• اندازه فونت
به مناسبت روز آتش نشانی و خدمات ایمنی؛

« آ » مثل آتشنشان

« آ » مثل آتشنشان

آتش نشانان، فرشته های نجاتی هستند که آتش عشق خدمت به خلق در وجودشان زبانه می کشد تا آتش سوزان و سوزنده حوادث را در زندگی خلق خاموش کنند؛ آنچه میخوانید مختصری از حضور در ایستگاه شهدای آذربایجان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز است.

پایگاه خبری تحلیلی واژه – میلاد پورنعمت: ۷ مهر ماه سال ۱۳۵۹ پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت. پس از این اتفاق آتش نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند، در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش نشانان در این حادثه شهید شدند. ۲۰ سال بعد از این حادثه، طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأیید شد.

بعضی منابع، مبداء سالی تاسیس اطفائیه در تبریز را به سال ۱۲۹۶ هجری شمسی نسبت می دهند هرچند که اسنادی در دست است که وجود تجهیزات آتش نشانی را به سال‌ها قبل تر از آن دلالت می‌دهد. برخی ورود پمپ های دستی دوطرفه به تبریز را که 160 سال پیش توسط قوای روسیه تزاری صورت گرفته مبداء تاسیس و راه اندازی تشکیلات اطفائیه درایران عنوان کرده اند اما برج یانقین که نماد برج آتش نشانی های کشور می باشد، 103 سال پیش درمحوطه اداره اطفائیه قدیم و سازمان آتش نشانی فعلی بناء گردیده و نقش دیده بانی و خبرگیری را ایفاء می کرد.

امسال روز آتش نشانی و خدمات ایمنی فرصتی شد تا چند ساعتی با حضور در یکی از ایستگاه های آتش نشانی تبریز از نزدیک در جریان فعالیت های آتش نشانان تبریزی باشیم، آنچه میخوانید مختصری از حضور در ایستگاه شهدای آذربایجان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز است.

آتش نشانان، فرشته های نجاتی هستند که آتش عشق خدمت به خلق در وجودشان زبانه می کشد تا آتش سوزان و سوزنده حوادث را در زندگی خلق خاموش کنند. نبرد با شعله های خانمان سوز، دلی دریایی می خواهد و قلبی آکنده از عشق به وطن که در وجود تک به تک آتش نشنان موج می زند.

آتش یار دوم علی ایزدی افسر شیفت B ایستگاه مرکزی تبریز در این بازدید در کنارمان بود، ایزدی از وجود 23 ایستگاه در سطح شهر تبریز برایمان گفت، وی ادامه داد از 23 ایستگاه آماده در سطح شهر تبریز 9 ایستگاه مادر و بقیه ایستگاه کوچک هستند. افسر شیفت B ایستگاه مرکزی تبریز در مورد ایستگاه های مادر نیز توضیحاتی داد و گفت: ایستگاه های مادر از نظر تجهیزات نسبت به بقیه ایستگاه‌ها بروز تر و تمکیل تر هستند و در صورت بروز حادثه در حوزه ایستگاه های کوچک، ایستگاه های مادر بعنوان پشتیبان به محل حادثه اعزام می شوند.

آتش یار دوم علی ایزدی در ادامه در مورد حساسیت های شغل خود نیز توضیحاتی داد و گفت: شغل آتش نشانی یکی از مشاغل سخت، پر استرس و در عین حال دلچسب است چرا مستقیماً با جان شهروندان در ارتباط است و اگر غفلت و تعللی صورت گیرد ممکن است جان و مال شهروندان با خسارات جبران ناپذیری مواجه شوند.

افسر شیفت B ایستگاه مرکزی تبریز در مورد وظایف خود نیز توضیحاتی داد و گفت: افسر شیفت وظیفه هماهنگی تیم های عملیاتی در حین انجام عملیات را برعهده دارد.

وی ادامه داد: افسر شیفت با خودرو پیش رو جلوتر از بقیه خودرو های عملیاتی حرکت کرده و وظیفه دارد راه را برای بقیه نیرو ها باز کند و بعد از حضور در محل حادثه وظیفه هماهنگی با ستاد و همچنین نیروهای عملیاتی در محل حادثه را برعهده دارد. ایزدی در ادامه توضیحات خود ترکیب حضور آتش نشانان در ایستگاه ها در شیفت ها را نیز توصیف کرد و گفت: تیم های عملیاتی در شیفت ها شامل دو گروه عملیات نجات و حریق می شوند که بسته به نوع اعلام ستاد فرماندهی به عملیات اعزام می شوند.

