به گزارش واژه، مسعود سعادتی با بیان اینکه آموزش و پرورش دارای دو مجموعه صف و ستاد بوده که مجموعه صف، تمامی فعالیتهای معلمان از آغاز تا پایان سال تحصیلی را شامل میشود، اظهار کرد: مجموعه ستاد نیز شامل فعالیتهای بخشهای اداری برای آمادهسازی مدارس در آغاز سال تحصیلی است و تمامی این اقدامات برای آمادهسازی مدارس در قالب “پروژه مهر” انجام میشود.
مدیرکل دستگاه تعلیم و تربیت استان با اشاره به فعالیتهای ستاد ثبت نام به عنوان فرایندی مهم در آموزش و پرورش، بررسی مرتب و مستمر روند و تعداد ثبتنام دانش آموزان در مناطق و نواحی مختلف و همچنین میزان ثبتنام در رشتهها و پایههای مختلف تحصیلی را از جمله فعالیتهای مهم این ستاد دانست و ادامه داد: در حوزه ثبتنام در جایگاه بالاتری از میانگین کشوری قرار داریم و تمامی تلاشهایمان بر این است که عملیات ثبتنام به نحو مقتضی انجام شود.
سعادتی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص ثبت نام و توزیع کتب درسی، بیان کرد: ثبتنام ۸۶ درصد از دانش آموزانمان تا به امروز انجام شده و تلاش داریم تا چند هفته آتی ثبتنام صد درصدی انجام شود.
وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در حوزه تجهیز و تامین نیروی انسانی در مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید، گفت: با توجه به وجود بیش از ۴۲۰۰ باب مدرسه و بیش از ۷۸۰ هزار دانش آموز در سطح آذربایجان شرقی و تنوع مدارس، نیازها و فضای فیزیکی و تجهیزات هر مدرسه متفاوت از سایر مدارس است؛ سیاستهای آموزش و پرورش نیز بر این بوده که تا حد توان و در حد اعتبارات دولتی بتواند نواقص و مشکلات مدارس را برطرف کند.
وی، فعالیتهای ادارات، مدیران و روسای مناطق و نواحی و مدیران مدارس و تهیه تجهیزات آموزشی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به عنوان بازوی پشتیبانی آموزش و پرورش را از جمله اقدامات انجام شده در تابستان برای تجهیز مدارس، برشمرد و اظهار کرد: بازسازی و ساخت مدارس جدید یکی از وظایف مهم دولت بوده که در این راستا از هفته دولت سال گذشته تا کنون حدود ۱۵۶ باب مدرسه (۵۳۶ کلاسه) احداث و حدود ۸۲۴ میلیارد تومان برای احداث مدارس هزینه شده که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات دولتی و مابقی توسط خیران تامین شده و اعتبارات در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
وی به عدالت آموزشی به عنوان یکی از محورهای ۱۲گانه فعالیت وزارت آموزش و پرورش و ابعاد مختلف آن از سازماندهی نیروی انسانی گرفته تا تامین تجهیزات و اقلام مورد نیاز مدارس، اشاره و بیان کرد: علاوه بر ارسال کاروان تجهیزات آموزشی توسط اداره کل نوسازی در قالب طرح شهید عجمیان به حدود ۱۳۰ مدرسه منتخب مناطق کم برخوردار با هزینهای بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نیز کمک میشود.
سعادتی در ادامه پوشش تحصیلی پس از انقلاب اسلامی را چشمگیر دانست و گفت: خوشبختانه ایران پس از انقلاب اسلامی در پوشش تحصیلی و زیر چتر نظام تعلیم و تربیت آوردن افراد، مناطق محروم و دختران و پسران موفقیت آمیز عمل کرده و این مهم قابل مقایسه با گذشته نیست؛ پوشش تحصیلی پسران قبل از انقلاب اسلامی ایران بسیار بیشتر از دختران بود، اما الان تعداد دختران تقریبا با پسران برابر است.
وی تصریح کرد: میتوانیم ادعا کنیم که شرایطی فراهم شده است که بیش از ۹۹ درصد افراد واجد شرایط که باید در مدرسه باشند به مدرسه بروند که این جزو حداقلهای لازم در حوزه آموزش است. عدالت در کیفیت آموزش نیز از دیگر مسائل مطرح شده در سالهای گذشته است؛ با توجه به برابر نبودن کیفیت آموزش در مدارس مختلف و افزایش سهم هزینهکرد خانوار در موفقیت کنکور طرح مصوبهای تحت عنوان تاثیر سوابق تحصیلی در این خصوص توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که سهم سوابق تحصیلی در کنکور امسال ۴۰ درصد بود.
وی، بهتر شدن رتبههای داوطلبان مناطق کم برخوردار در آزمون سراسری سال جاری را از جمله مزایای مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری کنکور عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال رتبه نهم کنکور انسانی از منطقه محروم چاراویماق بود و بهبود رتبهها در سایر مناطق کم برخوردار در مقایسه با سالهای گذشته نیز دلیلی بر این ادعاست؛ در کنار این طرح، سیاست دولت در راستای حمایت از مدارس دولتی و تقویت تجهیزات و امکانات مدارس، تامین نیروی انسانی و توزیع عادلانه معلمان است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به کمرنگ شدن فعالیتهای فوق برنامه در دهههای گذشته، خاطرنشان کرد: سیاست و رویکرد آموزش و پرورش در دولت سیزدهم در راستای ترویج فعالیتهای فوق برنامه و آموزشهای غیر درسی مانند مشارکت دانش آموزان در برخی تشکیلات دانشآموزی و تجربه زندگی اجتماعی، فراهم کردن فرصتهایی برای اردوهای تفریحی، زیارتی و علمی و تلاش برای درگیری هرچه بیشتر دانش آموزان در برنامههای فوق برنامه است.
وی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر ضرورت تقویت حوزه مهارتی در آموزش و پرورش با همکاری هنرستانها و سازمان فنی و حرفهای، اظهار کرد: با توجه به اینکه تمامی دانش آموزان نمیتوانند از طریق حوزههای نظری، تجربی و ریاضی به سطح مطلوبی برسند، تمامی تلاشها در دهههای گذشته در راستای جذب دانش آموزان در حوزههای هنری و فنی حرفهای و حل مشکلات جذب تکنسین در سالهای آینده است.
به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام و ایتا “واژه” بپیوندید.