به گزارش واژه، انتشار روزانه آمار تصادفات در جاده های آذربایجان شرقی از سوی مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی و دیدن صحنه های دلخراش از مرگ و میر مردان، زنان و کودکان در جاده ها و جراحات ناشی از این تصادفات بر روی مصدومان، دل هر رهگذر و بیننده ای را می آزارد و تبعات منفی چنین حوادثی علاوه بر خانواده و آشنایان متوفیان سوانح رانندگی بر جامعه نیز گران و سنگین است.
افزایش چشمگیر آمار تصادفات در جاده های برون شهری و درون شهری آذربایجان شرقی در سال جاری به دغدغه ای برای مسوولان و مردم استان تبدیل شده و متوقف کردن روند صعودی آن نیاز به اتخاذ راهکارهایی دارد و همه آحاد جامعه از مسوولان گرفته تا رانندگان و شهروندان باید برای کاهش این آمار تلاش و همت کنند.
متولیان و کارشناسان امر می گویند چهار عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و شرایط محیطی و اقلیمی دلایل اصلی بروز تصادفات جاده ای در این استان هستند که در این بین عامل انسانی با ۸۰ درصد بیشترین نقش را به خود اختصاص داده و عجله و شتاب در رانندگی، عدم توجه راننده به جلو، استفاده از تلفن همراه، صحبت با سرنشینان و مسافران و خوردن و نوشیدن چای در حین رانندگی و انحراف به چپ در اثر خستگی و خواب آلودگی راننده از دلایل کاهش تمرکز و شش دانگ نبودن حواس عامل انسانی در جاده هاست.
آمار پلیس راه آذربایجان شرقی نشان می دهد، در هشت ماه سال جاری حدود ۳۸۶ مورد تصادف در جاده های استان روی داده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته و در اثر این تصادفات ۴۶۲ نفر جان باخته اند؛ یعنی در هر تصادف به طور میانگین ۱.۲ نفر فوت کرده اند و این آمار نشان می دهد تعداد جان باختگان تصادفات رانندگی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ نفر افزایش یافته است.
آموزش و فرهنگ سازی در بین مردم و رانندگان، ارتقای سطح ایمنی جاده ها، تبدیل جاده های دوطرفه به بزرگراه، رفع نقاط حادثه خیز در جاده ها، افزایش گشت های پلیس و دوربین های کنترل سرعت در جاده ها، قانون مداری رانندگان و شهروندان در حوزه ترافیک و حمل و نقل و تصویب قوانین بازدارنده از جمله راهکارهای کاهش آمار تصادفات جاده ای است که عملیاتی شدن این موارد همت تمامی آحاد جامعه را می طلبد.
افزایش سطح ایمنی جاده ها و رفع نقاط حادثه خیز برای تامین امنیت جانی مردم جزو اولویت های اصلی استان است
استاندار آذربایجان شرقی با ابراز نگرانی از افزایش آمار تصادفات جاده ای در این استان، می گوید: افزایش سطح ایمنی جادهها، رفع نقاط حادثه خیز و انجام اقدامات لازم در زمینه فرهنگسازی و قانونمداری رانندگان برای تامین امنیت جانی مردم جزو اولویت های اصلی در این استان است.
عابدین خرم، با تاکید بر اینکه در زمینه بروز تصادفات و ایمنی جادهها وضعیت نسبتا نامناسبی در استان حاکم است، می افزاید: بخشی از این مشکل ناشی از وضعیت جادهها بوده و بخشی نیز به دلیل عدم رعایت فرهنگ رانندگی است.
وی اظهار می کند: کاهش آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن در استان نیازمند اراده و عزم جدی و اقدامی جمعی است و در این زمینه و برای تامین ایمنی حمل و نقل در جاده ها همه آحاد جامعه به ویژه مسوولان و رانندگان وسایط نقلیه باید تلاش زیادی بکنند.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدررفت زمان و استهلاک امکانات از دیگر آسیبهای نامناسب بودن زیرساختهای جادهای در این استان است، می گوید: دستگاه های متولی باید در جهت ارتقای زیرساخت های جاده ای استان بیش از پیش تلاش کنند.
خرم، ادامه می دهد: باید تلاش کرد تا موانع و مشکلات را در این زمینه برطرف شود و برای کاهش ترافیک و تلفات و خسارت های ناشی از تصادفات جادهای نباید کوتاهی کرد.
علت و چرایی افزایش تصادفات جاده ای در استان باید مشخص و نسبت به رفع آن ها اقدام اساسی انجام شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با با تاکید بر اینکه آمار تصادفات جاده ای در استان باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و علت و چرایی افزایش این آمار مشخص شود، می گوید: وقتی در یک نقطه حوادث رانندگی تکرار می شود یعنی در آن نقطه مشکلی وجود دارد که باید برای حل ان اقدام اساسی انجام شود.
جواد رحمتی، با بیان اینکه نباید به دنبال مقصر بود بلکه باید ایراد کار را پیدا و آن را رفع کرد، می افزاید: برخی از این حوادث با انجام اقدامات سادهای قابل پیشگیری و رفع است و می توان با صرف هزینه کمی آن ها را برطرف کرد تا تصادفات رانندگی کاهش یابد.
وی با تاکید بر اینکه رفع نقاط حادثهخیز باید به صورت جدی از سوی دستگاههای مسوول پیگیری شود، اظهار می کند: عامل انسانی مهمترین علت وقوع تصادفات رانندگی در این استان بوده و عدم رعایت قوانین رانندگی، سرعت غیرمجاز و پایین بودن ایمنی جاده ها از دیگر دلایل بروز تصادفات جاده ای است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت آموزش و فرهنگسازی به مردم در خصوص نحوه استفاده صحیح از خودرو، رعایت قوانین و سرعت مطمئنه در جاده ها، می گوید: شتاب و عجله در حین رانندگی، عدم توجه راننده به جلو، استفاده از موبایل و خوردن و آشامیدن در حین رانندگی از عمده دلایل تصادفات جادهای در این استان است.
رحمتی، با تاکید بر پرهیز از تعجیل در رانندگی، ادامه می دهد: در صورت رعایت اصول و قوانین مربوط به ترافیک و رانندگی از سوی رانندگان، ارتقای استاندارد جاده ها، ایمن سازی راه ها و نصب تجهیزات کنترلی در جاده ها، میانگین سرعت رانندگان و آمار تصادفات جاده ای در استان کاهش می یابد.
وی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی آمار تصادفات در جادههای استان، یادآوری می کند: افزایش گشتهای نامحسوس پلیس راه در جاده های ارتباطی استان برای کنترل و نظارت سرعت رانندگی در جاده ها ضروری است.
رحمتی، با تاکید بر اینکه حضور پلیس در جاده ها در میزان کنترل تخلفات تاثیرگذار است، می گوید: میانگین شتاب و سرعت رانندگی در آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشوری بالاست و برای کنترل این موضوع باید در نقاط حساس و مکان هایی که میزان تصادفات بیشتر است، در پیک های ترافیکی و در ایام و ساعات خاص پلیس حضور چشمگیری داشته باشد.
عامل انسانی در بروز تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی ۸۰ درصد نقش دارد
رییس پلیس راه های آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در بروز تصادفات چهار عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و شرایط محیطی نقش ایفا می کنند، می گوید: عامل انسانی در بروز تصادفات جاده ای با ۸۰ درصد، بیشترین نقش را به خود اختصاص داده است.
سرهنگ رضا کریمی نژاد، با اشاره به افزایش حدود ۲۰ درصدی آمار تصادفات منجر به فوت در هشت ماه سال جاری در سطح استان، می افزاید: در این مدت در اثر سوانح رانندگی در جاده های استان ۴۶۲ نفر جان باخته اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۶ نفر افزایش یافته است.
وی اظهار می کند: در این مدت حدود ۳۸۶ تصادف در جاده های استان گزارش شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است و در هر تصادف به طور میانگین ۱.۲ نفر فوت کرده اند.
رییس پلیس راه های آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۵ درصد علل تصادفات جاده ای ناشی از عدم توجه راننده به جلو است، می گوید: استفاده از تلفن همراه، صحبت با سرنشینان و مسافران و خوردن و نوشیدن چای در حین رانندگی از دلایل کاهش تمرکز و شش دانگ نبودن حواس راننده در حین رانندگی است.
سرهنگ کریمی نژاد، با اشاره به اینکه شتاب رانندگی در این استان از متوسط کشوری بالا بوده و همراه با عجله است، ادامه می دهد: به طور میانگین شتاب رانندگی که از طریق دوربین ها در جاده ها ثبت می شود در سطح کشور ۷۹ کیلومتر بر ساعت است در حالی که در آذربایجان شرقی سه واحد بیشتر و ۸۲ کیلومتر بر ساعت است.
وی یادآوری می کند: با افزایش هر واحد شتاب رانندگی و با توجه به نبود بخشندگی در جاده های استان، شدت تصادفات و میزان مرگ و میر ناشی از آن ها نیز افزایش می یابد.
رییس پلیس راه های آذربایجان شرقی انحراف به چپ خودرو را سومین عامل بروز تصادفات در جاده های استان به ویژه در جاده های دوطرفه اعلام کرده و می گوید: این عامل ۲۶ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده و با توجه به اینکه تعداد جاده های دوطرفه استان بیشتر از میانگین کشوری و تعداد بزرگراه ها از میانگین کشوری پایین تر است، برای کاهش تصادفات ناشی از انحراف به چپ خودروها باید جاده های دوطرفه به بزرگراه یا حداقل به سه بانده تبدیل شود و مسیر تردد وسایط نقلیه سنگین با خودروهای سواری جدا شود.
سرهنگ کریمی نژاد، با اشاره به اینکه قوانین موجود حوزه ترافیک و حمل و نقل در بروز تصادفات جاده ای بازدارندگی پایینی دارد، می افزاید: قوانین مصوب ۱۰ سال گذشته در این حوزه بازدارندگی لازم برای کاهش آمار تصادفات جاده ای ندارد و باید این قوانین بازنگری شود.
وی اظهار می کند: ارتقای سطح آگاهی رانندگان و آموزش به مردم، بازنگری در قوانین و مقررات رانندگی، ارتقای سطح استحکام خودروها، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر، افزایش تعداد دوربین های کنترل سرعت در جاده ها و ارتقای سطح ایمنی جاده ها از جمله اقدامات مورد نیاز برای کنترل و کاهش آمار تصادفات جاده ای در سطح استان است.
رییس پلیس راه های آذربایجان شرقی، می گوید: علاوه بر کنترل این عوامل، باید راننده نیز برای انجام سفر از نظر روحی و روانی آمادگی لازم را داشته باشد و شرایط لازم برای سفر وی مهیا شود.
سرهنگ کریمی نژاد، فرسودگی ۸۰ درصد ناوگان حمل نقل عمومی بار و مسافر را نیز از دیگر دلایل افزایش آمار تصادفات جاده ای در این استان اعلام کرده و ادامه می دهد: بر اساس قوانین مربوط به حوزه ترافیک و حمل و نقل برای تامین امنیت جانی مردم و مسافران این خودروها نباید در جاده ها تردد کنند ولی به ناچار و به علت برخی محدودیت ها در نوسازی این ناوگان از تردد این خودروها در جاده ها چشم پوشی می شود.
وی با تاکید بر افزایش ۷۵ درصدی برخورد با تخلفات حادثه ساز از سوی پلیس راه آذربایجان شرقی، یادآوری می کند: برای کاهش آمار تصادفات در جاده های برون و درون شهری، هم اکنون در هفت گردنه سخت عبور استان، سه گشت پلیس راه به صورت شبانه روزی مستقر بوده و بر تردد خودروها کنترل و نظارت می کنند و از ادارات مرتبط مانند راهداری و حمل و نقل جاده ای و شهرداری خواسته شده تا حداکثر تلاش خود را برای ارتقای ایمنی راه و جاده ها انجام دهند.
رییس پلیس راه های آذربایجان شرقی، می گوید: آذربایجان شرقی، استانی سردسیر و کوهستانی بوده و دارای ۳۷ گردنه است که ۱۷ گردنه از آن در راههای اصلی استان واقع شده و رانندگان را دچار مشکل میکند.
سرهنگ کریمی نژاد، می افزاید: در راستای اجرای طرح زمستانی، امسال تعداد گشتهای پلیس در راههای استان با ۳۵ درصد افزایش به ۹۶ مورد در هر روز رسیده است به طوری که در طرح تابستانی و روزهای عادی سال روزانه ۷۵ گشت پلیس با استقرار و حرکت در راه های مختلف استان بر رفت و آمد خودروها کنترل و نظارت داشتند.
وی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد تصادفات در شعاع ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها اتفاق افتاده، یادآوری می کند: ۵۰ درصد تصادفات نیز در نقاط حادثهخیز جادهای آذربایجانشرقی ثبت شده که با این نقاط پس از انجام اقدامات لازم و آشکار سازی این نقاط از ۱۳۴ نقطه در سال ۹۸ به ۷۱ نقطه در سال ۹۹ کاهش یافته است.
۸۵ درصد از علل تصادفات جاده ای آذربایجان شرقی به علت داشتن سرعت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی و انحراف به چپ است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانشرقی هم با بیان اینکه این استان در بروز تصادفات جاده ای در وضعیت مناسبی قرار ندارد، می گوید: ۸۵ درصد از علل تصادفات جاده ای استان مربوط به داشتن سرعت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی و انحراف به چپ است.
اورجعلی علیزاده، می افزاید: در هشت ماه سال جاری آمار تصادفات جادهای در این استان نگران کننده بوده و ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و بر اساس آمار کارشناسان و محققان حوزه ترافیک و جاده در بروز تصادفات جاده ای ۱۵ درصد جاده، ۱۵ درصد وسیله نقلیه و ۷۰ درصد عامل انسانی نقش ایفا می کنند.
وی با تاکید بر انجام اقدامات لازم از سوی دستگاه های دخیل در حوزه ترافیک و جاده برای کاهش آمار تصادفات تا پایان امسال، اظهار می کند: در این راستا و به منظور هوشمند سازی و مدیریت ترافیک در جاده های استان، ۸۸ دستگاه دوربین ترددشمار آنلاین و ۱۰۰ سامانه کنترل سرعت در جاده های مختلف نصب شده که از این تعداد ۵۹ سامانه در سال های گذشته و ۴۱ سامانه کنترل سرعت در سال جاری نصب و به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانشرقی با اشاره به اینکه ۵۸ دستگاه کنترل سرعت سیار نیز در اختیار پاسگاه های پلیس راه استان قرار دارد، می گوید: در هشت ماه سال جاری ۱۸۰ میلیون تردد جاده ای در سطح جاده های مختلف استان از سوی دستگاه های ترددشمار آنلاین ثبت شده که این تعداد در سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون تردد جاده ای بود.
علیزاده، با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد ارتقای ایمنی تردد جاده ای ادامه می دهد: طرح جامع کاهش تصادفات جاده ای استان در پنج حوزه فعالیت مدیریت ایمنی راه ها، راه (راه های ایمن تر)، وسیله نقلیه (وسایل نقلیه ایمن تر)، کاربران جاده ای ایمن تر(عامل انسانی) و حوزه واکنش بعد از تصادف اجرا می شود.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سازی برای کاهش آمار تصادفات جاده ای، یادآوری می کند: آموزشهای ارایه شده به رانندگان حرفهای از سوی این ادارهکل می تواند در این زمینه نقش بسزایی ایفا کند.
