به گزارش واژه، متن بخشنامه سازمان راهداری که به امضای جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای رسیده به شرح زیر است؛
«پیرو بخشنامه مورخ 1400/07/09 در خصوص ملاحظات تردد به منطقه مورد مناقشه قرهباغ، حسب هماهنگی بهعملآمده با وزارت امور خارجه به آگاهی شرکتهای حملونقل میرساند بر اساس قوانین جمهوری آذربایجان ورود اتباع خارجی به آن کشور خارج از گذرگاههای مرزی رسمی تعیینشده نقض مرز جمهوری آذربایجان محسوب شده و مسئولیتآور است.
بنابراین مؤکداً توصیه میشود رانندگان کامیون و اتباع ایرانی بهمنظور عدم مواجهه با پیامدهای آن و حساسیتهای موجود برای احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان از طریق جمهوری ارمنستان وارد شهر لاچین و منطقه قرهباغ نشده و شرکتهای حملونقل بینالمللی و کامیون ها نیز از امضای هرگونه قرارداد تجاری با منطقه قرهباغ، صدور اسناد حمل، ارسال و تخلیه محمولات و امثالهم به آن منطقه اجتناب کنند.»
*
قرهباغ (ارمنی: Ղարաբաղ; ترکی آذربایجانی: Qarabağ) یک منطقه جغرافیایی در شرق ارمنستان و جنوب غربی جمهوری آذربایجان است که از ارتفاعات قفقاز کوچک تا زمینهای پست بین رودخانههای کر و ارس کشیده شدهاست.
همچنین قرهباغ یکی از تقسیمات سیاسی ایران از دوره صفویه به این سو بود، که پس از عهدنامه گلستان به روسیه تزاری واگذار شد.
تا ۱۸۴۰ این منطقه همچنان با عنوان ایالت قرهباغ شناخته میشد اما پس از آن به بخش شوشا تغییر نام یافت، در اتحاد جماهیرشوروی بخشهایی از آن به جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی پیوست، بخش زنگهزور به جمهوری سوسیالیستی ارمنستان شوروی واگذار شد و پس از اشغال این منطقه توسط واحدهایی از ارتش شوروی در معیت نیروهای ارمنستان بخش کوهستانیاش که قسمتی از ساکنان آن را ارامنه تشکیل میدادند با عنوان جمهوری آرتساخ اعلام استقلال کرد.