به گزارش واژه، غفور غفوری ظهر امروز در گفتوگو با خبرنگاران به تاریخچه تأسیس مجتمع فنی تبریز اشاره و اظهار کرد: این مجتمع از سال ۱۳۷۸ تأسیس شده و با ۲۵ سال سابقه درخشان، یکی از معدود آموزشگاههای فنی حرفهای کشور است که چهار شعبه دارد.
غفوری افزود: این مجتمع با هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای آموزشی و وجود واحد مستقل کاریابی، هر ساله حدود شش هزار نفر را تحت آموزش قرار میدهد.
آموزش سالانه ۶ هزار نفر با ۸۰۰ دوره تخصصی
وی ادامه داد: ما در مجتمع فنی تبریز با ارائه بیش از ۸۰۰ نوع دوره آموزشی در زمینههای مختلف فنی و حرفهای، تلاش میکنیم تا نیازهای بازار کار را برآورده کنیم و مهارتهای لازم را به شهروندان ارائه دهیم.
ارائه آموزشهای اشتغالمحور برای ورود به بازار کار
غفوری با تاکید بر اشتغالمحور بودن بسیاری از دورههای آموزشی این مجتمع، گفت: خروجی کلاسهایی از جمله برنامهنویسی و طراحی، ورودی مستقیم به اشتغال دارند.
وی با اشاره به برگزاری مسابقه بزرگ مهارتهای برنامهنویسی و طراحی وب در مجتمع فنی تبریز افزود: طبق تحقیقات بهدستآمده، برگزاری این مسابقه در سطح کشور برای اولین بار بوده و ۱۰۴ نفر کارآموز کودک، نوجوان و جوان در آن شرکت کردهاند.
برگزاری نخستین مسابقه ملی مهارتهای برنامهنویسی و طراحی وب
مدیرعامل مجتمع فنی تبریز همچنین درباره اهداف برگزاری این مسابقه گفت: هدف از این مسابقه ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان جوانان و شناسایی استعدادهای برتر در زمینههای برنامهنویسی و طراحی وب بوده است.
وی همچنین بیان کرد که این رویداد، فرصتی مناسب برای ارتقاء مهارتها و تبادل تجربیات بین شرکتکنندگان فراهم کرده و به ایجاد یک فضای آموزشی فعال کمک کرده است.
غفوری ادامه داد: آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه ملی مهارتهای برنامهنویسی و طراحی وب عصر امروز با حضور مسئولین شهری و استانی در سالن اجتماعات دانشگاه فنی و حرفه ای استان برگزار خواهد شد.
وی از تقدیم جوایز نقدی به برگزیدگان خبر داد و افزود: برای نفر اول، دوم و سوم به ترتیب پنج میلیون، دو و نیم میلیون و یک میلیون تومان جوایز نقدی اهدا خواهد شد.
مدیرعامل مجتمع فنی تبریز خواستار برگزاری جلسه با موسسات آزاد فنی حرفهای توسط استاندار شد و ادامه داد: یکی از دغدغههای جامعه امروزی اشتغالزایی است و آموزشهای ارائه شده در این آموزشگاهها منجر به اشتغالزایی مستقیم میشود.
وی تصریح کر: برگزاری این جلسات میتواند به همافزایی در برنامهریزی و ایجاد استراتژیهای مؤثر برای توسعه مهارتهای فنی و حرفهای کمک کند.
لزوم حل مشکلات برونسازمانی آموزشگاهها
غفوری در ادامه صحبتهای خود به حل مشکلات برونسازمانی آموزشگاهها بهعنوان یکی از وظایف سازمانهای دولتی اشاره کرد و گفت: در استان ما هزار و ۲۰۰ آموزشگاه وجود دارد که در حال حاضر ۷۴۶ آموزشگاه فعال بوده و برای ۷ هزار نفر اشتغالزایی شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به این تعداد آموزشگاه و حجم بالای افراد آموزشدیده، لازم است که سازمانهای دولتی برای رفع مشکلات و چالشهای موجود در این حوزه تلاش کنند تا بتوانیم بهطور مؤثرتر به نیازهای بازار کار پاسخ دهیم.
مدیرعامل مجتمع فنی تبریز تأکید کرد که این همکاری میتواند به بهبود شرایط آموزش و اشتغال جوانان کمک کرده و به توسعه پایدار استان منجر شود.
وی همچنین از آموزشگاههای آزاد خواست تا بنگاههای اقتصادی را بهعنوان مشاور خود انتخاب کنند. وی در این باره گفت: اکثر بنگاههای اقتصادی با کمبود نیرو مواجه هستند و این همکاری میتواند به رفع این مشکل کمک کند.
غفوری توضیح داد: با ایجاد ارتباط نزدیکتر میان آموزشگاهها و بنگاههای اقتصادی، میتوانیم نیازهای واقعی بازار کار را شناسایی کرده و برنامههای آموزشی را متناسب با آن طراحی کنیم.
اهمیت استعدادیابی در سنین پایین برای حل معضل اشتغال
وی به دغدغههای جامعه در زمینه اشتغال اشاره کرد و گفت: افراد جامعه مدام به دنبال حل مشکل اشتغال هستند. استعدادیابی و برنامهریزی روی کودکان ۱۳ و ۱۴ ساله میتواند آنها را برای ورود به مسیرهایی آماده کند که در آینده مشکلی در زمینه اشتغال نداشته باشند
غفوری تأکید کرد که با شناسایی استعدادها در سنین پایین و ارائه آموزشهای متناسب، میتوانیم نسل جوان را برای ورود به بازار کار توانمند سازیم و زمینهساز ایجاد فرصتهای شغلی پایدار برای آنها باشیم. این رویکرد میتواند به کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه کمک کند.
آمادگی مجتمع فنی تبریز برای استعدادیابی مهارتی رایگان کودکان
مدیرعامل مجتمع فنی تبریز، از اعلام آمادگی این مجتمع برای ارائه خدمات استعدادیابی مهارتی رایگان به کودکان خبر داد و افزود: هدف ما این است که خانوادهها بتوانند مسیر مهارتی فرزندان خود را شناسایی کرده و در این راه آنها را هدایت کنند.
وی تأکید کرد که این امر به خانوادهها کمک میکند تا با شناسایی استعدادها و توانمندیهای کودکان، تصمیمات بهتری در زمینه آموزش و آینده شغلی آنها اتخاذ کنند.
ضرورت آموزش سواد مالی در مدارس و دانشگاهها
غفوری ضمن ابراز نگرانی از اینکه در هیچ کدام از مدارس و دانشگاههای کشور سواد مالی آموزش داده نمیشود، گفت: اگر فردی بخواهد بدون گذراندن دورههای سواد مالی وارد بازار کار شود، احتمال شکست او بسیار بالاست.
وی تأکید کرد که آموزش سواد مالی برای توانمندسازی جوانان و آمادهسازی آنها برای چالشهای اقتصادی ضروری است.
مدیرعامل مجتمع فنی تبریز افزود: بدون این آموزشها، جوانان ممکن است در مدیریت مالی و تصمیمگیریهای اقتصادی با مشکلات جدی مواجه شوند.
برگزاری دورههای نذر مهارت در مجتمع فنی تبریز
وی از برگزاری دورههای نذر مهارت در این مجتمع خبر داد و گفت: شما میتوانید با معرفی افراد بیبضاعت، آنها را به شرکت در این دورهها تشویق کنید، به شرطی که فرد واقعاً بیبضاعت بوده و آموزشها را تا آخرین جلسه دنبال کند.
وی تأکید کرد که این دورهها بهمنظور ارتقاء مهارتهای شغلی افراد نیازمند طراحی شده و هدف آن توانمندسازی جامعه و ایجاد فرصتهای شغلی برای کسانی است که به دلیل شرایط مالی نمیتوانند از آموزشهای حرفهای بهرهمند شوند.
غفوری ابراز امیدواری کرد که با این اقدام، افراد بیشتری بتوانند مهارتهای لازم را کسب کرده و در آینده به بازار کار وارد شوند. این رویکرد نشاندهنده تعهد مجتمع فنی تبریز به مسئولیت اجتماعی و حمایت از اقشار آسیبپذیر جامعه است.