در ادامه حضور در ایستگاه آتش نشانی  با مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز هم صحبت می شویم. سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با تشریح برنامه های هفته ایمنی و آتش‌نشانی امسال  گفت: رونمایی و بهره برداری از ۳۴ دستگاه خودرو سنگین و سبک آتش نشانی و سایر تجهیزات مورد نیاز این سازمان با بیش از۲۰۰ میلیارد تومان هزینه، در هفته اول مهر انجام می شود.

سعید صالح نیا همچنین در خصوص نوسازی ناوگان خودرویی آتش نشانی تبریز اظهار کرد: نوسازی ماشین آلات و تجهیزات یکی از ضروریات و اولویت های سازمان بود چرا که در ۱۵ سال اخیر ماشین آلات آتش نشانی تبریز بویژه ماشین آلات سنگین ، نوسازی نشده بود که بر اساس تدابیر و دستورات اکید شهردار محترم تبریز و حمایت‌های شورای محترم اسلامی شهر تبریز مقارن با هفته ایمنی و آتش نشانی، ۱۰ دستگاه خودرو سنگین ۱۹ تن آتش نشانی، ۲۰ دستگاه خودرو سبک پیشرو به همراه ۴ دستگاه خودرو نیمه سنگین آتش نشانی با ظرفیت ۵ تن رونمایی خواهد شد.

وی خریداری تجهیزات مورد نیاز آتش نشانان را جزو برنامه های ضروری این سازمان خواند و تصریح کرد: ۱۰۰ دستگاه خاموش کننده از نوع aft مجهز به تکنولوژی روز و ۲۰۰ دستگاه ست کامل تنفسی و بالن و ماسک یدکی وتجهیزات حفاظت فردی برای پشتیبانی بهتر و تامین تجهیزات، خریداری شده است.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، افزود: بهره برداری از ایستگاه شماره ۲۵ آتش نشانی تبریز واقع در ولی امر توسط شهرداری منطقه ۵ و کلنگ زنی و آغاز عملیات عمرانی احداث ایستگاه آتش نشانی جدید توسط شهرداری منطقه ۴ در اراضی ارتش از برنامه‌های پیش بینی شده در هفته ایمنی و آتش نشانی امسال تبریز خواهد بود.

صالح نیا با بیان اینکه سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز در یک طرح ابتکاری با استفاده از ظرفیت‌ها ونظرات و ایده های تخصصی روسای ایستگاه‌های ۲۴ گانه سازمان آتش نشانی ( کارگروه تجهیزات و ماشین آلات سازمان آتش نشانی تبریز ) در ارائه طرح ونقشه کامل کاربری آتش نشانی مطابق با آخرین استاندارهای روز دنیا و با هدف حمایت از تولید داخلی، قراردادی برای ساخت سفارشی ماشین آلات سنگین آتش نشانی با یک شرکت داخلی منعقد کرده است،گفت: برای اولین بار با همکاری و تعامل کارشناسان آتش نشانی تبریز انواع خودروهای سنگین آتش نشانی تولید شده که برهمین اساس تبریز در استفاده از این ماشین‌آلات سنگین آتش نشانی پیشرو خواهد کرد.

این گزارش می افزاید: درحال حاضر سازمان آتش نشانی تبریز با 23 ایستگاه عملیاتی، در حدود 560 نفر آتش نشان، بهره مندی از تجهیزات بروز عملیاتی و آماده ارایه خدمات ایمنی به شهروندان در حوزه های اطفاء حریق و امداد و نجات است.

هم اکنون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با تاسیس مرکز آموزش علمی – کاربردی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تبریز از سال 1386 و اخذ مجوز از وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی – کاربردی  با هدف توسعه فرهنگ ایمنی بصورت آکادمیک و علمی با پذیرش 30 نفر دانشجو در رشته آتش نشانی و خدمات ایمنی فعالیت خود را شروع و پذیرش دانشجو را در رشته کارشناسی ناپیوسته در سال 90 نیز به انجام رسانده است. همچنین این دانشگاه در مقطع کاردانی در رشته های: تصرفات ساختمانی، اطفاء حریق شهری، امداد و سوانح و در مقطع کارشناسی در رشته های مدیریت فرماندهی حریق و حوادث ، کارشناسی حرفه ای مدیریت بحران، کارشناسی حرفه ای مدیریت عملیات امداد و نجات دانشجو پذیرش می کند.

 

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط