• کد خبر : 14777
  • یادداشت
  • تاریخ انتشار : 12 دی 1402 - 9:12 ب.ظ
  • اندازه فونت

عدم توجه به ارزش‌ها و توانمندی‌های وجودی بانوان عامل پرداختن به جلوه‌های ظاهری

عدم توجه به ارزش‌ها و توانمندی‌های وجودی بانوان عامل پرداختن به جلوه‌های ظاهری

اگر به ارزش‌ها و توانمندی‌های وجودی بانوان توجه گردد، و زنان بتوانند به طور عادلانه به منابع و فرصت ها با تکیه بر توانمندی‌های خود دسترسی داشته باشند، پرداختن به جلوه های ظاهری نخواهد توانست رضایتمندی آنان را تامین نماید و یا به هدف تبدیل گردد…

پایگاه خبری تحلیلی واژه – دکتر سعیده ابراهیمی اصل: حضرت فاطمه زهرا (س) اسوه زنان دنیا در حکمت، قدرت تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و آینده نگری در برخورد با مسائل زمان بوده اند. اگر نگاهی به تاریخ اسلام داشته باشیم، خواهیم دید که ثروت یک زن، فداکاری زن دوم و شهامت زن سوم در پرخطر ترین دوران تاریخی اسلام، نقشی متفاوت ایفا نموده است.

باید توجه داشت که در این شرایط حساس و سرنوشت ساز کشور نیز زنان می توانند نقش بی بدیلی در حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و خانواده داشته باشند. چرا که خانواده به عنوان بنیادی ترین ساختار جامعه توسط مادران و با مدیریت آنان راهبری می شود.

تحقیقات در زمینه متوسط طول عمر مادران و پدران نشان می دهد که حکمت الهی بر این تحقق گرفته که مادران، طول عمر بیشتری داشته و مقاومت به بیماری‌ها درآنها کمتر باشد تا بنیان خانواده قوام و انسجام خود را حفظ نماید.

نگاهی به آمار حضور زنان در مجلس شورای اسلامی، نشان‌ می‌دهد بالاترین میزان حضور بانوان در مجلس شورای اسلامی، به دوره دهم برمی‌گردد که ۱۷ زن توانسته بودند به پارلمان راه یابند. این رقم معادل ۵.۸ درصد کل تعداد نمایندگان بود، در حالی‌که در قوانین بسیاری از کشورها، به صراحت بیان شده است درصد مشخصی از کرسی‌های پارلمان باید به زنان اختصاص یابد. بنابراین باید برای افزایش حضور زنان در عرصه‌های سیاسی تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

همین روند در میزان مشارکت بانوان در مسئولیت‌های مختلف شهری و کشوری نیز مشاهده می شود. اگرچه همه دولتمردان و مردان موفق به نقش بانوان در این عرصه و پاکدستی و صداقت آنان اذعان دارند و می نویسند: “مرد از دامن زن به معراج می رود”، اما فی الواقع قدرت جسمی بیشتر ملاک توانایی قرار گرفته است.

اگر به من مجالی داده شود لیستی از بانوان فرهیخته استان را در هر یک از حوزه های مختلف معرفی خواهم کرد که نه تنها کمتر از مردان بلکه در قشر موفق ترین مردان جهان عمل کرده اند.

اگر به ارزش‌ها و توانمندی‌های وجودی بانوان توجه گردد، و زنان بتوانند به طور عادلانه به منابع و فرصت ها با تکیه بر توانمندی‌های خود دسترسی داشته باشند، پرداختن به جلوه های ظاهری نخواهد توانست رضایتمندی آنان را تامین نماید و یا به هدف تبدیل گردد.

لذا حاکمیت باید با وسعت نظر بیشتر زمینه حضور زنان در عرصه‌های سیاسی را وسعت بخشیده و خواهان این باشد که تمامی شهروندان فارغ از جنسیت، وارد عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شوند. همچنانکه طبق اصل 22 قانون اساسی جمهوری اسلامی دولت موظف است زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیاء حقوق مادی و معنوی او  را فراهم نماید.

 

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط