است که ائتلافی دریایی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریای سرخ ایجاد کرده است، اما فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تایید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و تنها کشور عربی که حاضر به عضویت در آن شد، بحرین بود. آمریکا و انگلیس در هفته‌های اخیر حملاتی را علیه یمن انجام داده‌اند.

نیرو‌های ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط