به گزارش واژه، رسول برگی، رئیس شورا ی اسلامی کلانشهر تبریز در ابتدای این جلسه با تبریک فرارسیدن روز دانشجو اظهار کرد: وجود دانشجویان مطالبهگر در جامعه بسیار مثبت است و باید از ظرفیت این دانشجویان در تمامی حوزهها استفاده کنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اصلیترین رسالت دانشجویان مطالبهگری است و تمامی دانشجویانی که مطالبهگر هستند و سعی در حل مشکلات جامعه بهلحاظ علمی دارند، به تصحیح برخی مشکلات در جامعه کمک میکنند.
وی همچنین با تبریک فرارسیدن روز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار نیز گفت: یک شب پرستاری از بیماران برابر با ۱۰۰ سال عبادت است و شغل پرستاری توفیقی بزرگ محسوب میشود و احادیث و روایات بسیار زیادی در خصوص ثواب و اجر معنوی این شغل وجود دارد.
برگی همچنین با اشاره به شهادت جانباز سرافراز اسلام و مدافع حرم حاج صمد فاتح نژاد گفت: شهادت حاج صمد دلهایمان را خون کرد چراکه این شهید بزرگوار اسوه صبر و استقامت بود و از خداوند میخواهیم هیچکدام از ما شرمنده این شهدا نباشیم.
بود و نبود اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی چه تفاوتی دارد
فریدون بابایی اقدم رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: امیدوار بودیم بحث آلودگی هوای تبریز در دستور جلسه امروز قرار میگرفت چراکه آلودگی هوا این روزها به یکی از معضلات مهم تبریز تبدیل شدهاست.
وی ادامه داد: صبح امروز از ۹ ایستگاه هواشناسی، در سه مورد هوای تبریز پاک و مابقی ایستگاهها نیز قابلقبول اعلام شده بود که اینموضوع جای تعجب دارد.
وی با بیان اینکه هوای تبریز (مخصوصا در قسمت کجوار در کنار پتروشیمی) بعد از دو روز بارش برف و باران آلوده است، تاکید کرد: ما کمیسیون بند ۲۰ را در مورد مشاغل مزاحم در اختیار داریم اما تاکنون واکنشی از سوی شورای شهر در رابطه با محکومیت آلودگی هوای تبریز ندیدهام.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز افزود: علیرغم تذکر مسئولان استانی به موضوع آلودگی هوا این موضوع مورد توجه قرار گرفته نشده است با این حساب بود و نبود ادارهکل حفاظت محیطزیست آذربایجان شرقی چه تفاوتی دارد؟!
برگی نیز در واکنش به سخنان بابایی اقدم گفت ادارهکل محیطزیست استان را به کمیسیون دعوت کردیم و قرار است در صحن علنی شورا نیز حضور یابد.
گزارش شهرداری تبریز در خصوص سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی
در ادامه این جلسه رضا جمالی، مدیر سرمایهگذاری شهرداری تبریز گزارشی در خصوص سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی ارائه کرده و افزود: تعدادی از پروژه ها از دوران شورای چهارم و پنجم ناقص مانده اند.
وی ادامه داد: شیوه نامه سرمایه گذاری، اطلس سرمایه گذاری و سیاست های تشویقی نیز در زیر ساخت های قانونی انجام شده اس.
جمالی همچنین گفت: سیاست های تشویقی برای سرمایه گذاران وجود دارد و حدود ۱۶ سال است که سرمایه گذاری در شهرداری تبریز فعال شده است.
روحاله دهقان نژاد، رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز گفت: سرمایهگذاری در تبریز حدیث مفصلی دارد و با توجه به اینکه موضوعی به نام سرمایهگذاری در شهر تبریز معنا و مفهومی ندارد سیاستی نیز دراینراستا اعمال نشدهاست و قراردادها در دادگاه خلعید میشود.
وی ادامه داد: اگر امروز سرمایهگذاری این موضوعات و مشکلات را ببیند مطمئنا پا پس خواهید خواهد کشید؛ اصلا مشخص نیست که طرف قرارداد بر چه اساسی پایش میشود و بهترین نقاط شهر تبریز در دست چند نفر است که کلا شهر را قفل کردهاند.
رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلاشهر تبریز تاکید کرد: یک پروژه در منطقه دو تنها بهخاطر امضای کارمند راکد ماندهاست و امروز بانک خانه آن فرد را مصادره میکند درحالیکه ۲۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردهاست.
وی همچنین گفت: افرادی که اطلس سرمایهگذاری به آنها داده میشود شرکتهایی برای مطالعهی فنی و مهندسی هستند و نمیتوانند بیشاز ۶۰۰ میلیون تومان قرارداد ببندد درحالیکه قرارداد مطالعات سرمایهگذاری ۳ میلیارد تومان است.
روحاله رشیدی، رییس کمیسیون عمران حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز گفت: جنس پروژههای نیمهتمام عمرانی است و باید حجم سرمایهگذاری انجامگرفته در پروژهها محاسبه شود همچنین خروجی محاسبه باید عددی باشد که بدانیم چقدر هزینه در اثر بیضابطگی تحمیل شهر و شهرداری شده است.
بابایی اقدم، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز بیان کرد: نقش شهردار در حوزه سرمایهگذاری بسیار کلیدی است و باید سیاستهای خود را در این حوزه اعلام کند.
وی با بیان اینکه تدوین اساسنامه گام بزرگی به شمار میرود افزود: مدیریت سرمایهگذاری تبدیل به سازمان میشود ایکاش شهردار نیز برنامههای خود را در این زمینه اعلام کند.
سید کاظم زعفرانچیلر، رییس کمیسیون سرمایهگذاری، گردشگری و بهبود فضای کسبوکار شورای اسلامی کلاشهر تبریز نیز بیان کرد: با تشکیل هیأت عالی سرمایهگذاری چهار پروژهای که راکد مانده بود تعیین تکلیف شدند.
عباس رنجبر شهردار کلانشهر تبریز نیز گفت: سرمایهگذاری شهرداری در تبریز از سال ۱۳۷۳ شروع شده اما متاسفانه افت و خیز زیادی داشته و اکنون شاهد هستیم که بهرهای از آن نبردهایم.
وی ادامه داد: ما در مقطع فعلی دو سیاست کوتاهمدت و بلندمدت را میتوانیم اجرا کنیم؛ در برنامه کوتاهمدت، تعیین تکلیف پروژههای راکد سرمایهگذاری در شهر قرار دارد که باید بعد از راهکار اساسی، گره کار آنها را باز کنیم و در بحث سیاست بلندمدت نیز نکته مهم این است تا زمانی که این پروژهها را تعیین تکلیف نکنیم، سرمایهگذار به این شهر نمیآید.
شهردار تبریز در خصوص ایجاد سازمان سرمایهگذاری و جذب مشارکتهای مردمی، اظهار کرد: برای تصویب اساسنامه سازمان، وزارت کشور دنبال حجم سرمایهگذاری در تبریز در چهار سال گذشته است و ما با حضور در وزارت کشور آنها را قانع کردیم که در چهار سال گذشته بنا بر دلایلی، هیچ سرمایهگذاری اتفاق نیفتاده است و باید ۱۲ سال گذشته را بررسی کنند که خوشبختانه آنها نیز قانع شدند.
وی افزود: هدف از تاسیس این سازمان، ایجاد ساختاری مناسب در مناطق و سازمانها برای ارائه فرصتهای سرمایهگذاری است و ما هر هفته جلسه هیئت عالی را برگزار میکنیم تا مصوبات آن را به صحن شورا بیاوریم.
بررسی مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص واگذاری حسابرسی سازمان آرمستانها، حمل بار و تاکسیرانی
علیرضا نوای باغبان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: به دلیل نقل مکان حسابرس سه سازمان آرمستانها، حمل بار و تاکسیرانی از تبریز، باید حسابرس جدیدی انتخاب شود.
وی ادامه داد: در سال ۹۷ کمیته حسابرسی تشکیل یافته بود که این موضوعات در آن کمیته بررسی میشود و نتیجه این شده است که نفر جدیدی برای حسابرسی سازمانهای حمل بار، آرامستان و تاکسیرانی معرفی کنیم.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز یادآور شد: یک سری محدودیتهایی در صلاحیت حسابرس نیز داریم که فقط باید یکی از آنها انتخاب شود و نتیجه مطالعه و مذاکره ما این شد که شرکت آریان محاسب پویا برای سازمان آرامستان و موسسه آرین تدوین سهند نیز برای دو سازمان دیگر حسابرسی انجام دهند.
احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز در این رابطه اظهار کرد: حسابرسی یکی از ابزارهای نظارتی شورا است، ولی ما با خلا حسابرسی های داخلی در مناطق و سازمانها مواجه هستیم و خواهش میکنیم حسابرسی در مناطق و سازمانها حسابرسی انجام شود و صرفا به امضای سند اکتفا نکنند.
رشیدی نیز بیان کرد: گزارش اقدامات انجام شده در حوزه حسابرسی سازمانها و مناطق را ارائه دهید که چه تعداد مانده و تا کجا انجام گرفته شده است.
وی با بیان اینکه برخی مناطق و سازمانها در این راستا همکاری نمیکنند، ادامه داد: ایده دیوان محاسبات شهرداری که در دوره پنجم در تهران راهاندازی شد، میتواند در تبریز نیز اجرا شود و اگر عین این دیوان نیز نتوانیم اجرایی کنیم، اهمیتی ندارد، مهم ساز و کاری است که بخش مالی نیزحسابرسی شده و تنها شهردار پاسخگو باشد.
نوای باغبان در ادامه اظهار کرد: در بهمن ماه سال ۱۳۹۹، حسابرس سال ۱۳۹۹ را انتخاب کردیم که باید مطابق قانون در تیرماه انتخاب میشد و برای سال ۱۴۰۰ امروز آگهی دادهایم.
وی افزود: برنامهریزی ما باید چنان باشد که برای سال آینده حسابرس خود را انتخاب کرده باشم، همچنین باید به کارهایمان سرعت دهیم که در کنار کارهای بودجه و تفریغ آن، بحث حسابرسی را پیش ببریم؛ تاکنون از شرکت عمران و توسعه شهرداری تبریز حسابرسی نشده است که نمیدانیم دلیل آن چیست؟
تصویب کلیات طرح صیانت از سلامت اداری (سوت زنی فساد)
دهقاننژاد با بیان اینکه طرح صیانت از سلامت اداری با نگاه به اسناد بالادستی تهیه شده است، گفت: شناسایی حفرههای فساد و ناامنی، رابطه بین مفسدین و حمایت از افرادی که فساد را گزارش میدهند همگی از برنامه های این طرح به شمار می رود.
وی اظهار کرد: در دنیا ۴۰ درصد فسادها از طریق این طرح کشف میشود، در تهران و مشهد نیز آن را به کار می برند.
رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در طرح صیانت از سلامت اداری افراد به صورت شناس و یا ناشناس پیام میدهند و مشخصات گزارش دهنده محرمانه خواهد بود.
دهقاننژاد افزود: نام طرح به صیانت سلامت اداری تغییر یافته و همچنین معاون مالی و اداری و معاون برنامهریزی نیز به این کمیته اضافه خواهد شد.
محمد حسن اسوتچی، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه بیان کرد: امیداوریم این طرح نتایج مثبتی داشته باشد، این طرح قبلا تحت عنوان کمیته کارگری مطرح شد که من موافق آن نبودم، این کمیته در کمیسیون برنامه و بودجه پیشبینی شده ولی اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه اگر تشکیلات مرتبط وظایف خود را به درستی انجام دهند نیازی به تشکیل چنین کمیتهای نیست، ادامه داد: همان طور که تشکیلات حراست به اذعان خودشان فقط وظیفه گزارش دارند اگر هر مجموعه وظایف خود را به درستی انجام دهد، نیازی به این نخواهد بود.
وی یادآور شد: مهمترین اصل د ر این طرح محرمانهبودن اسامی افراد است که دغدغهای نداشته باشند.
صادقی نیز در ادامه اظهار کرد: از شهرداریهای مناطق دائما به گوش ما میرسد که افرادی با حیثیت شهرداری بازی میکنند و میگویند: «الین هارا اوجادی گوی تورا(هرجا که دستت میرسد بگذار آنجا)!» خواهشمندم با افرادی که این موضوعات را در مناطق مطرح میکنند، برخورد شود.
غلامرضا احمدی نائب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه این طرح در راستای افزایش بعد نظارتی شورا است، گفت: شهروندان هنوز نمیدانند که میتوانند با بازرسی شهرداری و مناطق ارتباط داشته باشند.
رشیدی نیز گفت: دلیل تشکیل کمیسیون صیانت از سلامت اداری چیست؟ به نظرم باید از شهرداری بخواهیم ادارات ذیربط را فعال کند.
وی در ادامه با بیان اینکه لازم است که شکل اجرای این موضوع تبیین شود، اذعان داشت: باید محدودهی این سامانه و تمایز آن با دیگر سامانهها مشخص و تصویب شود.
رشیدی افزود: باید مشخص شود چه موضوعاتی میتواند در این سامانه مطرح شود چرا که دردمندی زیاد است و اگر این طرح تصویب شود، انبوهی از مسائل ارجاع داده خواهد شد.
برگی رییس شورای شهر تبریز نیز در این خصوص بیان کرد: طرح سوتزنی در کشورهای مختلف اجرایی میشود، اینکه ما پیشنهاد دادیم در ایران و در مشهد تهران و ظاهرا در اصفهان نیز فعال است، افزایش نظارت شورا و کمک به شهرداری است.
وی ادامه داد: اینکه مدیر یک نهاد نظارتی چندین میلیون تومان برای اتاق خود هزینه میکند و هر کس اعتراضی داشته باشد با هتاکی پاسخ میدهد، که بروید دستتان را هرجا بلند بگذارید! درست نیست، باید یک تشکلی تشکیل شود که این امورات در آنجا بررسی شود و شهردار و شورا به آن دسترسی داشته باشند.
وی اضافه کرد: نیاز است نهادی باشد تا مردم، رئیس و کارمند شجاعت داشته باشند که حرفشان را بزنند لذا ما میخواهیم قدرت نظارت را از طریقشورا بالا برده و مشکلات شهروندان و کارکنان را حل کنیم.
برگی خاطر نشان کرد: از امروز به مدت یک ماه، کمیسیون تحقیق و نظارت موظف به تدوین آییننامه کار کمیسیون صیانت سلامت اداری میشود.
حکیمه غفوری، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ی اسلامی شهر تبریز نیز گفت: اینکه گفته میشود باید قدرت شورا را بالا ببریم؛ قدرت شورا بالا است و ما باید اطلاعات بگیریم و این موضوع را ساماندهی کنیم که افراد تک تک تماس نگیرند.
عباس رنجبر شهردار تبریز هم در این خصوص اظهار کرد: بنده از این طرح استقبال میکنم ولی باید فرایندهای این طرح نیز مشخص شود تا شاهد حجم گستردهای از پیامها نباشیم، این موارد تا زمانی که به نقطه تشخیص نرسیده است، قابلیت اجرایی ندارد.
وی ادامه داد: اگر فرایند این امر مشخص نشود، شاهد ارسال انبوه نامهها خواهیم بود، ولی باید در پالایش موضوعات نیز پیشبینی هایی داشته باشیم.
شهردار تبریز خاطرنشان کرد: قبل از اینکه گزارشات به کمیسیون بیاید، باید پالایش های لازم صورت گرفته و راهکاری تعیین شود.
در نهایت کلیات طرح صیانت از سلامت اداری که پیش از این با نام «سوت زنی فساد» توسط رییس شورای اسلامی شهر تبریز ارایه شده بود، مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.
بررسی طرح ایجاد تقویت ساختار اداری نگهداری و تعمیرات نت
پرویز هادی، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا ی شهر تبریز در خصوص این طرح اظهار کرد: متاسفانه وضعیت ماشینآلات، تاسیسات و اماکن شهرداری خوب نیست و با توجه به اینکه این بحث زیرمجموعه معاونت فنی و عمرانی بوده، درخواست ما این است که در اختیار شخص شهردار باشد
وی ادامه داد: براساس بررسیهای انجام شده، مشخص شد که در نگهداری ماشین آلات مشکل داریم و برای خرید مشکلی وجود ندارد و بحث نت (نگهداری و تعمیرات)، ساختار اچ اس ای و ایمنی کار نیز باید در این راستا مد نظر قرار گیرد.
نوای باغبان نیز در این خصوص بیان کرد: بحث نت احتیاج به ساختار نداشته و تنها نیازمند توجه است، باید تعمیر و نگهداری جایگاه خود را در سازمان پیدا کند و هر جا که دستگاهی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد راننده مسؤل تعمیر و نگهداری خودرویی باشد که تحویل گرفته است.
وی گفت: پیشگیری، نگهداری و تعمیر اصل مهمی است، ولی نباید دنبال ساختار باشیم، مدیرانی که اختیار دارند، میتوانند به تعمیر و نگهداری بها دهند.
زعفرانچیلر نیز خاطرنشان کرد: دهها عکس از سطح شهر در رابطه با پایههای پلها، عابرپیادهها، چراغهای روشنایی وپروژههایی که اجرا میشود، گرفته ام ولی متولی تعمیر و نگهداری معلوم نیست.
وی ادامه داد: باید بدانیم متولی تعمیر و نگهداری این اقلام کیست؟ پایههای پل دانشجو پوسیده است، متولی آن کیست؟
زعفرانچیلر اضافه کرد: تعمیر و نگهداری تبدیل به حفرهای شده است که انجام نمیشود و تبدیل به بازسازی و تعویض میشود، سوال من این است که متولی تعمیر و نگهداری شهرداری کیست!
برگی، رییس شورا ی اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: پلی زدیم که پله ندارد، الان نمیتوانیم پله بزنیم چون منطقه نظامی است، نمیدانم منطقه نظامی بعدا بوجود آمده است؟ یا قبلا بوده و توجه نشده است؟
هادی نیز گفت: ۹۰ درصد تجهیزات و ماشینآلات نگهداری صحیحی نداشته و فرسوده شدهاند و در بحث اچ اس ای نیز ایمنی و سلامت کل کارکنان را در نظر میگیریم.
رنجبر شهردار تبریز عنوان کرد: نامه ای برای بررسی تمام پلهای عابر پیاده زده ایم تا مورد بازرسی قرار گیرد و همچنین گزارشی خواستهایم؛ همچنین درخواست ایجاد پلهبرقی را نیز داشته ایم که گاها تغییر بودجه نیز در این حوزه درخواست شده و ما با آن موافقت کردیم.
شهردار تبریز با بیان اینکه بازگشت پلهای عابرپیاده شهر نیازمند اعتبار بالایی است، گفت: در بخشی از پلهایی را که در دست بخش خصوصی است، بخش خصوصی را ملزم کرده ایم که نسبت به رفع ایرادات اقدام کنند.
رنجبر اضافه کرد: ایمنی یا اچ اس ای، قانونا باید از طرف پیمانکار رعایت شود و نفری در این حوزه داشته باشد که دوره ایمنی پروژه دیده باشد؛ ما شهرداریهای مناطق را متعهد کرده ایم تا منابع مورد نیاز خود را در رابطه با تعمیر و نگهداری ماشین آلات ارائه کنند، به نظرم باید گزارش دورهای اخذ شود تا تصمیم گیری انجام گیرد.
اسوتچی نیز با بیان اینکه در وهله اول وظیفه ما حفظ جان کارکنان و کارگران است، اظهار کرد: کارگران ما موظف به تنظیف شهر هستند، وظیفه حفاظت از جان آنها نیز برعهده شهرداری است تا زمانی که ایمنی کار عایت نشود، نمیتوان انتظار تنظیف و پاکی داشت.
در نهایت مصوبات کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا درخصوص طرح ایجاد و تقویت ساختار اداری نگهداری و تعمیرات (نت) با هدف ایجاد ساز و کار مناسب برای نگهداری بهینه تاسیسات و ابنیه شهری، تقویت واحد ایمنی و سلامت کارکنان (HSE) و الزام شهرداری تبریز به اضافه نمودن پیوستهای محیط زیستی برای پروژه های عمرانی و ترافیکی به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.