• کد خبر : 9689
  • فرهنگی
  • تاریخ انتشار : 16 مرداد 1401 - 9:06 ب.ظ
  • اندازه فونت
آیت‌الله سید حسن عاملی:

خبرنگاران در معرض مرگ، سانسور، زندان، محاکمه غیابی و با اره بریدن هستند

خبرنگاران در معرض مرگ، سانسور، زندان، محاکمه غیابی و با اره بریدن هستند

امام جمعه اردبیل با اشاره به خطرات پیش روی خبرنگاران اظهار کرد: خبرنگاران در دنیا در معرض چند خطر هستند، اولین آن خطر مرگ است؛ همچنان که دو ماه پیش اسرائیل شیرین ابوعاقله را ترور کرد.

به گزارش واژه، آیت‌الله سید حسن عاملی ضمن گرامیداشت و تبریک روز خبرنگار گفت: نگاشتن خبر برای انعکاس واقعیت‌ها و فراهم کردن زمینه نعمت بزرگ آگاهی برای انسان‌ها یک امر قدسی است و از انعکاس واقعیت‌ها همه باید خوشحال باشند.

وی با بیان اینکه فرار و ترس از واقعیت یا ترس از انعکاس واقعیت اصلی‌ترین مانع پیشرفت است، اظهار کرد: خبرنگاران چشمان بیدار ملت‌ها و بزرگ امانتداران واقعیت‌ها و نترس‌ترین دیده‌بانان جامعه هستند.

آیت‌الله عاملی افزود: حکومت‌های استبدادی که در سایه غفلت ملت به حیات استبدادی خود ادامه می‌دهند همیشه با خبرنگاران امین و صادق مشکل دارند ، یک حکومت آرمانی همیشه امنیت خبرنگار را امنیت خود می‌داند و زمینه جرات و حریت را در آنها فراهم می‌کند.

وی با توصیف شاخص‌های خبرنگار آرمانی گفت: خبرنگار آرمانی نیز روی حرمت قلم و مصالح کلان وطن معامله نمی‌کند ، قلم را نه در مسیر انتقام و نه در مسیر منافع شخصی و نه وسیله‌ای برای قلب واقعیات قرار نمی‌دهد و حرمت قسم به قلم در کتاب آسمانی را نگه می‌دارد.

وی با اشاره به خطرات پیش روی خبرنگاران اظهار کرد: خبرنگاران در دنیا در معرض چند خطر هستند، اول خطر مرگ همچنان که دو ماه پیش اسرائیل شیرین ابوعاقله را ترور کرد نه تنها ترور کرد بلکه در تشییع جنازه‌ این زن فلسطینی مسیحی که تابعیت آمریکایی هم داشت به تابوت حمله و آن را سرنگون کرد ، دنیا به این عمل شنیع اعتراض کرد ولی بایدن در سفر خود به خاورمیانه نتوانست یک کلمه در محکومیت آن صحبت کند.

امام جمعه اردبیل تحمیل سانسور را از دیگر مصائب خبرنگاری عنوان کرد و گفت: در زمان شاه واژه‌های خاصی به روزنامه‌ها داده شده بود و آنها حق نداشتند از آن واژه‌ها استفاده کنند. یک دیپلمات ارشد در اروپا به من گفت در اینجا از تمام روزنامه‌ها تعهد گرفته شده که حق ندارید یک کلمه علیه اسرائیل و صهیونیسم مطلب بنویسید.

وی سومین مشکل خبرنگاران را زندان عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال زندان مصر مملو از خبرنگاران است و چهارم محاکمه غیابی است. در یکی از کشورهای همسایه داعش سازماندهی و به داخل سوریه ارسال می‌شد. اما آن کشور با صدای بلند شعار ضد تروریسم می‌داد، یک خبرنگار در آن کشور یک گزارش تکان‌دهنده از سازماندهی داعشی‌ها که از ده‌ها کشور اسلامی به آن کشور می‌رفتند منتشر کرد از همان روز تحت تعقیب قرار گرفت و به اروپا فرار کرد و حالا غیاباً محکومیت بسیار سنگین دریافت کرده است.

آیت‌الله عاملی گفت: مصیبت پنجم در این اواخر برای خبرنگاران  پیدا شده و آن تقطیع با اره است ! که در کنسولگری عربستان در استانبول  بر سر جمال خاشقچی بزرگ روزنامه نگار سعودی درآمد و اخیرا دولت ترکیه تمام متهمین را به دولت سعودی تحویل دادـ

 

به پیج اینستاگرام و کانال تلگرام “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط