• کد خبر : 7210
  • اقتصادی
  • تاریخ انتشار : 29 آذر 1400 - 2:48 ب.ظ
  • اندازه فونت

از ابتدای دی ۱۴۰۰ رقم یارانه‌ها دو برابر می‌شود

از ابتدای دی ۱۴۰۰ رقم یارانه‌ها دو برابر می‌شود

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: از ابتدای دی ماه، مبلغ یارانه‌های پرداختی دو برابر خواهد شد.

به گزارش واژه، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: قرار بود از آذرماه ماه رقم یارانه‌ها دو برابر شود، اما به علت مشکلاتی که در تهیه بن کارت ایجاد شد این روند به دی ماه منتقل شد. طبق پیش بینی‌ها و برآورد‌ها به طور مثال یک خانوار چهار نفره رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان نقد و کالا یارانه دریافت خواهند کرد.

وی گفت: این موضوع در لایحه بودجه سال آتی عنوان شده بود که با دستور رئیس جمهور آن را در سه ماهه پایان امسال نیز اجرایی کردیم.

*

یارانه یا سوبسید (به فرانسویsubvention) شکلی از کمک مالی است که به یک تجارت یا بخش اقتصادی پرداخت می‌شود؛ یا به عبارت دیگر اعطاء کمک مالی به روی یک کالا یا خدمتی که به مردم داده می‌شود جهت افزایش رفاه عمومی جامعه.

یارانه به مفهوم کنونی آن از دههٔ چهل وارد اقتصاد ایران شد. اما تا پیش از ان نیز برخی قوانین و دستور العمل‌ها، مصداق‌هایی جزئی از یارانه بودند هرچند که ماهیتاً تفاوت‌های آشکاری با یارانه کنونی داشته‌است.

امروزه در جهان یارانه‌ها بیشتر به تولیدکنندگان یا محصولات کشاورزی پرداخت می‌شود؛ به گونه‌ای که باعث صیانت وضعیت معیشتی تولیدکنندگان و زارعان در مقابل نوسانات قیمت شده و ادامه تولید در کشورها با مشکلی مواجه نمی‌گردد.

اگر اعطاء این نوع یارانه‌ها با حمایت‌های دولتی در مقابل نوسانات قیمت وجود نداشته باشد، ممکن است باعث ورشکستگی شدید در بازار تولید صنعتی و کشاورزی گردد.

مدلهای دیگری از نحوه پرداخت یارانه در کشورهای مختلف وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به یارانه مستقیم اشاره کرد که به صورت نقدی به قشرها آسیب‌پذیر پرداخت می‌شود؛ هم‌اکنون یارانه مستقیم در رأس برنامه‌های دولت ایران می‌باشد.

خبرهای مرتبط