آمار جانباختگان تصادفات رانندگی در آذربایجان شرقی ۲۰ درصد افزایش یافته است
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در هشت ماه سال جاری ۶۳۹ نفر به علت فوت ناشی از تصادفات رانندگی به پزشکی قانونی استان ارجاع داده شده اند، می گوید: این تعداد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
علی صفایی فرد، می افزاید: از این تعداد ۵۰۶ نفر مرد و ۱۳۳ نفر زن بودند که هر کدام به ترتیب ۱۰ و ۸۵ درصد افزایش یافته است، همچنین ۱۰نفر از این آمار در خارج از استان، ۲۲ نفر در حوادث غیرترافیکی (موارد غیرترافیکی) و ۱۲ نفر نیز به فاصله بیش از یک ماه از تاریخ تصادف جان باختند.
وی اظهار می کند: بیشترین تلفات حوادث رانندگی در طی این مدت به ترتیب با ۴۵۱ فوتی در جاده های برون شهری و روستایی، ۱۵۸ نفر در مسیرهای درون شهری، ۱۰ نفر در جاده های خارج از استان و ۲۰ نفر نامعلوم و سایر راه ها گزارش شده است.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی می گوید: در آبان امسال ۸۳ نفر بر اثر حوادث رانندگی در آذربایجان شرقی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشته است که ۶۴ نفر از آنان مرد و ۱۹ نفر زن بودند.
صفایی فرد، ادامه می دهد: در هشت ماه امسال تعداد مصدومان حوادث رانندگی مراجعه کننده به ادارات پزشکی قانونی استان ۱۱ هزار و ۲۲۲ نفر بوده که از این تعداد هشت هزار و ۳۵۶ نفر مرد و ۲ هزار و ۸۶۶ نفر زن بودند.
وی یادآوری می کند: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد مصدومان حوادث ترافیکی ۱۰ هزار و ۲۵۷ نفر گزارش شده بود، حدود ۹ درصد افزایش داشته است.
سوانح رانندگی در آذربایجان شرقی سالانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ فوتی بر جا می گذارد
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجانشرقی نیز با بیان اینکه این استان رتبه سوم کشوری را از لحاظ میزان تصادفات به خود اختصاص داده و این وضعیت در حد هشدار و نگران کننده است، می گوید: سالانه ۲۲ تا ۲۳ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی در این استان مصدوم و ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر نیز فوت میکنند.
سرهنگ هاشم شعفی، علت اصلی سوانح رانندگی در این استان را سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی راننده و انحراف به چپ خودرو اعلام کرده و می افزاید: برای کاهش این آمار باید نسبت به آموزش همگانی، فرهنگ سازی و احترام به قانون و مقررات در جامعه تلاش کرد تا بتوان تعداد جانباختگان تصادفات را کاهش داد.
وی اظهار می کند: با توجه به افزایش میزان تصادفات در داخل شهرها و جادههای استان در سال های اخیر، این وضعیت خسارتهای مالی و عاطفی بسیاری به جامعه، خانوادهها و سیستم درمانی وارد کرده و خسارتهای مادی آن به جامعه حدود ۶.۴ درصد درآمد ناخالص کشور است.
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی، سهم عابران پیاده در بروز تصادفات را ۲۰ درصد، راکبان موتورسیکلت را ۲۰ درصد، رانندگان و سرنشینان خودروهای سواری را ۵۰ درصد و رانندگان باری و اتوبوس را کمتر از ۱۰ درصد اعلام کرده و می گوید: این آمار نشان می دهد اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان و فرهنگ سازی در این خصوص، ۹۰ درصد در کنترل تصادفات نقش دارد.
سرهنگ شعفی، ادامه می دهد: سال گذشته با شیوع بیماری کرونا، مسافرتها کاهش یافته و تصادفات هم کم شده بود اما امسال با افزایش مسافرتها این استان در وضعیت هشدار و افزایش تصادفات قرار گرفته است.