• کد خبر : 16226
  • گزارش
  • تاریخ انتشار : 8 دی 1403 - 8:43 ب.ظ
  • اندازه فونت
گزارشی از علل ترافیک تبریز در مواقع بارش:

ترافیک تبریز با نم برف و باران قفل می‌شود

ترافیک تبریز با نم برف و باران قفل می‌شود

بارها شاهد این بوده‌ایم که با بارش برف و باران در تبریز بسیاری از معابر قفل شده و ترافیک‌ سنگینی رقم می‌خورد، ضعف جدی در زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و فرهنگ اشتباه ترافیک از دلایل قفل شهر دو روزهای بارانی هستند.

پایگاه خبری تحلیلی واژه – فاطمه امیری: بارندگی روزهای اخیر در کلان شهر تبریز باعث شد تا حرکت خودروها در اتوبان‌ها و معابر اصلی شهر به کندی انجام شود به طور که این حجم از ترافیک حتی صدای امام جمعه‌ی تبریز را نیز در آورد.

به طوری که وی در خطبه‌های نماز جمعه از شهرداری و فراجا خواست تا برنامه‌ای برای حل این مشکل در نظر بگیرند، چرا که خود نیز مسیر پنج دقیقه‌ای را به دلیل ترافیک حاصل از روز بارانی در یک ساعت طی کرده است.

لغزندگی معابر، زمین‌خوردگی موتورسیکلت‌ها، برخورد خودروها و ترافیک کیلومتری دیگر جزیی از مشکلات تبریز در روزهای برفی و بارانی شده که سلامت روان و جان شهروندان را تهدید می‌کند.

مسئولان شهری بارها از شهروندان خواسته‌اند در این روزها از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا میزان ترافیک کمتر شود اما کمبود اتوبوس و تاکسی و عدم تکمیل مترو در تبریز به ویژه در روزهای بارانی از دغدغه‌ی شهروندان است.

مسائل زیرساختی و مدیریت شهری از جمله عوامل ایجاد ترافیک می‌باشند

روح الله رشیدی، رییس‌ کمیسون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه مسائل زیرساختی و مدیریت شهری از جمله عوامل ایجاد ترافیک می‌باشند، گفت: فرهنگ اشتباه رانندگی نیز به گریزی برای بهانه‌گیری کم کاری برخی مسئولین تبدیل شده است.

وی ادامه داد: درکنار پدیده‌ی بارش باران و برف با ترافیک سنگین، رفت و آمد سخت، ایجاد گره در معابر و قفل شهر مواجه می‌شویم.

اما وقتی بررسی می‌کنیم تنها یک عامل سبب ایجاد ترافیک نبوده و مجموعه‌ای از عوامل و زمینه‌ها موجب بروز ترافیک سنگین می‌شوند.

وی افزود: باران و برف نیز در ایجاد ترافیک یک سری تفاوت‌هایی باهم دارند که در نوع حمل و نقل و ترافیک تاثیر می‌گذارند.

از جمله عواملی که هنگام بارش باران به چشم می‌خورد افزایش میزان درخواست و تقاضای سفر و جابه‌جایی است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: این موضوع خود می‌تواند حجم سفر را به صورت لحظه‌ای افزایش دهد و وقتی که وسایل نقلیه عمومی کم بوده و خودروهای شخصی برای رفت و آمد مسیرهای خاصی را انتخاب می‌کنند به حجم سفر و وضعیت موجود اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از طرفی دیگر متاسفانه ما یک سری مشکلات زیرساختی در سطح شهر داریم، عنوان کرد: کانال‌های هدایت آبی سطحی و استاندارد نبودن شیب‌های برخی خیابان‌ها موجب آبگرفتگی معابر می‌شود.

رشیدی با اشاره به اینکه وقتی آبگرفتگی رخ می‌دهد رفتار ترافیکی نیز تغییر می‌کند، ابراز کرد: ضعف ناوگان و شبکه حمل و نقل عمومی اصلی‌ترین مسئله‌ی ترافیکی ما بوده که مسائل دیگر را نیز تقویت می‌کند، اگر شبکه‌ی حمل و نقل عمومی ما بتواند به صورت باکیفیت‌ و بهینه‌تری حمل و نقل عمومی مارا پوشش دهد نیازی به تصمیمات لحظه‌ای و افزایش تعداد سفر در روزهای بارشی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: هنگام بارش برف شهرداری موظف است تا یک سری اقدامات پیشگیرانه انجام دهند یعنی کارهایی انجام دهد که در روزهای بارش برف و باران تردد مردم با مانع مواجه نشود.

وی بیان کرد: محلول پاشی باید به موقع انجام گیرد تا اتفاقی که سال گذشته رخ داد تکرار نشود، محلول پاشی پس از بارش برف تنها ترافیک را تشدید می‌کند.

رییس‌ کمیسون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: روزهای برفی اگر پیشگیری به موقع انجام شده و اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد، مردم از ساعات بارش برف اطلاع یافته و باتوجه به وضعیت جوی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

وی گفت: اگر حمل و نقل عمومی ما از وضعیت خوبی برخودار باشد مردم استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به خودروهای شخصی خود ترجیح داده و درنتیجه موجب کاهش ترافیک می‌شود.

وی تشریح کرد: در مواقع بارش باید در عملکرد چراغ‌های راهنمایی رانندگی بازنگری انجام شود، عملکرد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در روزهای بارانی و برفی با روزهای عادی باید متفاوت باشد.

رشیدی با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی و مترو متاسفانه یک دهه است که به رهایی سپرده شده است، بیان کرد: مجموعه‌ی حاکمیت شامل دولت و مجلس به این مسئله توجهی نداشته‌اند که اگر شهرداری را سرخود رها کنند برای شهروندان آسیب خواهد داشت.

وی افزود: طی چندسال اخیر سعی کرده‌ایم تا بخشی از درآمد شهرداری را صرف خرید اتوبوس کنیم از این رو در این دوره‌ از شورا بالای ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است.

وی تاکید کرد: اما متاسفانه بااین وجود بازهم این تعداد از اتوبوس کفاف حمل و نقل عمومی شهروندان را نخواهد داد.

در بحث ترافیک تا مردم همکاری نکنند، هرچقدر هم پل بسازیم فایده ندارد

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در این خصو‌ص بیان کرد: ما طی چند سال اخیر در حوزه‌ی ترافیکی اقدامات بسیاری چون نوسازی تاکسی، بحث مترو، اصلاحات هندسی نقاط حادثه خیز، دوربین‌ها و … انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: در تمامی دنیا از جمله کشورهایی چون ترکیه و اسپانیا نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، چراکه این رویدادهای تابعی، چالش‌هایی نیز به دنبال دارد.

وی افزود: ما از مردم تبریز استدعا داریم تا همچون تمامی موضوعات با شهرداری همکاری کرده و دست به دست هم دهیم تا این اتفاق به خوبی مدیریت شود.

هوشیار با تاکید بر اینکه از طرفی ایران خودرو و سایر تولیدکنندگان خودرو به طور بی رویه در حال تولید خودرو هستند، عنوان کرد: از طرف دیگر ما‌ چندین پل تاسیس کرده‌ایم که متاسفانه پاسخگو نیستند.

شهردار با بیان اینکه پیک‌های ترافیکی تبریز در روزهای بارشی نقاط خاص هستند، تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا با مدیریت شهری هوشمند با بهره گیری از فیبر نوری دیتا و اطلاعات مورد نیاز را برای مردم ارائه دهیم تا بتوانند در روزهای چالشی سفرهای خود را مدیریت کنند.

ترافیک صدای امام جمعه را هم در آورد

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل، امام جمعه تبریز با انتقاد از ترافیک سنگین سطح شهر در روزهای بارانی در خطبه‌های نماز جمعه تبریز، گفت: شهرداری و نیروهای فراجا موضوع ایجاد ترافیک در روزهای بارانی و برفی را جدی گرفته و برنامه‌ای برای حل این مسئله در نظر بگیرند.

وی اظهار کرد: بروز ترافیک هنگام بارش باران وضعیت نابسامانی ایجاد می‌کند، مردم از این‌موضوع گله دارند که چرا روزهای بارانی مسیر ۱۰ دقیقه‌ای یک ساعت زمان  می‌برد.

تنها راهکار حل معضل ترافیک تبریز، فرهنگ سازی و استفاده از حمل و نقل ترکیبی

محبوب عبدالله پور، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز با بیان اینکه یکی از علل ترافیک به افزایش تعداد خودروی شهر مربوط است، ادامه داد: به طوری که ۱۰ سال قبل تعداد ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی شخصی در تبریز تردد می‌کرد که این رقم امروز به ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو رسیده است. از سویی نیز تبریز، تنها کلانشهری است که در دوران کرونا، تمام اتوبوس‌هایش از مدار خارج شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز تعداد اتوبوس‌های تبریز کاهش یافته و میزان خودروهای شخصی دو برابر شده موجب تشدید مسئله‌ی ترافیک می‌‌شود و همچنین ۸۰ درصد خودروهایی که سطح شهر تردد می‌کنند تک سرنشینه هستند.

وی افزود: از عوامل دیگر ترافیک می‌توان به این‌موضوع هم اشاره کرد که تبریز در شمالغرب کشور قطب سلامت بوده و این مسائل در روزهای بارشی بیشتر به چشم می‌خورد.

وی تاکید کرد: می‌توان با فرهنگ‌سازی درست و برخی اقدامات پیشگیرانه همچون اطلاع‌رسانی به موقع و محلول پاشی قبل از بارش برف از ایجاد ترافیک‌های سنگین در سطح شهر جلوگیری کرد.

عملیات پلیس راهور در روزهای بارشی بصورت ویژه انجام می‌گیرد

فریدون قنبرزاده، رییس پلیس راهور آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران در این خصوص اظهار کرد: پلیس راهور در تبریز برای بهبود وضعیت ترافیکی در روزهای بارشی این شهر عملیات خود را از حالت عادی خارج و به صورت  عملیات ویژه اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: برای کاهش بار ترافیکی این شهر باید علاوه بر اقدامات پلیس راهور با مشارکت دستگاه های فرهنگی و متولیان حوزه حمل و نقل، فرهنگ سازی ترافیکی در بین آحاد جامعه انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه پلیس راهور برای کاهش بار ترافیکی تبریز با استفاده از تجهیزات جدید با شهرداری همکاری می‌کند، گفت: طرح‌های ترافیکی وسیعی در این شهر اجرا و خودروهای متخلف را به پارکینگ منتقل می‌شوند.

قنبرزاده در ادامه‌ی سخنان خود اظهار کرد: پلیس راهور استان تمام تلاش خود را می‌کند تا با اجرای طرح‌های ترافیکی متنوع و بکارگیری تجهیزات جدید و خودروهای مجهز به دوربین‌های پلاک خوان ترافیک بافت مرکزی شهر را به ویژه در روزهای خاص بارشی روان سازی کند.

 

 

به پیج اینستاگرام ، کانال تلگرام  و ایتا “واژه” بپیوندید.

خبرهای مرتبط