• کد خبر : 10533
  • اجتماعی
  • تاریخ انتشار : 12 تیر 1402 - 12:00 ق.ظ
  • اندازه فونت

امشب کامل ترین ماه تابستان را تماشا کنید

امشب کامل ترین ماه تابستان را تماشا کنید

ستاره شناسان به علاقه مندان رصدهای نجومی توصیه می کنند، این شب ها را از دست ندهند؛ زیرا ماه درخشان ترین نمایش خود را در تابستان جاری، امشب دوشنبه، ارائه می کند.

به گزارش واژه، بر اساس سالنامه نجومی، امشب ماه کامل در نیمکره شمالی به اوج روشنایی خود می رسد.
به گفته ستاره شناسان، زمین در حالی که ماه در کنار آن است به دور خورشید می چرخد. همانطور که این سیاره همیشه با نور خورشید نیمه روشن است، ماه نیز چنین شرایطی را تجربه کرده و اگرچه زمین روشن همیشه برای ما قابل مشاهده نیست اما ماه همیشه یک چهره زیبا را به زمین نشان می دهد.
در اصطلاح ستاره شناسان، ماه کامل جولای، ماه باک نامیده می شود. دلیل این نامگذاری به رویدادهای طبیعی زمین باز می گردد؛ زیرا شاخ گوزن های نر که در انگلیسی به آن باک گفته می شود، در این زمان از سال در حالت رشد کامل هستند. شاخ های این گوزن ها هر سال افتاده و دوباره رشد می کنند و هر بار شاخی جدید و بزرگتر از شاخ قبلی به دست می آورند.
مردم مناطق ساحلی توجه داشته باشند در این شب های ماه کامل جزر و مدهای قوی تر از حد معمول رخ خواهد داد.
گفتنی است جذابیت های نجومی پیش رو منحصر به ماه باک نیست، زیرا این فرایند با ماه کامل شروع شده و چند روز بعد، ماه به حالت موسوم به آفلیون می رسد. این پدیده به شرایطی گفته می شود که ماه دورترین فاصله از زمین در طول مدارش را طی می کند. بر اساس محاسبات انجام شده، لحظه افلیون در ساعت ۴ و ۶ دقیقه بعد از ظهر  روز پنج شنبه به وقت شرقی ایالات متحده اتفاق می افتد.

خبرهای مرتبط